حاشیه‌نگاری پانا از مراسم تشییع پیکر آیت‌الله شاهرودی

خداحافظی وارث صدر با پایتخت

تهران (پانا) - پیکر رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح امروز در تهران تشییع شد تا خلف‌ترین وارث شهید صدر با خیابان‌های پایتخت وداع کند.

کد مطلب: ۸۸۱۶۴۳
لینک کوتاه کپی شد
خداحافظی وارث صدر با پایتخت

ایستگاه مترو مصلی امام خمینی (ره) شلوغ‌تر از حالت معمول بود. نوع افراد حاضر و پوشش آنان این احتمال را در ذهن زنده می‌کرد که قرار است در مراسم تشییع پیکر آیت‌الله سید محمود شاهرودی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام کشورمان حاضر شوند.

به محض خروج از ایستگاه مترو با مامورانی مواجه شدیم که نه چندان منظم ولی سعی می‌کردند از همه حاضران دلیل حضور آنان را جویا شوند و برخی را نیز بازرسی بدنی کنند. این اولین بازرسی افرادی است که قصد وداع با وارث صدر را کرده‌اند.

هرچه در خیابان‌های پاییزی مصلی تهران جلوتر می‌رفتیم جو امنیتی بیشتر احساس می‌شد. نیروهای امنیتی در لباس‌های متفاوت اوضاع را زیر نظر داشتند و گاه بی‌گاه از افراد سوالاتی درباره علت حضور آنان می‌پرسیدند.

هنگام ورود به حیات اصلی مصلی تهران با«گیت‌»های بازرسی مواجه شدیم که داربست و پارچه اصلی‌ترین عوامل تشکیل‌دهنده آن است. ماموران حاضر از افراد می‌خواهند تلفن‌های همراه و کوله و کیف‌های خود را به اتوبوس‌هایی تحویل دهند که از قرار وظیفه نگهداری وسایل مردم را برعهده گرفته‌اند.

تحویل وسایل شرط عبور از گیت بازرسی مذکور است. کمی جلوتر دوباره با «گیتی» مواجه شدیم که همچون مورد قبلی اقدام به بررسی بدنی افراد کرد ولی این‌بار با جدیتی بیشتر.

ساعت حدود 7 و 50 دقیقه صبح است و صف‌ها رفته رفته طولانی‌تر می‌شوند. ماموران امنیتی نیز با سرعت بیشتری به بررسی افراد حاضر می‌پردازند. بررسی‌ها جدی است ولی محترمانه به ویژه با افرادی که مویی سپید کرده‌اند.

با عبور از این سه گیت تازه مقابل درهای شبستان قرار گرفتیم. در شماره 20 و 21 تنها راه ورود مردم عادی است ولی مسئولان از درهایی متفاوت و به صورت جداگانه وارد شبستان مصلی می‌شوند.

با عبور از درهای ورودی مصلی تهران با فضایی متفاوت نسبت به قبل مواجه شدیم. کف شبستان تماما با موکت پوشانده شده ولی آنچه بیش از پیش نظرات را به خود جلب کرد، گیت‌های بازرسی است که در وسط صحن قرار گرفته‌اند. گیت‌هایی که این‌بار به مراتب جدی‌تر از 3 دفعه گذشته به نظر می‌رسند.

بررسی مردم در آخرین گیت بیش از موارد قبلی طول می‌کشد ولی با این حال مردم کم کم به سمت محل‌های تعیین شده هدایت می‌شوند. مطابق سایر مراسم‌های این‌چنینی مردم و مسئولان با میله‌هایی از یکدیگر جدا شده‌اند.

ساعت 8 و پانزده دقیقه است، سالن در حال پر شدن است. محل حضور بانوان که در انتهایی‌ترین نقطه شبستان قرار گرفته پرتر از محل حضور آقایان به نظر می‌رسد.

ساعت 8 و 20 دقیقه؛ مجری آشنا نیست و نامش نیز اعلام نمی‌شود. او در ابتدا شعری در مدح امام دوازدهم شیعیان خوانده و آرزوی فرج مهدی موعود (ع) را می‌کند. بعد از دقایقی نیز قاری قرآن پشت تریبونی که سمت راست محراب قرار گرفته رفت و حدود 15 دقیقه آیاتی از کلام‌الله مجید را قرائت کرد.

جمعیت هرلحظه در حال افزایش است ولی بازهم به نظر نمی‌رسید که سالن بزرگ مصلی تهران به طور کامل پر شود. دقایقی بعد پرده‌هایی که سمت راست جمعیت قرار گرفته کشیده می‌شود تا قسمت‌های خالی آن قسمت دیده نشود.

ساعت 8 و 50 دقیقه صبح پیکر آیت‌الله شاهرودی به شبستان رسید و همین مسئله موجب شد تا جمعیت حاضر به سمت میله‌های حائل بین خود و مسئولان حرکت کنند. مداح به صورت همزمان شروع به مدیحه‌سرایی کرده و از تشییع نشدن پیکر ائمه اطهار سخن می‌گوید.

حضور روحانی در بین مردم موجب افزایش تحرکات می‌شود. ساعت 9 و 15 دقیقه است و مجری متن پیام تسلیت رهبر انقلاب را قرائت می‌کند.

تحرکات عکاسانی که در جایگاه تعیین شده قرار گرفته‌اند، افزایش پیدا می‌کند و این مسئله برای مردمی که نشسته‌اند نشان از ورود رهبر انقلاب دارد.

بعد از 5 دقیقه رهبر انقلاب از در تعیین شده در سمت چپ محراب وارد شبستان شد و مجری همزمان می‌گوید: «رهبر انقلاب تاکید کرده‌اند که همه مردم همراه با ایشان زمزمه کنند.»

با حضور رهبر انقلاب در شبستان صدای شعارهای مردم بلند می‌شود. نخستین شعار «ای رهبر آزاده، آماده‌ایم، آماده» است. بلافاصله فردی از میانه جمعیت شعار می‌دهد «این همه لشکر آمده به عشق رهبر آمده».

بعد از پایان شعارها مردم به صورت خودجوش صف‌ها را منظم کرده و منتظر آغاز نماز می‌شوند. ساعت 9 و 30 دقیقه صبح صدای رهبر انقلاب هنگام نماز بر پیکر آیت‌الله شاهرودی در سالن پخش می‌شود و این مهر پایانی بر همه سر و صداهاست.

اندکی بعد مردم همزمان با رهبری زمزمه می‌کنند.

نماز پایان یافت و مردم به سمت میله‌ها حرکت می‌کنند تا شاید بتوانند رهبر انقلاب را ببینند و مجری هم‌زمان اعلام می‌کند که مراسم تشییع پیکر آیت‌الله شاهرودی در ضلع شرقی شبستان برگزار شده و مردم از درهای 18 و 19 خارج شوند.

صحن شبستان به سرعت خالی می‌شود و مردم در مقابل در شماره 19 تجمع می‌کنند. این همان دری است که جمعی از مسئولان از آن خارج می‌شوند و همین مسئله به تجمع مقابل در اضافه می‌کند.

صدایی از بی‌سیم یکی از ماموران امنیتی شنیده می‌شود. فرد پشت بی‌سیم می‌گوید : «به مردم تذکر دهید که جلوی در را خلوت کنند. اگر گوش نکردند بازهم تذکر دهید ولی آرام.»

مقابل در خلوت‌تر می‌شود و بعد از دقایقی پیکر آیت‌الله شاهرودی در تابوتی که با رنگ سیاه پوشیده شده سوار بر اتومبیل از مقابل در 18 گذشت و به میان جمعیت آمد.

مردم همزمان «لا اله الله اله» گویان پیکر آیت‌الله شاهرودی را همراهی می‌کنند. مراسم تشییع پیکر در خیابان بهشتی برگزار می‌شود و بعد دقایقی نیز پایان می‌یابد و پیکر رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام به محل دیگری برای انتقال به قم و برگزاری مراسم تدفین برده می‌شود.

این آخرین حضور آیت‌الله شاهرودی در تهران است، مردم با او و او با مردم وداع می‌کنند. آخرین وداع وارث صدر در تهران باشکوه برگزار شد ولی همچنان رکورد بزرگ‌ترین تشییع بعد از رحلت بنیان‌گذار انقلاب اسلامی مربوط به آیت‌الله مردم، اکبر هاشمی رفسنجانی است...

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار