مدیرکل نوسازی مدارس سیستان و بلوچستان:

۸۶۸۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان فاقد سیستم گرمایشی استاندارد است

راشکی: به زودی ۵ هزار بخاری استاندارد مورد تایید سازمان نوسازی مدارس جایگزین بخاری های خطرآفرین می‌شود

زاهدان (پانا) - مدیرکل نوسازی مدارس سیستان و بلوچستان اعلام کرد: ۸۶۸۰ کلاس درس فاقد استاندارد گرمایشی در این استان وجود دارد که با توجه به حادثه تلخ (مدرسه اسوه حسنه ناحیه 2 زاهدان) وضعیت این مدارس نیازمند پیگیری است.

کد مطلب: ۸۸۲۵۵۵
لینک کوتاه کپی شد
۸۶۸۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان فاقد سیستم گرمایشی استاندارد است

علیرضا راشکی در گردهمایی مدیران و روسای ادارت این استان اظهار کرد: ما در مرحله اول برای ایمن‌سازی مدارس و کم کردن خطرات آن، به دستور و تامین اعتبار وزیر آموزش و پرورش ۵۰۰۰ بخاری استاندارد مورد تایید این سازمان را جایگزین بخاری‌های خطرآفرین خواهیم کرد.

او ادامه داد: طبق بررسی‌های اداره کل نوسازی، تعمیر و تجهیز مدارس حدود ۴۵۰۰ بخاری استاندارد در ظرف دو یا سه سال گذشته در استان توزیع شده است.

مدیرکل نوسازی مدارس استان تصریح کرد: انتظار می‌رود که با توزیع این ۵۰۰۰ بخاری استاندارد به عنوان گام اول بخشی از شرایط را برای دانش آموزان استان ایمن‌تر کنیم.

او با اشاره به اینکه روند استاندارد سازی کلاس‌های درس در اداره کل نوسازی همچنان ادامه دارد، افزود: منتظر ابلاغ اعتبارات استاندارد سازی سیستم گرمایشی مدارس استان هستیم که، در یک تفاهم‌نامه سه‌جانبه میان وزیر آموزش و پرورش، استاندار و هلال احمر تامین اعتبار آن انجام خواهد شد.

با تامین اعتبار، نوید استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس فاقد استاندارد را به کلاس‌های درس سیستان و بلوچستان خواهیم داد

اداره نوسازی استان برنامه‌ی ویژه‌ای برای ایمن سازی سیستم گرمایشی مدارس سیستان و بلوچستان دارد

مدیرکل نوسازی مدارس استان گفت: طبق این برنامه در مدارس 1 و 2 کلاسه بخاری تابشی نصب و در مدارس ۳‌ الی ‌۶ کلاسه پکیج‌های زمینیِ گازوئیلی نصب و همچنین در مدارسی که از 6 کلاس به بالا هستند به وسیله موتورخانه‌ی حرارت مرکزی یا به صورت مشعل‌های گازی و گازوئیلی انجام می‌شود.

او ادامه داد: در مجموع برای حدود ۲۳۰۰ کلاس درس استاندارسازی سیستم گرمایشی انجام داده‌ایم که این علاوه بر مدارسی است که ما به آموزش و پرورش استان تحویل خواهیم داد که به عبارت دیگر آن‌ها (مدارس در دست احداث) خودشان این سیستم را خواهند داشت.

همچنین راشکی به سیستم سرمایشی کلاس‌های درس نیز پرداخت و گفت: در سه سال گذشته ۱۶ هزار و ۶۴۸ کلاس غیراستاندارد در سطح استان شناسایی شده که در جهت استانداردسازی سیستم سرمایشی حدود ۳۵۶۸ کلاس با(کولر آبی، اسپیلت و کولر‌های گازی) استاندارد سازی شده است.

او تاکید کرد استفاده از پنکه در مدارس ممنوع است. او گفت: در مجموع ۱۳ هزار کلاس برای ایجاد سرمایش در استان باقی مانده است که نیازمند اعتبارات لازم دراین زمینه هست زیرا مطالبه استان نیز بر آن است.

۵۱۰ مدرسه با ۲۱۸۹ کلاس درس در دست اجرا داریم که ۴۳۰ کلاس درس را در ۶ ماه اول سال جاری تحویل آموزش و پرورش استان داده‌ایم

وضعیت پروژه‌های در دست انجام استان نسبت به سال قبل از رشد بهتری برخوردار بوده است

مدیرکل نوسازی مدارس استان گفت: ما در مجموع ۵۱۰ مدرسه با ۲۱۸۹ کلاس درس در دست اجرا داریم که ۴۳۰ کلاس درس را در ۶ ماه اول سال جاری تحویل و با پیش بینی‌های انجام شده حدود ۲۶۱ مدرسه با ۷۴۷ کلاس درس آماده و تا بهمن ماه تحویل آموزش و پرورش خواهد شد.

او ادامه داد: در سال گذشته حدود ۸۰۹ کلاس درس به آموزش و پرورش تحویل داده شده است و این درحالیست که در سال 97 علیرغم شرایط حاکم بر پروژه‌ها به لحاظ رکود ایجاد شده در بازار، پیش‌بینی تحویل حدود 1 هزار کلاس درس را داریم که در مقایسه با سال ۹۶ از رشد بیشتری برخوردار است.

راشکی گفت: استان سیستان و بلوچستان در سال گذشته (۹۶) سومین استان کشور از نظر ساخت مدرسه بوده است و همچنین در شش ماهه اول امسال نیز دومین استان کشور در میزان کلاس تحویلی است.

از شاخص‌های مهم پس از انقلاب اسلامی در نوسازی مدارس استان می توان به ایجاد ردیف آموزشی از مجموع 3 هزار و 261 مدرسه ساخته شده در انقلاب اسلامی، ۱۰۲۰ مدرسه با مشارکت خیرین احداث شده را نام برد

31 درصد مدارس این استان پس از انقلاب اسلامی با مشارکت خیرین مدرسه‌ساز احداث شده است

مدیرکل نوسازی مدارس استان گفت: از مجموع 3 هزار و 437 مدرسه ابتدایی 2 هزار و 300 مدرسه آن در ۴۰ سال انقلاب احداث شده است که در واقع شامل ۶۷ درصد مدارس ابتدایی کل استان می‌شود.

راشکی ادامه داد: از مجموع حدود 1 هزار و 119 مدرسه‌ی متوسطه موجود در سطح استان تعداد 728 مدرسه در ۴۰ سال انقلاب اسلامی احداث شده که معادل ۶۵ درصد مدارس متوسطه‌ کل استان می‌شود.

او افزود: از مجموع ۲۳۳ مدرسه شبانه روزی و هنرستان ۲۱۸ مدرسه در ۴۰ سال انقلاب اسلامی احداث شدند که شامل ۹۰ درصد مدارس و هنرستان های استان می‌شود که پس از انقلاب اسلامی احداث شده‌اند.

همچنین مدیرکل نوسازی مدارس استان گفت: از مجموع ۱۴۵ سالن ورزشی موجود در استان ۱۰۴ سالن ورزشی در چهل سال بعد از انقلاب احداث شده که ۷۲ درصد سالن های ورزشی مدارس کل استان را شامل می‌شود.

تدوین سند پیشنهاد توسعه آموزش تحصیلات عمومی در حوزه فضا و تجهیزات در واقع یکی از دستاورد های مدرسه سازی است

برای اولین بار پس از انقلاب چشم‌انداز برنامه ششم را ترسیم نموده‌ایم

مدیرکل نوسازی مدارس استان با اشاره به اینکه تخریب و بازسازی 1 هزار و 416 مدرسه از سال ۱۳۸۵ تاکنون، نقطه عطف مدرسه‌سازی این استان است گفت: اجرای طرح حذف مدارس کپری از سال ۱۳۸۶ با شناسایی حدود 1 هزار کلاس و اجرای طرح بازسازی مدارس خشتی و گلی از سال ۱۳۹۴ با ۶۲۱ کلاس در استان انجام شده است.

او با اشاره به اینکه هنوز هم مدارس کپری اندکی در سطح استان داریم، افزود: متعاقباً آن را پیرو همان نهضت مدرسه‌سازی از سیمای استان حذف خواهیم کرد.

راشکی با بیان اینکه طرح مدارس خشتی و گلی با پیشرفت ۶۰ درصدی در حال اتمام است گفت: هدف‌گذاری خوبی در آینده داریم که، دهه‌ی فجر امسال رونمایی می‌شود(طرح مدیریت نهضت مدرسه سبز) که از زاهدان با رویکرد طراحی مدارس(آینده مدرسه سبز) با هدف افزایش بهره‌وری و کاهش هدررفت انرژی انجام خواهد شد.

او ادامه داد: مشارکت خیرین در شش ماهه اول سال جاری در واقع تحویل پروژه ۷۸درصدی بوده است این بدان معناست که در واقع با ماکزیمم وجود خیرین حضور داریم.

تکلیف روشنی برای ساخت بنای مدارس خرید خدمات نسبت به اداره نوسازی مشخص نیست که آیا مکلف برساخته مدارس برای این طرح است یا نیست زیرا هیچ ابلاغی به این اداره کل نرسیده است و بایستی تکلیف این مدارس مشخص شود

جدیت اداره نوسازی در نظارت و استحکام سازی ایمنی مدارس بابت حفظ جان دانش‌آموزان است

مدیرکل نوسازی مدارس استان گفت: در ارتباط با استحکام فضای مدارس غیردولتی باید گفت ما تایید هیچ یک از مدارس غیر انتفاعی را انجام نداده‌ایم و نخواهیم داد زیرا قانون صلاحیت تایید استحکام یک بنا را به شخص ناظر تکمیل‌کننده فرمهای مراحل پنجگانه آن داده است.

او ادامه داد: اکثر مدارس دولتی در بنای مسکونی(منازل شخصی) واقع شده‌اند جز حدود ۱۰ مدرسه در سطح استان که بنای آن ویژه‌ی مدرسه طراحی و ساخته شده است که تایید آن‌ها به آن جهت بوده است که یا ناظر اداره نوسازی بوده است یا نظارت عالیه در جهت تایید آن‌ها را برعهده داشته است.

راشکی گفت: براساس قانون کسی می‌تواند خانه شخصی را تایید کند که یا مهندس ناظر همان ساختمان باشد یا صلاحیت بررسی آن را داشته باشد که این صلاحیت را تمام مهندسین پایه ۱ و ۲ مهندسی، مشروط به نظارت بر روند ساخت و ساز و تکمیل فرم‌های ساخت و ساز در صورت اطمینان از آزمایش‌های مربوط به ساختمان دارند.

او افزود: اداره نوسازی، تعمیر و تجهیز مدارس برحسب اینکه در روند ساخت و ساز مدارس دولتی ناظر یا سازنده مکانی بوده مسئولیت تایید برعهده می‌گیرد و همچنین اماکنی که با مشارکت و نظارت آن اداره ساخته شده است.

مدیرکل نوسازی مدارس استان در پایان با بیان اینکه مدارس غیردولتی منازل شخصی هستند و نظام مهندسی تاییدیه‌های لازم را بر آن انجام می‌دهد تصریح کرد: اداره نوسازی، تعمیر و تجهیز مدارس برحسب دستورالعمل نوسازی مدارس کشور استحکام بنا، تاسیسات برقی و مکانیکی این مدارس را از نظام مهندسی درخواست و فضای معماری و تعیین ظرفیت آن پس از استحکام بنا (تایید شده نظام مهندسی) را انجام می‌دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار