رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران خبر داد

اجرای برنامه‌های جدید برای کنترل مقاومت دارویی به آنتی‌بیوتیک‌ها در ایران

تهران (پانا) - رئیس مرکز تحقیقات ایدز برنامه‌های ایران برای کنترل مقاومت دارویی به آنتی‌بیوتیک‌ها گفت طرحی برای کنترل تجویز و مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در مراکز درمانی آغاز شده است.

کد مطلب: ۸۸۲۵۸۹
لینک کوتاه کپی شد
اجرای برنامه‌های جدید برای کنترل مقاومت دارویی به آنتی‌بیوتیک‌ها در ایران

مینو محرز در گفت‌وگو با پانا درباره مقاومت دارویی به آنتی‌بیوتیک‌ها در ایران گفت: اکنون مقاومت دارویی به علت مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک‌ها و تجویز آن از سوی پزشکان و متخصصان در بیمارستان‌ها به رقم بسیار بدی رسیده است و برخی میکروب‌ها تا 97 درصد نسبت به آنتی‌بیوتیک‌هایی که تجویز می‌شود، مقاوم هستند.

این متخصص بیماری‌های عفونی با تأکید بر اینکه مقاومت دارویی به آنتی‌بیوتیک فقط در ایران وجود ندارد، گفت: این مشکل در بسیاری از کشورهای دنیا وجود داشت و با توجه به اهمیت آن، سازمان جهانی بهداشت کمیته‌ای تشکیل داد و از همه وزرای بهداشت در کشورهای مختلف درخواست کرد که برای پیشگیری از مقاومت دارویی اقدام کنند.

محرز با اشاره به تشکیل کمیته مصرف آنتی‌بیوتیک در مراکز درمانی سازمان گفت: با تشکیل این کمیته و با هدایت کمیته کنترل عفونت، امکان برطرف شدن مقاومت دارویی به آنتی‌‌بیوتیک که در بسیاری از کشورها به‌ویژه در کشور ما ایجاد شده است، برطرف شود.

وی ادامه داد: ایران هم سال‌ها در انجمن عفونی اقداماتی انجام گرفت تا برنامه‌ای درباره آنتی بیوتیک‌ها تدوین شود که طبق آن هر کسی نتواند برخی آنتی بیوتیک‌ها را تجویز کند.

محرز تصریح کرد: آرزوی من به عنوان یک ایرانی این است که داروی ساخت ایران با کیفیت خوب تولید و مصرف شود اما وقتی برخی کارخانه‌های داروسازی بدون اخذ نظر انجمن متخصصان عفونی، آنتی‌بیوتیکی تولید می‌کنند که درآمدزایی دارد مشکلاتی را برای مردم ایجاد می‌کنند.

این متخصص بیماری‌های عفونی گفت: مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و تجویز آنها به موضوع چالشی و اسفناکی تبدیل شده بود که با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفت بالاخره موافقت شد که این موضوع ساماندهی شود. اکنون وضع بهتر شده است و یکسری از آنتی‌بیوتیک‌ها فقط با مجوز وزارت بهداشت و تایید متخصصان عفونی تجویز می‌شود.

استاد برجسته گروه عفونی در بخش عفونی بیمارستان امام خمینی(ره) با بیان اینکه مقاومت دارویی به آنتی‌بیوتیک‌ها برای کشور هزینه دارد، خاطرنشان کرد: نباید اقداماتی صورت بگیرد که با یک عفونت معمولی فرد دچار مرگ شود. بعضا در موارد بسیاری شاهد هستیم که آنتی‌بیوتیکی که باید در مرحله آخر تجویز شود، در همان ابتدا تجویز می‌شد و نظارتی هم صورت نمی‌گرفت که این موضوع در طرح جدید ساماندهی شده است. اجرای این طرح به‌تازگی شروع شده و بیمه‌ها در حال همکاری با وزارت بهداشت هستند.

وی تأکید کرد: با اجرای برنامه‌های کنترل مصرف آنتی‌بیوتیک در مراکز درمانی تامین اجتماعی با همکاری استادان دانشگاه علوم پزشکی، این افتخار را کسب کنیم که باعث نجات جان مردم در قبال مقاومت میکروبی شویم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار