در گفت‌وگو با پانا

رئیس کمیته ایمنی شورای شهر: 179 پل در تهران به مقاوم‌سازی نیاز دارد

تهران (پانا) - رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران درباره وضع پل‌ها، ابنیه‌ها و شریان‌های شهر تهران گفت در پایتخت حدود 713 پل روی 413 تقاطع وجود دارد که دارای شناسنامه فنی هستند که از این تعداد 179 پل قدیمی است و مقاوم‌سازی آن ضرورت دارد.

کد مطلب: ۸۷۸۶۸۲
لینک کوتاه کپی شد
رئیس کمیته ایمنی شورای شهر: 179 پل در تهران به مقاوم‌سازی نیاز دارد

زهرا صدراعظم نوری درباره موارد مطرح شده در جلسه اخیر کمیته ایمنی و مدیریت بحران به پانا گفت: در این جلسه موارد متعددی از جمله بررسی وضع نقاط ناایمن در سطح معابر، پل‌ها، تقاطع‌های غیرهم‌سطح و وضع فرونشست و فروریزش در تهران مورد بررسی قرار گرفت و در همین ارتباط معاونت فنی عمرانی شهرداری تهران و سازمان نظام مهندسی نیز گزارش جامعی از اقدامات صورت گرفته، ارائه کردند.

رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران با اشاره به اسکن وضع شهر تهران گفت: با توجه به تجهیزات و امکاناتی که وجود دارد کل شهر تهران به مسات 600 کیلومتر با دستگاه «جی پی آر» در عمق 10 تا 15 متری اسکن شده است و طبق بررسی‌هایی که انجام گرفته است در نقاط مرکزی و پایین‌دست شهر مسایل و موضوعاتی وجود دارد که باید به آن توجه بیشتری شود.

وی ادامه داد: همچنین با دستگاه «جی پی آر» 200 کیلومتر از خطوط مترو که بیشتر در خطوط 6 و 7 واقع شده است در سال 96 اسکن شده است.

صدراعظم نوری با اشاره به بررسی وضع قنوات در تهران گفت: موضوعی که باید به طور جدی به آن توجه شود، موضوع قنات‌ها است. وجود قنوات در شهر تهران هم می‌تواند یک فرصت و هم یک تهدید باشد. اگر این قنوات شناسایی و ایمن‌سازی نشوند به تدریج می‌تواند فضای ناایمن برای شهر ایجاد کند.

شناسایی 500 قنات در شهر تهران

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه حدود 500 قنات در شهر تهران شناسایی شده است، گفت: باید با برنامه‌ریزی، مسیرهای این قنوات تغییر یابد و ایمن‌سازی شوند.

توسعه شبکه فاضلاب تهدیدی برای فروریزش در شهر تهران

وی موضوع دیگری که در جلسه کمیته ایمنی و مدیریت بحران مطرح شده است را توسعه شبکه فاضلاب در تهران عنوان کرد و گفت: توسعه شبکه فاضلاب می‌تواند تهدیدی برای فروریزش در شهر تهران باشد. فروریزش و فرونشست باهم متفاوت است. موضوع فروریزش و فروچاله به عنوان یک مفهوم مشترک و یکسان است و محدوده آن کم است و در نقطه‌ای از مناطق اتفاق می‌افتد ولی فرونشست به عنوان یک پدیده زمین‌شناختی مطرح است که باید بین آن و فروریزش تفاوت قائل شد.

صدراعظم نوری اضافه کرد: آنچه که اکنون در شهر تهران با آن روبرو هستیم، فروریزش و فروچاله است که بسیاری از عوامل آن، انسانی است.

ضرورت تشکیل تونل تاسیسات شهری

رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران در ادامه درباره ضرورت تشکیل تونل تاسیسات شهری گفت: در جلسه‌ای که داشتیم درباره این موضوع بحث شد و از قبل نیز مصوباتی وجود دارد. شاید در برخی پروژه‌هایی که اجرا شده است دیگر امکان ایجاد تونل تاسیسات نباشد اما در پروژه‌های جدید می‌توان تونل مشترک تاسیسات ایجاد شود. اکنون در زیر زمین تاسیسات متعددی بدون هماهنگی ایجاد شده است و گاهی اوقات پروژه‌های جدیدی که قرار است اجرا شود در زیر زمین با تداخل تاسیسات مواجه می‌شویم و عملا امکان ایجاد تونل تاسیسات وجود ندارد.

وی یکی دیگر از عواملی که در نشست‌های زمین در تهران تأثیرگذار است را بارگذاری‌های غیراصولی سازه‌ها در سطح زمین عنوان کرد و گفت: علاوه بر اینکه فعالیت‌های غیراصولی در زیرسطح زمین از جمله مترو می‌تواند عاملی برای نشست زمین باشد، میزان بارگذاری‌های نامتعارف سازه‌ای و گودبرداری‌ها به ویژه گودبرداری‌های غیراصولی نیز می‌تواند در فرونشست زمین تأثیرگذار باشد.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران تصریح کرد: برداشت‌هایی که انجام شده است زمانی می‌تواند ارزش داشته باشد که به صورت لایه (GIS) در طرح تفصیلی آورده شود و برای ایجاد پروانه مبنا تلقی شود. به این معنی که وقتی پروانه گرفته می‌شود طبق این لایه‌ای که در طرح تفصیلی وجود دارد، وضع تهران بازگو شود و قرار شد با معاونت شهرسازی در این زمینه هماهنگی صورت بگیرد.

179 پل در تهران قدیمی است

صدراعظم نوری گفت: همچنین درباره وضع پل‌ها، ابنیه‌ها و شریان‌های شهر تهران نیز مواردی در جلسه کمیته ایمنی مطرح شد. حدود 713 پل بر روی 413 تقاطع در شهر تهران وجود دارد که دارای شناسنامه فنی هستند. از این تعداد 179 پل قدیمی است و مقاوم‌سازی آن ضرورت دارد. از 179 پل، 50 پل در اولویت هستند که از این تعداد مطالعات 32 پل انجام شده است. از این 32 دستگاه، 26 دستگاه مقاوم‌سازی شده است و مطالعات 6 دستگاه در دست انجام است که مراحل مقاوم‌سازی آن در دستور کار است.

وی در پاسخ به این سوال که قرار بود در تهران طرح جامع زیرزمینی تهیه شود، این موضوع به کجا رسید، توضیح داد: در این زمینه تاکنون یکی دو جلسه تشکیل شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار