رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی: خوسف میزبان همایش ملی عناب می شود

خوسف (پانا) ـ رئیس جهاد دانشگاهی استان خراسان جنوبی با بیان اینکه شهرستان خوسف میزبان همایش ملی عناب است، گفت: این همایش هفتم و هشتم اردیبهشت ماه سال آینده برگزار می شود.

کد مطلب: ۸۸۳۴۰۳
لینک کوتاه کپی شد
رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی:  خوسف میزبان همایش ملی عناب می شود

سید جلال الدین صادقی رئیس جهاد دانشگاهی استان خراسان جنوبی با تقدیر از حمایت فرماندار خوسف در مورد راه اندازی مجتمع گیاهان دارویی استان در خوسف ، خواستار همکاری همه جانبه در برگزاری نخستین همایش ملی عناب شد و گفت: چند ماه است که مقدمات کار از جمله تشکیل دبیرخانه همایش ، تعیین اعضای کمیته های مختلف اجرایی و علمی ، اعضای شورای راهبردی ، میهمانان و سخنرانان کلیدی کشوری و استانی ، فراخوان ارائه مقالات علمی به همایش و ... انجام شده است.


صادقی مهمترین هدف گذاری این همایش را معرفی عناب اعلام کرد و افزود: همدلی خوبی در مجموعه استان برای برگزاری این همایش وجود دارد که در تامین منابع مالی نیز همه نهادهای دولتی و بخش های خصوصی همکاری کنند چون اینگونه همایش ها هزینه های زیادی دارد.


او هدف از برگزاری این همایش را ایجاد اشتغال و کمک به مردم منطقه اعلام کرد و افزود: تهیه لگوی همایش حدود دو ماه طول کشید که در آن نماد سلامتی ، شادابی و خواص عناب آمده است و در کنار آن می توان از شخصیت های تاثیر گذار هنری ، ورزشی ، علمی و... دعوت کرد تا با گرفتن تصویر در کنار لگو و اِلمان ، هر جای کشور که ببینند به یاد خراسان جنوبی و عناب خوسف بیفتند ضمن اینکه این جلوه های ویژه به برندسازی این محصول نیز کمک می کند و همچنین هدایایی که توزیع شود و یا تولید محتوایی که در قالب کلیپ و تیزر ارائه شود تاثیرگذار خواهد بود.


لیلا محمودی معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی استان خراسان جنوبی نیز گفت: همایش عناب یک همایش علمی صرف نیست بلکه یکی از اهداف مهم این همایش برند سازی در سطح ملی و بین المللی است و باید طوری برگزار شود تا عناب جایگاه اصلی خود را پیدا کند و رهاورد خاص اقتصادی برای مردم داشته باشد.


محمودی اشاره ای به عناب چین کرد و افزود: سطح زیر کشت عناب در چین از ایران بیشتر و ۳۰ فرآورده را از آن بدست آورده اند اما طعم و مزه عناب ایرانی را ندارد ولی متاسفانه با ۹۰ درصد تولید عناب کشور در استان و ۵۰ درصد آن در شهرستان خوسف ما هنوز سهمی از این باب نداریم و از آن غفلت شده و فقط به صورت خشکبار در استان مصرف می شود و حتی خود ایران هم شناخت خوبی از این محصول ندارند که باید روی برندسازی با رویکرد بازاریابی ، خوب کار شود تا به ایران و جهان شناخته شود.


او بر پایی نمایشگاه در حاشیه همایش را از تاثیرگذار ترین برنامه ها ذکر کرد و افزود: باید از همه افراد و شرکت هایی که در بحث فرآوری ، بسته بندی ، تهیه شربت و عصاره و ... عناب کار کرده اند دعوت شود تا دستاوردهای خود را جهت آشنایی شرکت کنندگان و هم برای فروش و بازاریابی به نمایش بگذارند.


محمد شفیعی فرماندار خوسف هم با اعلام اینکه ۹۷ درصد عناب با کیفیت در خراسان جنوبی تولید می شود ، گفت: ما از این محصول استراتژیک غافل مانده ایم و استان های زیادی به کشت این محصول روی آورده اند که باید بیشتر روی معرفی ، فرآوری و بازار فروش آن کار کنیم که امسال برای نخستین بار جشن شکرگزاری عناب در شهریور ماه در روستای سیوجان برگزار و مقدمه ای شد برای برپایی یک همایش ملی که پیش رو داریم.


شفیعی افزود: به دلیل محدودیت های اعتباری باید تولید کنندگان ، شرکت تعاونی عناب کاران ، شرکت های فرآوری ، جهاد کشاورزی ، مرکز تحقیقات کشاورزی محمدیه و ... را درگیر همایش کنیم تا بخشی از هزینه ها تامین شود.


او خواستار دعوت از سفیران کشورهای مختلف ، مسئولان کشوری و تاثیرگذار دانشگاهی و تحقیقاتی ، شرکت های دانش بنیان و مواد غذایی ، خوسفی های مقیم دیگر استان های کشور ، شخصیت های هنری و فرهنگی مطرح در کشور شد و پیشنهاد داد :در حاشیه همایش یک تور گردشگری به شهرستان خوسف نیز برنامه ریزی شود تا میهمانان خارج استان از ظرفیت های طبیعی ، کویر ، بافت و آثار تاریخی شهرستان دیدن کنند.
شفیعی از شروع به کار سه کارخانه فرآوری عناب در روستای کلاته ملک ، شهرک صنعتی و شرکت تعاونی مالک اشتر ماژان در شهرستان خوسف خبر داد و گفت: تمام تلاش همایش باید ایجاد اشتغال ، بازاریابی و کمک به تولید کننده باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار