سالانه 3میلیون نفر از بیماری های ناشی از آلودگی هوا در دنیا می‌میرند

تهران (پانا) - رئیس انجمن علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار ایران گفته است که حداقل 3میلیون نفر هر سال از بیماری های ناشی از آلودگی هوا می میرند.

کد مطلب: ۸۷۸۹۸۶
لینک کوتاه کپی شد
سالانه  3میلیون نفر از بیماری های ناشی از آلودگی هوا در دنیا می‌میرند

جلال‌ ولی‌‌الهی‌، استاد دانشگاه‌ تربیت دبیر شهیدرجایی و رئیس انجمن علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار ایران در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: با پیشی گرفتن قدرت ابزاری انسان بر تغییر و تحولات طبیعی کره زمین و تحولات و تغییراتی ناخواسته‌ایی بروز یافت که پیامد دخالت‌های انسان بر تعادل ظریف بوم شناختی زمین است. در یکصد سال اخیر تباهی‌های زیست محیطی فراگیر، جدی و مخاطره آمیز شده است. امروزه موجودیت خود نوع انسان در معرض خطر قرار گرفته است. این مخاطرات منجر به آن شد که ابعاد انسانی علوم محیط زیست مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی افزود: اگر تعریف خاص از علوم انسانی ارائه دهیم من آن را همه علومی می دانم که انسان را در رسیدن به انسانیت و انسان کامل رهنمون میشود و انسان کامل انسانی است که به سرچشمه لایزال علم رسیده باشد.علوم محیط زیست امروزه در راس همه علوم قرار گرفته علاوه بر ریاضی، فیزیک، شیمی، زمین شناسی، اکولوژی و غیره علوم اجتماعی را نیز در برگرفته است. در این مجموعه علوم انسانی مفاهیمی مانند استانداردهای زیست محیطی رفاه اجتماعی و حتی عواملی مانند مخاطرات طبیعی، سیل زلزله و زدودن فقر، کنترل جمعیت و مفاهیمی مانند ادیان و محیط زیست را در برگرفته است.
ولی‌‌الهی‌ گفت: شکاف درآمد بین کشورهای غنی و فقیر طی چند دهه اخیر بسیار عمیق‌تر شده است. در سال 2012، مجموع تولید ناخالص داخلی 48 کشور‌های کمتر توسعه یافته جهان، کمتر از ثروت 3 نفر ثروتمندترین مردم جهان بوده است. آب آلوده و بهداشت ناکافی سالانه موجب بیماری بیش از 1.2 میلیون نفر می شوند، شامل مرگ 15 میلیون بچه در هر سال. حدود 40 درصد جمعیت جهان در کشورهایی زندگی می کنند که مصرف آب آنها بیش از ذخایر آنهاست. تا سال 2025 طبق برنامه های سازمان ملل حدود 3/4 ما در چنین شرایطی خواهیم بود. جنگ آب ها ممکن است به منبع عمده ای از درگیریهای بین المللی در دهه های آینده تبدیل شود.
وی گفت: حداقل 3میلیون نفر هر سال از بیماری های ناشی از آلودگی هوا می میرند.سازمان ملل متحد تخمین میزند هر سال بیش از 2 میلیارد تن آلاینده های هوا (به جز دی اکسید کربن و یا بادو خاک) در سراسر جهان منتشر می شوند. حدود یک پنجم از جمعیت جهان در 20 کشور ثروتمند زندگی میکنند، که در آن به طور متوسط در آمد سرانه بالاتر از 35000 دلار ایالت متحده در سال است.اکثر این کشورها در آمریکای شمالی هستند ولی ژاپن، سنگاپور واسترالیا در حال پیوستن به این گروه هستند با این حال تقریباً در هر کشور حتی ثروتمندترین آنها مانند ایالات متحده و کانادا مردم فقیر وجود دارد.

ولی‌‌الهی‌ افزود: آمار دیوان ایالت متحده 37 میلیون نفراز آمریکایی ها که یک سوم آنها کودکان هستند در خانواده هایی زیر خط فقرزندگی می کنند. چهارپنجم دیگر جمعیت جهان در کشورهایی با در آمد متوسط یا کم زندگی می کنند نزدیک به یک میلیارد نفر در کشورهای فقیر زندگی می کنند درحالیکه متوسط در آمد سرانه زیر 1000 دلار ایالت متحده در هر سال است. در میان 41 کشورعضو این گروه 33 تای آنها در کشورهای جنوب صحرای آفریقا هستند، اثرات بی ثبات کننده و تضعیف کننده استعمار گرایی اولیه نقش های مهمی در مشکلات در حال پیشرفت این کشورهای بدبخت ایفا می کند. در همین حال، شکاف نسبی بین فقیرو غنی به طور چشمگیری افزایش یافته است. در غرب این تباهی ها از یک طرف ناشی از جهل از پیامدهای تغییراتی بوده است که بر زمین تحمیل کرده اند. و از طرف دیگر ناشی از عقب ماندگی در اخلاق و تخریب بنیادهای اخلاقی بوده است .
وی گفت: شرق و خاورمیانه و به ویژه کشورهای اسلامی که تا همین ده های پیشین بیشتر ناظر و شاهد این ماجراها بوده اند. امروزه به روشنی ایفای نقش می کنند در جهان اسلام مفاهیم آسمانی و درخشان قرآن و معانی عمیق و متعالی نهج البلاغه مانندمعنای انسان و عوامل تباهی انسان و انسانیت ، عدالت اجتماعی، دادگستری جهانی برقراری عدل و انصاف، ظلم ستیزی فقرزدایی، اهمیت دانش و دستیابی به یقین در عملکرد فردی و اجتماعی، رعایت حقوق همسایه و حقوق حیوانات، جلوگیری از فساد و تباهی در زمین و نابودی عرض و حرث و ارض، احترام متقابل در روابط اجتماعی، برقراری نظم و امنیت، و در نهایت برانگیختن مکارم و ارزش های اخلاقی انسان و رسیدن به مفهوم انسان کامل و مدینه فاضله انسانی از گوهر های گرانبهایی است که در معدن همه گوهرهای زمین و آسمان قرآن و نهج البلاغه نهفته اند. دو آینه ایی که در برابر یکدیگر ابدیتی را می سازند که نوع بشر در پی آن است. در این مقال این مفاهیم و دعاوی مورد کنکاش قرار گرفته اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار