بهینه‌سازی نانوکاتالیست‌های خودرویی در راستای بهبود شاخص‌های کیفیت هوا

تهران (پانا) - محققان یکی از شرکت‌های فناور با استفاده از فناوری نانو، نانوکاتالیست‌های خودرویی را تولید کردند که توانایی به حداقل رساندن گازهای آلاینده‌ خروجی از اگزوز خودروها و بهبود شاخص‌های کیفیت هوا را دارد.

کد مطلب: ۸۸۰۳۹۳
لینک کوتاه کپی شد
بهینه‌سازی نانوکاتالیست‌های خودرویی در راستای بهبود شاخص‌های کیفیت هوا

به گزارش روابط عمومی ستاد توسعه نانو، بر اساس آمارهای اعلام شده خودروها سهم بالایی در ایجاد آلودگی‌های هوا دارند که برای رفع این معضل یکی از شرکت‌های فناور در سال‌های اخیر با طراحی و ساخت کاتالیست‌های خودرویی با افزودن نانو مواد به محصولات خود راهکارهایی را برای کاهش آلاینده‌های خودرو ارائه کردند.

تولید کاتالیست‌های سمند بنزینی یورو 4، سمند دوگانه‌سوز یورو 4، TU3 206 یورو 4، TU5 206 یورو 4، رانا یورو 4، پژو 405 دوگانه سوز و بنزینی یورو 4، پژو پارس بنزینی و دوگانه سوز یورو 4، پراید دوگانه سوز و بنزینی یورو 4، تیبا یورو 4، نیسان وانت یورو 2 و 4 از جمله محصولات این شرکت است.

بهره‌مندی از متخصصان بین‌المللی در زمینه کاتالیست، بهره‌مندی از تیم تحقیق و توسعه داخلی که راهکارهای کاربردی را در اختیار این شرکت قرار می‌دهند، استفاده از تجهیزات و ماشین‌آلات تولید پیشرفته و پاسخگویی سریع و ارائه نمونه برای مشتریان در مدت ۵ روز کاری از جمله مزایای فعالیت‌های این شرکت محسوب می‌شود.

محققان این شرکت برای تولید کاتالیست‌های مورد نظر از دو روش پوشش‌دهی لایه‌ای (Layer Coating) و پوشش‌دهی منطقه‌ای (Zone Coating) استفاده می‌کنند و بسته به نیاز خودرو از هر یک از این روش‌ها برای تولید کاتالیست استفاده می‌شود. استفاده از این کاتالیست‌ها در کاهش آلودگی‌های ناشی از خودروها و بهبود هوا نقش مثبتی بر محیط زیست دارد. تعویض به موقع کاتالیست‌های خودرو و استفاده از کاتالیست‌های با فناوری به‌روز شده می‌تواند به کاهش انتشار گازهای آلاینده کمک کند.

کاتالیست‌های نانویی این شرکت برای خودروهای بنزین‌سوز و یا گازسوز متفاوت است و مطابق شرایط هر خودرو فرمولاسیونی منطبق با شرایط استاندارد برای تولید کاتالیست نانویی در نظر گرفته می‌شود.

نازنین شاهوردی، مدیر بازرگانی این شرکت با بیان اینکه از ۴ سال قبل، با تولید کاتالیست‌های حاوی نانومواد وارد حوزه‌ فناوری ‌نانو شدیم، گفت: فناوری‌ که قبلا در محصولات استفاده می‌شد، بسیار قدیمی بود؛ ضمن آنکه قیمت بالا و عملکرد پایینی داشت. از این رو با پیاده‌سازی برنامه‌ تحقیق و توسعه، موفق به ارائه‌ کاتالیست‌هایی شدیم که علاوه بر ارزان بودن، کارایی بالایی دارند و کسب استانداردهای زیست‌محیطی را در خودروهای تولید داخل امکان‌پذیر می‌کنند.

وی دلیل کاهش هزینه‌های تولید این کاتالیست را استفاده از نانو فناوری و کاهش میزان استفاده از فلزات گران‌بها در کاتالیست‌ها دانست و ادامه داد: با نانویی شدن این محصولات، عملکرد کاتالیست‌ها به گونه‌ای افزایش یافت که امکان دریافت استاندارد یورو ۵ و یورو ۶ را برای ما فراهم کرد.

شاهوردی با بیان اینکه مگاموتور سایپا بیشترین سهم را در خرید این محصولات دارد، اضافه کرد: ظرفیت تولید سالانه ۲۰۰ هزار کاتالیست‌ نانویی برای تیبا و ۲۰۰ هزار کاتالیست ‌نانویی برای پراید را داریم، علاوه بر آن ما سالانه ظرفیت تولید ۲۰۰ هزار کاتالیست نیز برای محصولات ایران خودرو نظیر پژو (۴۰۵، پارس، ۲۰۶)، رانا، سمند و همچنین برای نیسان وانت را داریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار