سید مجتبی هاشمی: بهره‌مندی از فرهنگ غنی ایرانی اسلامی اولین گام در جهت استفاده صحیح از فضای مجازی است

شهریار(پانا) - با حضور مشاور معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، سید مجتبی هاشمی، معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران و روسای ادارات این معاونت، اولین نشست اعضای هیات اندیشه ورز معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در سالن همایش‌های اردوگاه شهید منتظری شهریار برگزار شد.

کد مطلب: ۸۷۹۵۱۷
لینک کوتاه کپی شد
سید مجتبی هاشمی: بهره‌مندی از فرهنگ غنی ایرانی اسلامی  اولین گام در جهت استفاده صحیح از فضای مجازی است

سید مجتبی هاشمی معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران زمانه امروز را ایام تحولات سریع اجتماعی عنوان کرد و گفت: در شرایط فعلی باید تلاش کنیم خودمان را با شرایط یادگیری دانش‌آموزان در فضاهای مختلف تطبیق دهیم، زیرا این تحولات اجتماعی با رشد فناوری‌های نوین تکنولوژی در فضاهای مجازی بصورت فزاینده در حال گسترش است و آمار حضور اقشار مختلف جامعه در شبکه‌های مجازی نشان از رشد کوچ فضای ذهنی جامعه از عالم واقع به عالم مجاز را می‌رساند.

او بهره‌مندی از فرهنگ غنی ایرانی اسلامی و بکارگیری آن در این فضا با نگاه توأم با ایجاد فرصت جدید را اولین گام در جهت استفاده صحیح از فضای مجازی دانست و گفت: حضور در فضای مجازی امروزه امری اجتناب ناپذیر است و می تواند اتفاقاتی را خارج از عرف جامعه دربرداشته باشد ولی باید خودمان را قانع کنیم در مواجهه با این فضا از شیوه های نوین تربیتی استفاده کنیم، زیرا ما اصولی داریم که تغییر ناپذیرند ولی در بخش‌هایی که نسبی است، می توان با ظرافت‌های خاص درجهت ترویج فرهنگ غنی خود تلاش کنیم.

امیرالمومنین علی علیه السلام می‌فرماید: فرزندانتان را به انجام آداب خودتان وا ندارید، زیرا آنان برای زمانی غیر از زمان شما آفریده‌ شده‌اند.

هاشمی با اشاره به فرمایشی گهربار از امیرالمومنین علیه السلام در مورد لزوم تطبیق تربیت فرزندان با زمان خویش، افزود: باید برای تربیت نسل جدید به‌دنبال گفتمان درون گروهی و ایجاد راهبرد‌های جدید باشیم.

او برخی از راهکارهای پیشبرد این اهداف را بدین شرح عنوان کرد:

- در سند تحول بنیادین به امر پرورشی به عنوان یکی از مهمترین بخشها تاکید شده است اما در اجرا این حوزه با نگاه دسته چندمی مواجه است که شاهد این مدعا شرایط ساماندهی نیروی انسانی و تخصیص اعتبارها به این حوزه است که باید اصلاح شود.

- تراکم بالای مکاتبات در این حوزه بسیار بالاست که بخشی از جانب اداره کل و بخشی از جانب وزارت‌خانه اتفاق می‌افتد که این امر باعث می‌شود اجرای درست تربیت شخصیت دانش آموز و ارتباط مستقیم با وی دچار مشکل شود و بصورت عملی ما از اصل وظیفه‌مان غافل شویم، زیرا در تربیت،واحد فرد است و این امر حاصل نمی شود مگر با ارتباط مستقیم با دانش آموز که نیازمند فراغت زمان از جانب مربی و معاون پرورشی است که بتواند با دانش آموزان ارتباط برقرار کند.

- سیستم گزارشگیری که در پایان بخشنامه‌ها به آن اشاره می شود باید اصلاح شود، زیرا زمان زیادی را ازهمکاران ما دراین حوزه می‌گیرد.

- چالش نیروی انسانی از مهمترین عواملی است که ما در این حوزه با آن روبرو هستیم که باید برای حل آن چاره‌اندیشی شود.

- باید به دنبال تولید مکانیزم‌هایی برای ایجاد انگیزه در میان همکاران خود باشیم و از انجام فعالیت‌های موازی در مدارس اجتناب کنیم.

او در ادامه به اعضای هیات اندیشه‌ورز گفت: باید در این حوزه به داشته‌هایمان تکیه کنیم ، زیرا در استانی خدمت می‌کنیم که انواع استعداد‌های نیروی انسانی و دانش‌آموزی وجود دارد و باید از ظرفیت بالقوه این افراد به بهترین شکل بهرمند شویم.


در ادامه اعضای هیئت اندیشه ورز به بیان نکات و پیشنهادات خود پرداختند.

گزارش تصویری اولین نشست اعضای هیئت اندیشه ورز معاونت پرورشی و فرهنگی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار