عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی:

بازنگری آموزش در نظام آموزش عالی به نفع مهارت و کار آفرینی است

ماموریت دانشگاه فرهنگیان و فنی و حرفه‌ای خاص است ولی آیین‌نامه ارتقا برای آن‌ها تفاوتی با دیگر دانشگاه‌ها ندارد

تهران (پانا) - عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بازنگری آموزش در نظام آموزش عالی را به نفع مهارت و کار آفرینی دانست.

کد مطلب: ۸۷۸۲۶۲
لینک کوتاه کپی شد
بازنگری آموزش در نظام آموزش عالی به نفع مهارت و کار آفرینی است

محمد مهدی زاهدی در برنامه تلویزیونی پرسشگر شبکه آموزش گفت: «به تعریف زیست بومی نیاز داریم که در آن همه بازیگرانی که به حوزه تبدیل علم به ثروت می‌توانند، کمک کنند. در درون دانشگاه مولفه‌های استاد، دانشجو و مدیریت دانشگاه و در بیرون دانشگاه قواعد و قوانین مصوب مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگی، سایر وزرا، شرکت‌های دانش‌بنیان که هنوز وارد عرصه صنعت نشده‌اند اما واسطه‌اند همگی نقش دارند و از جمله بازیگران هستند. همه اشکالات به دانشگاه برنمی‌گردد.»

او در پاسخ به اینکه چرا اقدامی مانند طرح تحول سلامت در حوزه آموزش عالی اجرا نمی‌شود گفت: «در حوزه سلامت نیاز فوری و فوتی مردم وجود داشت و دولت و مجلس سرمایه‌گذاری کلان کردند و بالغ بر 30 هزار میلیارد تومان برای آن صرف شد ولی باز هم نمی‌توان گفت کاملا موفق بوده است. همه بازیگران نقش دارند. حوزه دانشگاه نیز متفاوت است.»

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: «دانشگاه باید حرکت به سمت کارآفرینی و اصلاح روند جاری را شروع کند اما به تنهایی نمی‌تواند آن را انجام دهد.»

زاهدی افزود: «باید چند کار در درون دانشگاه انجام شود. بازنگری آموزش در نظام آموزش عالی به نفع مهارت و کار آفرینی، بازنگری در نظام ارتقای اعضای هیئت علمی، نظام جذب هیئت علمی، نظام تامین منابع مالی دانشگاه، نظام رتبه‌بندی دانشگاه‌ها، طراحی و ایجاد نظام انتخاب و ارزیابی مدیران دانشگاهی از جمله این موارد هستند که حتما باید آن‌ها را دنبال کنیم.»

او ادامه داد: «اکنون می‌گویند صد درصد بودجه باید از دولت بیاید، چرا باید اینگونه باشد؟ سیستم تامین منابع مالی دانشگاه باید تغییر کند.»

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به نظام ارتقای اعضای هیئت علمی اشاره کرد و گفت: «چرا باید ارتقا را در همه دانشگاه‌ها یکسان دانست؟ مثلا ماموریت دانشگاه فرهنگیان و فنی و حرفه‌ای خاص است ولی آیین‌نامه ارتقا برای آن‌ها تفاوتی با دیگر دانشگاه‌ها ندارد. باید این نظام مبتنی بر ماموریت دانشگاه‌ها شکل بگیرد. حتی در درون دانشگاه‌ها بر اساس ماموریت‌گرایی آیین‌نامه‌ها باید متفاوت باشند. می‌توانیم انعطاف‌پذیری ایجاد کنیم.»

زاهدی افزود: «شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت بهداشت و وزارت علوم باید پای کار بیایند. به نظر می‌رسد همه پذیرفته‌اند که آیین‌نامه ارتقا باید تغییر کند و به کارکرد استادان توجه شود.»

او افزود: «چرا باید تنها از عبارات دانشیار، استادیار، استاد، مربی و... استفاده کنیم. مثلا اگر از عناوینی مانند استادیار فناوری، استادیار مهارتی و... در آیین نامه استفاده کنیم خوب است تا اگر کسی از قالب مقاله‌نویسی صرف بیرون آمد بتواند باز هم رشد کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار