معاون پژوهش آموزش‌وپرورش مازندران در گفتگو با پانا:

پژوهش در آموزش‌وپرورش باید به حل چالش‌های موجود بپردازد

ساری (پانا) - معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش مازندران با تأکید بر اینکه اجرای نتایج پژوهش‌های انجام شده به مدیران اجرایی ارتباط دارد، پژوهشی را در حوزه آموزش‌وپرورش دارای ارزش بیشتر دانست که به حل چالش‌ها بپردازد.

کد مطلب: ۸۷۹۱۶۷
لینک کوتاه کپی شد
پژوهش در آموزش‌وپرورش باید به حل چالش‌های موجود بپردازد

محمدعلی جوادی بورا در گفتگو با پانا با اشاره به شعار امسال هفته پژوهش: «پژوهش هدفمند، فناوری ارزش‌آفرین در خدمت تولید ملی» و اینکه در سال تحصیلی 96-97 در استان مازندران دو هزار و 179 اثر پژوهشی از معلمان و فرهنگیان از سراسر شهرستان‌ها و مناطق جمع‌آوری شد، گفت: «اساس کار در اقدام‌پژوهی این است که معلم به دنبال بهبود فرایند کار خود است به این معنی که مسئله و مشکلی را شناسایی می‌کند و بر اساس روش‌های پژوهشی که همان اقدام‌پژوهی یا تحقیق در عملیات نام دارد، مشکل موجود را برطرف می‌کند.»

او اعلام کرد که در روز پنجشنبه 29 آذرماه از 33 فرهنگی که پژوهش آن‌ها حائز نمره بالای 160 شده‌ است با حضور معاون وزیر آموزش‌وپرورش در اردوگاه بادله، و نیز فرهنگیان دارای رساله، کتاب، پایان‌نامه کارشناسی ارشد و طرح پژوهشی برتر تجلیل خواهد شد.

از میان این افراد، مستندات 10 نفر که در حوزه اقدام پژوهی رتبه استانی کسب کرده بودند به وزارتخانه فرستاده شد و دو نفر از مازندران به عنوان پژوهشگر برتر و معلم‌پژوهنده برتر انتخاب شدند: مرتضی همایون‌نیا به عنوان پژوهشگر برتر از شهرستان بابل منطقه بندپی شرقی و فاطمه رهبری معلم‌پژوهنده برتر از شهرستان آمل.

معاون پژوهش آموزش‌وپرورش مازندران همچنین گفت: «روز دوشنبه ۲۵ آذرماه غرفه‌های دانشگاه‌ها، مراکز و دستگاههای اجرایی که در حوزه پژوهش دست‌آورد داشته‌اند در نوزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری در بابلسر افتتاح شد و آموزش‌وپرورش نیز یک غرفه داشت که دست‌ساخته‌های پژوهشی دانش‌آموزان و فرهنگیان مازندران را به نمایش گذاشته است که تا روز چهارشنبه برپا است.»

طبق گفته جوادی بورا مراسم استانی هفته پژوهش نیز عصر امروز در دانشگاه مازندران برگزار می‌شود که از دو پژوهشگر از آموزش و پرورش که رتبه کشوری آورده‌اند؛ دکتر رقیه چامه از شهرستان آمل و دکتر صمد محسنی از شهرستان فریدونکنار که در سامانه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استانداری فرم پر کرده بوده‌اند به عنوان پژوهشگران برتر و نیز از 9 دانش‌آموز که حائز رتبه‌های برتر در جشنواره‌های مختلف شده‌اند، قدردانی خواهد شد.

او‌ در پاسخ به این سوال که چرا معاونت پژوهش به پژوهش فرهنگیان اختصاص دارد و‌ شامل دانش‌آموزان پژوهشگر نمی‌شود، آن را مربوط به ساختار سازمانی دانست که دانش‌آموزان را به بخش پژوهشسراهای معاونت آموزش متوسطه سپرده است، گفت: «این سوال ما نیز هست. تکلیف پژوهش باید روشن شود و کار پژوهش متعلق به معاونت پژوهش باشد اما باغ‌ها را اگرچه دیوار و‌در است/اما از هواشان راه با یکدیگر است.واقعا تفکیک بین آموزش‌ و پژوهش سخت است که من از آن با عنوان هنر مدیریت علمی یا مدیریت پژوهشی نام می‌برم. اقدام‌پژوه عملا در حال فعالیت در امر آموزش است و مستنداتی را تولید کرده که اصلاح فرآیند آموزش است که تبدیل به کار پژوهشی شده است.»

واقعا تفکیک بین آموزش‌ و پژوهش سخت است که من از آن با عنوان هنر مدیریت علمی یا مدیریت پژوهشی نام می‌برم

جوادی بورا مهارت‌های پژوهشی را همان مهارت‌های زندگی می‌داند که یک بسته جدا نیست: «افراد پژوهشگر کارشان را در آموزش تعطیل نمی‌کنند تا یک کار پژوهشی انجام دهند. آن‌چه یک پژوهشگر می‌بیند، همگان نمی‌بینند و این خود یک مهارت پژوهش است.»

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی به ۱۷ طرح پژوهشی اشاره می‌کند که بعد از چندین سال، امسال مجریان آن پس از انعقاد قراداد در حال انجام پژوهش هستند و تا اسفندماه بله پایان می‌رسد. همچنین از اعلام فراخوان شرکت در ۱۴ عنوان طرح پژوهشی در دو هفته آینده برای دانشگاهیان و فرهنگیان خبر داد که با ۱۴ پژوهش برای سال ۹۸ قرارداد همکاری بسته خواهد شد: «قراردادهایی در حوزه‌های مختلف مانند پایش نیروی انسانی، آسیب‌هالی اجتماعی، اقتصاد آموزش‌وپرورش و ... .»

جوادی بورا تأکید دارد که پژوهشی در حوزه آموزش‌وپرورش ارزشمندتر است که بخشی از مشکلات و چالش‌های موگود را خل کند و کاربردی باشد: «اجرای نتایج تحقیق به مدیران اجرایی ارتباط دارد و پژوهشگر اطلاعات محیط را به دستگاه‌ها می‌دهد، تصمیمات مدیران مبتنی بر پژوهش‌های انجام شده است.»

یکی از اسناد علمی ما در برطرف کردن مسائل و‌چالش‌ها مطالعات علمی و پژوهشی است

او یادآوری می‌کند که محقق طرحش را عملی نمی‌کند و مدیران اجرایی هم مجبور به عملی کردن آن نیستند،‌ پژوهش چراغ راهنمای تصمیم‌گیرنده است و نکته مهم این است که زمانی که مدیر اجرایی می‌خواهد از نتایج پژوهشگر استفاده کند، ممکن است زبان علمی و حرفه‌ای پژوهشگر را درنیابد و اینجاست که پژوهشگر به یاری‌اش می‌آید. یکی از اسناد علمی ما در برطرف کردن مسائل و‌چالش‌ها مطالعات علمی و پژوهشی است.

مازندران ۴۱۰ مدرسه پژوهش‌محور دارد

جوادی بورا در بخش دیگر از این گفتگو به فعالیت ۴۱۰ مدرسه پژوهش‌محور در استان الشاره کرد و گفت: «اکثر معلمانی که در حوزه پژوهش رتبه آورده‌اند معلمان همین مدارس هستند. و این نشان می‌دهد این مدارس فی‌نفسه بد نیستند. اما امسال در حال بررسی این موضوع هستیم که آیا این نوع مدارس را توسعه دهیم یا خیر. این بررسی به مقایسه بازدهی مدارس پژوهش‌محور و مدارس عادی است.اگر تفاوت علمی این دو نوع مدارس، قابل دفاع باشد گسترش مدارس پژوهش‌محور را در دستور کار قرار می‌دهیم.»

او تعریف مدارس پژوهش‌محور را بر مبنای آماده‌سازی زیرساخت برای این نوع مدارس برشمرد که گسترش آن هم نیازمند صرف هزینه است و هم انتظارات را افزایش می‌دهد و به این دلیل باید بازدهی قابل توجهی داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار