واعظی: روحانی هنوز استعفای وزیر بهداشت را نپذیرفته است

تهران (پانا) ـ رئیس دفتر رئیس‌جمهوری تاکید کرد مذاکره با طالبان را براساس هماهنگی‌های صورت گرفته با دولت افغانستان و مراجع ذی‌ربط بوده است و هدف از آن‌را ایجاد صلح و ثبات در منطقه دانست.

کد مطلب: ۸۸۳۲۷۷
لینک کوتاه کپی شد
واعظی: روحانی هنوز استعفای وزیر بهداشت را نپذیرفته است

سید محمود واعظی در پایان جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به پانا در مورد گفت‌و‌گوهای ایران با طالبان، ‌گفت: «مسئله مهم برای ما صلح و ثبات در منطقه است و شما می‌دانید که در چند سال گذشته ما در منطقه‌ای زندگی می‌کنیم که کشورهای پیرامونی هرکدام به نوعی با مشکلات متعددی مواجه هستند .»

او ادامه داد: «این کشورها دچار بی‌ثباتی، بحران و جنگ هستند و ایران اکنون لنگرگاه ثبات و آرامش است و بر همین اساس ایران تلاش بسیار زیادی برای ثبات، صلح و امنیت در منطقه کرده است.»

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری گفت: «شرایط کنونی افغانستان این است که ما با دولت افغانستان یک رابطه بسیار خوبی داریم و از سوی دیگر طالبان در آن‌جا قدرتی هستند که در داخل افغانستان می‌توانند ناامنی و بی‌ثباتی به‌وجود بیاورند.»

او ادامه داد: «ناامنی و بی‌ثباتی در افغانستان می تواند به مرز ایران توسعه پیدا کند و بر این‌اساس با هماهنگی که با دولت افغانستان داشتیم و با تصویب مرجع ذی‌ربط در ایران مذاکره با طالبان شروع شد.»

واعظی ادامه داد: «ما تنها کشوری نیستیم که با طالبان صحبت کرده‌ایم. آمریکایی‌ها و دیگر کشورها نیز با طالبان صحبت کرده‌اند و هدف ما ثبات و امنیت است.»

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با اشاره به اظهارات مطرح شده درباره استعفا وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بیان کرد: «ابتدا باید عرض کنم که آقای هاشمی یکی از وزرای خوب ما بودند و هستند. ایشان در دولت یازدهم و دوازدهم فعالیت‌های بسیار خوبی داشتند. طرح تحول سلامت نیز در دوران او صورت گرفت که از تمام این موارد بهتر است که ایشان با یک جدید و فداکاری این طرح را تاکنون پیش برده‌اند.»

او ادامه داد: «طبیعی است که وزارت بهداشت یک وزارت‌‌خانه حساس و مهمی است و اداره این وزارت‌خانه نیازمند مدیریت بالا، بودجه کافی و مسائل مختلف است. آن‌چه که در چند روز گذشته رخ داده، اختلاف‌‌نظری است که آقای دکتر هاشمی در ارتباط با بودجه در نظرگرفته شده دارند و به همین دلیل استعفای خود را تقدیم رئیس‌جمهوری کردند. رئیس‌جمهوری با توجه به این‌که ایشان را وزیری لایق می‌دانند تا الان مقاومت کردند که استعفای وزیر بهداشت را نپذیرند و تلاش خود را برای حل شدن این مشکل به کار بگیرند.»

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: «البته شرایط اکنون ما با سال‌های گذشته متفاوت است، امروز به دلیل جنگ اقتصادی و تحریم‌هایی که داریم از نظر بودجه‌ای، سازمان برنامه و بودجه با محدودیت‌هایی مواجه است، به هرحال تصمیم هر چه که باشد ما آقای دکتر هاشمی را سرمایه دولت دانسته و از عملکرد و زحمات او را قدردانی می‌کنیم.»

واعظی در ادامه درباره سرنوشت مکانیزم ویژه مالی اروپا برای ایران، اظهار کرد: «آقای دکتر ظریف و تیم‌شان با جدیت این موضوع را پیگیری می‌کنند. بر اساس اظهارات خانم موگرینی باید گفت که اروپایی‌ها نیز به دنبال به سرانجام رساندن SPV هستند ولی باید پذیرفت که فشارهای ایالات متحده آمریکا در این زمینه بسیار زیاد است و همین مسئله باعث ایجاد تاخیر در رونمایی از مکانیزم ویژه مالی اروپا شده است.»

روابط ما با اروپا به SPV ختم نمی‌شود

رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری متذکر شد: «با این همه باید بگویم که روابط ما با اروپا ابعاد مختلفی دارد که همه آن‌ها SPV ختم نمی‌شود. در عرصه بین‌‌الملل با توجه به درگیری جدی که با آمریکایی‌ها داریم به پشتیبانی اروپا نیازداریم ولی با این حال اروپایی‌ها در زمینه مکانیزم ویژه مالی به ایران وعده داده‌اند و باید به قول خود عمل کنند.»

او ادامه داد: «آن‌چه عملا در جریان است، این است که مکانیزمی که ایران با استفاده از آن با کشورهای دیگر کار می‌کند، چیزی شبیه به SPV است. همان‌طور که روابطمان با کشورهای همسایه گسترش پیدا کرده است. اخیرا روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهایی نظیر هند، چین، ترکیه و روسیه در ابعاد مختلف گسترش یافته است.»

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در پاسخ به سوالی که به شرط ایران برای تداوم حضور در برجام (بهره‌مندی از منافع برجام) اشاره داشت، اظهار کرد: «قطعا جمهوری اسلامی ایران در این زمینه موضع قاطع‌تری اتخاذ خواهد کرد هرچند که امروز نیز تا حدودی این اقدام انجام شده است ولی به هر حال موضوع برجام موضوعی بسیار دقیقی است ما باید در شرایطی که آمریکا فشار می‌آورد، بسیار پخته عمل کرده و حساب شده گام برداریم.»

او در ادامه با اشاره به رد دوباه CFT در شورای نگهبان، اظهار کرد: «فکر می‌کنیم چهار لایحه در ارتباط با FATF نه تنها برای دولت بلکه برای همه کشور بسیار مهم است. این چهار لایحه استاندارد همکاری ما با بانک‌های دنیا را مشخص می‌کند و امیدواریم این مسئله به سرانجام برسد.»

او در مورد این‌که آیا حضور آیت‌الله آملی لاریجانی می‌تواند برای حل مشکل CFT موثر باشد یا خیر، ضمن تبریک به مجدد به رئیس جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام کشورمان، بیان کرد: «با توجه به آگاهی و شناختی که ایشان از ابعاد مختلف موضوع دارند و با توجه به این مسئله که در سال‌های طولانی در جلسات سران قوا و اخیرا در شورای عالی هماهنگی اقتصادی حضور داشتند، حضورشان در مجمع تشخیص می‌تواند به دولت کمک کند. از سوی دیگر دولت هم مصمم است که همان‌طور که در گذشته یک همکاری نزدیک با مجمع تشخیص داشته در زمان ایشان نیز این همکاری نزدیک را ادامه دهد.»

رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری همچنین در پاسخ به این‌ سوال درباره بودجه عمرانی کشور در سال آینده و اولویت‌های محلی درنظرگرفته شده در آن، اظهار کرد: «سال جاری نیز همچون سال‌های گذشته اولویت بودجه مسائل ملی است ولی نمی‌توانیم در بودجه‌ای که می‌بندیم اولویت‌های منطقه‌ای را نادیده بگیریم. به هر حال اکنون مناطقی در کشور وجود دارد که نسبت به سایر مناطق آبادتر هستند. از سوی دیگر نیز با مناطقی مواجهیم که گرفتار خشک‌سالی شده و در طول تاریخ آن‌گونه که باید به آن‌ها رسیدگی نشده است بنابراین لازم بود در لایحه بودجه سال 98 توجه ویژه‌تری صورت بگیرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار