پانا گزارش می‌دهد

بررسی حقوقی یک اظهارنظر؛ موحدی کرمانی نایب رئیس مجمع تشخیص است؟

تهران (پانا) - صبح امروز غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، اعلام کرد که بعد از درگذشت آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی، نایب رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام یعنی آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی، ریاست جلسات مجمع را تا انتخاب رئیس از سوی رهبر انقلاب برعهده خواهد داشت.

کد مطلب: ۸۸۲۱۹۳
لینک کوتاه کپی شد
بررسی حقوقی یک اظهارنظر؛ موحدی کرمانی نایب رئیس مجمع تشخیص است؟

او همچنین در بخش دیگری از گفت‌و‌گوی خود که ایسنا آن‌ را منتشر کرده به دوران بعد از رحلت آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی اشاره کرده گفت: «مثل دوره قبل که پس از رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، بر اساس قانون مجمع نایب رئیس جلسات را اداره کرد، این دوره نیز نائب رئیس جلسات را تا مشخص شدن رئیس اداره می‌کند.»

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین بیست‌و‌نهم مرداد ماه سال جاری طی اظهارنظری در همین زمینه گفته بود: «رئیس و دبیر مجمع تشخیص مجلس مصلحت نظام منصوب رهبری هستند اما نایب رئیس را رئیس مجمع انتخاب می‌کند.»

منظور مصباحی‌مقدم از به کار بردن واژه قانون مجمع، آیین‌نامه مجمع تشخیص مصلحت نظام است. با کندوکاو آیین‌نامه مجمع تشخیص مصلحت نظام که در پایگاه اطلاع‌رسانی آنان منتشر شده، به وضوح درخواهیم یافت که در هیچ یک از چهار فصل این آیین‌نامه سمتی تحت عنوان «نایب رئیس» تعریف نشده است.

در آیین‌نامه مجمع تشخیص مصلحت نظام صرفا چهار بار عنوان نائب رئیس به کار رفته که هر چهارمورد مربوط به نائب‌رئیسان کمیسیون‌های مجمع است. نکته جالب اینکه در تشریح وظایف و اختیارات رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز انتخاب نایب رئیس ذکر نشده است.

از سوی دیگر محمدجواد ایروانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، طی اظهاراتی که تسنیم آن را منتشر کرده، منکر سمت نائب‌رئیسی در مجمع شده است و می‌گوید: «همان‌طور که مستحضر هستید در ماه‌های اخیر که آیت‌الله هاشمی شاهرودی، شرایط جسمانی مناسبی نداشتند، آیت‌الله موحدی کرمانی، ریاست جلسات مجمع را عهده‌دار بودند. از این پس نیز تا مشخص شدن رئیس جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی مقام معظم رهبری، آیت‌الله موحدی ریاست جلسات را به‌عهده خواهد داشت.»

اینکه ایروانی نامی از نایب رئیسی آیت‌الله موحدی کرمانی نمی‌برد ولی مصباحی مقدم تاکید دارد که جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی او و به عنوان نایب رئیس اداره خواهد شد، محل ابهام است.

مجید انصاری در مرداد ماه سال جاری نیز در همین زمینه با نفی تعیین نایب رئیس برای مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته بود: «همان‌طور که توضیح دادم آیت‌الله شاهرودی بیمار هستند و مدت‌هاست در جلسات حضور ندارند. در غیاب ایشان آقای موحدی کرمانی کارها را انجام می‌دهد، البته نه به‌عنوان نایب‌ رئیس؛ چراکه در حکم رهبری نایب‌ رئیس نداشتیم، اما ایشان جلسات را اداره می‌کردند.»

با تمام این تفاسیر آنچه که مشخص است این است که آیت‌الله موحدی کرمانی تا انتخاب رئیس جدید مجمع تشخیص ریاست جلسات این مجمع را برعهده خواهد داشت اما اینکه چرا در آیین‌نامه مجمع تشخیص مصلحت نظام و احکام منتشرشده از سوی رهبر انقلاب سخنی از سمت نایب رئیسی وجود ندارد ولی برخی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید بر وجود این سمت دارند، موضوعی است که به نظر می‌رسد نیازمند روشن‌گری از سوی اعضا مجمع داشته باشد.

درکنار این مسائل، مسئله ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام بعد از آیت‌الله هاشمی شاهرودی خود به موضوع گمانه‌زنی‌ها تبدیل شده است. محسن رهامی، عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاحات در اظهارنظری در همین زمینه آیت‌الله آملی لاریجانی، رئیس فعلی قوه‌قضائیه، را که دومین پنج سال حضورش در این قوه در تیرماه سال آینده پایان می‌یابد از اصلی‌ترین گزینه‌های ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام معرفی کرد ولی جمعی از اعضای مجمع تشخیص از جمله پرویز داوودی و محسن رضایی، در حاشیه مراسم یادبودی آیت‌الله هاشمی شاهرودی در مسجد ارک تهران به پانا گفتند که تا زمان صدور حکم جدید برای ریاست مجمع از سوی رهبر انقلاب نمی‌توان در این زمینه نظر خاصی اظهار کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار