متن و حاشیه روز سخت روحانی؛ بودجه با جنجال به بهارستان رسید

از خودداری واعظی از حضور در جمع معترضان تا قطع اظهارات روحانی؛ جنجالی که اصفهانی‌ها آغازش کردند

تهران (پانا) - حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران برای تقدیم لایحه بودجه در حالی وارد صحن علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شد که سکوت قابل توجهی به دلیل درگذشت آیت‌الله هاشمی شاهرودی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام کشورمان بهارستان را فراگرفته بود، آرامشی قبل از طوفان...

کد مطلب: ۸۸۱۲۵۲
لینک کوتاه کپی شد
متن و حاشیه روز سخت روحانی؛ بودجه با جنجال به بهارستان رسید

از نخستین دقایق حضور روحانی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی عباس پاپی زاده، مجید ناصری نژاد و هدایت الله خادمی، نمایندگان استان‌های چهارمحال بختیاری، لرستان و خوزستان دست به تجمع در مقابل مانیتورهای بهارستان و کنار جایگاه ناطقان زدند.

پاپی‌زاده بعد از دقایقی به جایگاه خبرنگاران پارلمانی حاضر شد و در تشریح دلیل تجمع خود گفت: «اعتراض ما به مسئله انتقال آب بین حوزه‌ای که موجب تخریب محیط زیست می‌شود، است و قرار شده بعد از پایان اظهارات روحانی در مجلس با او نشستی در همین زمینه برگزار کنیم.»

او تاکید کرد: «همچنین بعد از ظهر امروز با اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری و محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه نشستی در مورد مسئله آب و مشکلات ایجاد شده در این زمینه برگزار کنیم.»

به نظر می‌رسید بعد از اعلام رسانه‌ای این مسئله، تجمع اعتراضی نمایندگان مذکور در مقابل جایگاه هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی پایان یابد ولی این مهم محقق نشد و برای دقایقی هدایت‌الله خادمی، نماینده مردم ایذه که چندی پیش کلیپ اظهارات نامناسب او خطاب به یک شهروند در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد، به تنهایی به این تجمع ادامه داد.

این تجمع در حقیقت در اعتراض به ماجرایی است که نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی آغاز کردند. بعد از استعفا آنان و انتشار دستور رئیس‌جمهوری برای رسیدگی به مشکل آب زاینده‌رود، نمایندگان مجلس با تحصن در صحن علنی خواستار نگاه یکسان به همه استان‌های کشور شدند.

مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در همان جلسه خطاب به دولتی‌ها گفت که اگر به دلیل استعفای نمایندگان اصفهان امتیاز ویژه‌ای به آنان داده شود، جو دولت و مجلس به هم خواهد ریخت.

پیش‌بینی پزشکیان درست از آب درآمد و حضور امروز روحانی برای تقدیم لایحه بودجه 98 در صحن علنی مجلس شورای اسلامی عملا به جنجالی‌ترین حضور 5 سال اخیر او در بهارستان تبدیل شد.

افزایش تجمع‌کنندگان

بعد از گذشت دقایقی تعداد تجمع‌کنندگان در مقابل جایگاه هیات رئیسه مجلس و کنار جایگاه ناطقان که رئیس‌جمهوری در آن مشغول ایراد نطق بود، افزایش یافت.

ظرف چند دقیقه علاوه بر خادمی، ناصری‌نژاد، ساعدی، پاپی‌زاده، خدیجه ربیعی، اردشیر نوریان و فرمند به عنوان معترض دست به تجمع زدند.

این تجمع بعد از دقایقی از حالت سکوت خارج شد. محمد علی وکیلی، دبیرهیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، برای پایان دادن به این تجمع به جمع آنان رفت ولی نه تنها موفق نبود بلکه عملا به تشنج در بهارستان دامن زد.

کار به جایی رسید که گل مرادی، نماینده ماهشهر، صدای خود را بالا برد و با وکیلی به جدل لفظی پرداخت و همین مسئله سروصداهای موجود در بهارستان را افزایش داد.

ساعدی که ریاست مجمع نمایندگان استان خوزستان را عهده‌دار است در ادامه مشغول گفت‌و‌گو با وکیلی شد. این گفت‌و‌گوی نه چندان دوستانه منجر به بالارفتن صدای ساعدی شد.

نکته جالب اینجا بود که تجمع‌کنندگان لحظه‌به‌لحظه به جایگاه نطق مجلس که روحانی در آن مشغول اظهار نظر بود، نزدیک‌تر می‌شدند و همین مسئله لحظه به لحظه تشنج صحن علنی را افزایش می‌داد.

رئیس‌جمهوری که به خوبی تشنج صحن علنی را احساس کرده بود، برای ارام کردن جو خطاب به ساعدی و خادمی، گفت: «قول می‌دهم شورای عالی آب را در سال جاری و آینده بیشتر تشکیل دهیم. وظیفه دولت است که به تمام کشور مساوی نگاه کند. زاینده‌رود با هامون برای ما تفاوتی ندارد ما به همه کشور مساوی نگاه می‌کنیم.»

معترضان این اظهارات روحانی را نپذیرفتند و عملا در کنار جایگاه ناطقان بهارستان قرار گرفتند. ساعدی با فریاد روحانی را خطاب قرار می‌داد که رئیس‌جمهوری بار در میان اظهارات خود در پاسخ به اظهارات معترضان گفت: «اجازه دهید حرفم را بزنم، بعد در خدمت شما هستم.»

تشنج در صحن علنی بهارستان به اوج خود رسیده بود و فریاد معترضان اظهارات رئیس‌جمهوری کشورمان را تحت‌الشاع خود قرار داده بود.

خودداری عجیب واعظی

وکیلی برای آرام کردن معترضان نزد محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری رفت تا او را به میان معترضان آورده و فضای بهارستان را ارام کند ولی واعظی از حضور در جمع معترضان خودداری کرد.

حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری در این هنگام برای پایان دادن به اعتراضات در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی حاضر شد ولی این حضور نیز موثر واقع نشد و فریادهای نمایندگان ادامه یافت.

اعتراض نمایندگان به حدی بالا گرفت که اظهارات روحانی به کلی تحت‌الشعال قرار گرفته بود. بهروز نعمتی و احمد امیرآبادی فراهانی، دبیران هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز برای آرام کردن تجمع‌کنندگان در بین آنان حاضر شدند و به رایزنی با نمایندگان پرداختند.

رایزنی امیرآبادی و نعمتی با همراهی وکیلی و امیری نیز توفیقی در پی نداشت و نمایندگان عملا چسبیده به جایگاه ناطقان مشغول فریاد زدن بودند.

تذکر لاریجانی

امیرآبادی که جو را متشنج دید به سرعت به سراغ لاریجانی رفت و از او خواست سکوت خود را شکسته و به نمایندگان تذکر دهد تا نظم جلسه علنی مجلس شورای اسلامی را به هم نزنند.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، نیز در این هنگام با قطع اظهارات روحانی خطاب به تجمع‌کنندگان گفت: «آقایان به سر جایتان برگردید، نظم جلسه علنی را به هم نزنید.»

او افزود: «آقای خادمی، آقای ناصری‌نژاد مگر من قبلا با شما صحبت نکردم؟ نظم جلسه علنی را برهم نزنید.»

اظهارات روحانی به کلی قطع شده بود ولی با تذکر لاریجانی و اصرار نعمتی و امیرآبادی نمایندگان تجمع‌کننده از جایگاه هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی دور شدند.

برخی از نمایندگان به تجمع خود پایان دادند و دوباره فضای کلی بهارستان به سمت ارام شدن حرکت کرد و روحانی دوباره اظهارات خود را از سر گرفت.

بعد از گذشت چند دقیقه ناصری‌نژاد که همچنان سرپا ایستاده بود در بین اظهارات رئیس‌جمهوری به جایگاه ناطقان رفت و کنار روحانی قرار گرفت و مشغول صحبت با او شد.

صدای ناصری‌نژاد به جایگاه خبرنگاران نمی‌رسید ولی روحانی خطاب به ناصری نژاد گفت: «باشه بررسی می‌کنیم.»

بعد از ترک جایگاه ناطقان توسط ناصری نژاد، جو جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به مراتب آرام تر شد تا اینکه اظهارات روحانی به پایان نزدیک شد.

سریع ترین خروج

جمعی از نمایندگان معترض به مسئله انتقال آب بین حوزه‌ای که جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی را به تشنج کشانده بودند، منتظر پایان اظهارات رئیس‌جمهوری بودند تا با او به رایزنی بپردازند.

محمد رضا تابش و محمد علی وکیلی، نمایندگان اصلاح‌طلب مردم اردکان و تهران به سرعت به مقابل جایگاه ناطقان رفته تا بعد از پایان اظهارات رئیس‌جمهوری او را به خارج از صحن هدایت کنند.

روحانی با سرعت لایحه بودجه سال 98 را تقدیم رئیس مجلس شورای اسلامی کرد و با همراهی تابش و وکیلی به سرعت صحن علنی را ترک کرد.

خروج روحانی به حدی سریع بود که نمایندگان معترض دوان دوان برای رسیدن به او صحن علنی را ترک کردند.

بعد از ترک صحن علنی توسط رئیس‌جمهوری نمایندگان با عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در مقابل درب خروجی صحن علنی مشغول رایزنی شدند ولی با دخالت الیاس حضرتی، نماینده تهران و سید سلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور این مسئله نیز خاتمه یافت.

لاریجانی نیز بعد از تقدیم لایحه بودجه متذکر شد که بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی کمیسیون های تخصصی 15 روز و نمایندگان نیز 10 روز برای اظهارنظر درباره لایحه بودجه 98 فرصت دارند.

با این تفاسیر در روزی پرتنش که نمایندگان عمدتا اصولگرای استان اصفهان مدت‌ها پیش پایه آن را گذاشته بودند، لایحه بودجه سال 98 به ایستگاه بهارستان رسید تا وکلای ملت تکلیف دخل و خرج کشور در سال آینده را که بر اساس اظهارات رئیس‌جمهوری قرار است سالی متفاوت به لحاظ اقتصادی باشد، مشخص کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار