بطحایی: تعدادی از نمایندگان در حال پس‌گیری امضاهای‌استیضاح هستند

درخواست وزیر آموزش و پرورش از رسانه ملی برای استفاده از کارشناسان تعلیم و تربیت در تولید برنامه‌ها

تهران (پانا)‌- وزیر آموزش و پرورش به جریان استیضاح خود در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و خبر داد تعدادی از نمایندگان در چند روز اخیر با توضیحات ارائه شده قانع شدند و در حال پس‌گیری امضای‌شان هستند.

کد مطلب: ۸۷۶۷۶۶
لینک کوتاه کپی شد
بطحایی: تعدادی از نمایندگان در حال پس‌گیری امضاهای‌استیضاح هستند

به گزارش ایسنا، سیدمحمد بطحائی در حاشیه بازدید از خبرگزاری دانشجویان ایران، با تبریک به مناسبت فرارسیدن سالروز تاسیس این خبرگزاری و روز دانشجو درباره اعلام وصول استیضاحش در مجلس توضیحاتی ارائه کرد و گفت: «تعدادی از نمایندگان سوالاتی از بنده داشتند که این سوالات را قبلا مطرح کرده بودند و ظاهرا قانع نشدند و در قالب استیضاح به جریان انداختند.»

او افزود: «البته تعدادی از آنها در چند روز اخیر با توضیحات ارائه شده قانع شدند و در حال پس‌گیری امضایشان هستند.»

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه «به هر حال به عنوان کسی که با رای اعتماد مجلس سکاندار این وزارتخانه شدم، باید از رای مجلس و نمایندگان تبعیت کنم»، گفت: «اگر به هر دلیلی نمایندگان فرد دیگری را شایسته این کار بدانند و بنده را شایسته ادامه فعالیت ندانند، این حقشان است که استیضاح کنند و اگر قانع نشدند تصمیم خود را بگیرند.»

بطحائی ادامه داد: «تا ساعتی که هستم وظیفه‌ام را انجام می‌دهم و تلاش می‌کنم توضیحاتی در پاسخ به سوالات نمایندگان بدهم و تلاش می‌کنم که قانع شوند.»

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دستگاه‌ها باید ظرفیت نقادی خود را بالا ببرند گفت: «این نقد اگر از طریق رسانه‌ها صورت نگیرد و دستگاه‌ها تاب‌آوری نداشته باشند نتیجه این می‌شود که در زیر پوست جامعه صدها مشکل پنهان می‌شود. نقد، امکان تنفس را برای جامعه فراهم می‌کند اما ملاحظات تربیتی در نقد و انعکاس اخبار آموزش و پرورش باید مورد توجه قرار بگیرد.»

او افزود: «آموزش و پرورش تنها دستگاهی است که از حیث گستردگی جامعه ذی‌نفعان، منحصر بفرد است و دستگاهی را نداریم که از حیث گستردگی و پراکندگی مانند آموزش و پرورش باشد.»

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به آن طیف از جامعه که از آموزش و پرورش تاثیر می‌گیرند و بر جامعه تاثیر می‌گذارند گفت: «اینها همه جامعه ذی‌نفعان ما هستند و اگر روزی به علت آلودگی هوا مدارس تعطیل شوند به شدت بر وضع آمد و شدها در خیابان‌ها تاثیر می گذارد. تغییر ساعت مدارس هم همین‌طور است. اگر روزی شروع مدارس از ۱۵شهریور باشد بر فضای اشتغال و کسب و کار هم اثرگذار است و از این حیث همه کشور جزو جامعه ذی‌نفعان تلقی می‌شوند.»

بطحایی به توسعه بی‌حد و حصر تعامل بین آحاد مختلف جامعه اشاره کرد و گفت: «این امر توجه به آموزش و پرورش را دوچندان می‌کند. اینها اقتضا می‌کند آموزش و پرورش در سیاست‌گذاری‌های آموزشی خود بیش از گذشته به تعامل با ذی‌نفعان توجه کند. اگر چند سال پیش دانش‌آموزی مورد تنبیه بدنی قرار می‌گرفت شاید انعکاسش در حد همان محله بود اما اگر امروز موردی این چنینی رخ دهد در کمتر از کسری از دقیقه همه متوجه آن می‌شوند.»

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «آموزش و پرورش بیش از گذشته به رسانه‌ها محتاج است و همکاری آموزش و پرورش با رسانه‌ها و برعکس در شناخت مسائل جامعه ذینفعان بسیار تاثیرگذار است. رویکردی که در دولت دوازدهم پیش گرفتیم منبعث از همین مقدمه است.»

او افزود: «اگر رسانه‌ها را همراه خود نکنیم و با آنها همراه نشویم حتی اگر قویترین متخصص‌ها بکار گرفته شوند و بیشترین منابع تخصیص یابد باز هم موفق نخواهیم بود. در عین حال که باید روش‌های ارتباط با رسانه‌ها را توسعه دهیم از آن سو باید رسانه‌ها نیز همراه آموزش و پرورش باشند.»

بطحائی با بیان اینکه چند روز قبل در همدان اتفاقی رخ داد و رسانه ملی گزارشی از تنبیه بدنی یک دانش آموز را پخش کرد، گفت: «بسیار متاسف می‌شوم که ملاحظات تربیتی در انتشار این اخبار کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. وقتی خطایی در نظام تعلیم و تربیت رخ می‌دهد باید جدی با آن برخورد کرد، زیرا تاثیر جدی در جامعه برجای می‌گذارد؛ کوچکترین خطای یک معلم بیشترین تاثیر را بر روحیه یک دانش‌آموز می‌گذارد و آن را نفی نمی‌کنم ولی باید در انعکاس اخبار اینگونه در مدارس با ملاحظات تربیتی انجام شود.»

به رئیس سازمان صدا و سیما هم گفتم که چرا کارشناس انتظامی در فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی داریم، اما کارشناس تعلیم و تربیتی خیر؟ از ایشان خواستیم که از کارشناس حوزه علوم تربیتی استفاده کنند و به آن در برنامه‌سازی‌ها توجه داشته باشد. در سایر حوزه‌ها نیز این نگاه تعلیم و تربیتی باید مورد توجه قرار بگیرد

او افزود: «آموزش و پرورش و دیگر دستگاه‌ها باید ظرفیت نقادی خود را بالا ببرند. این حرف درستی است. این نقد اگر از طریق رسانه ها صورت نگیرد و دستگاه‌ها تاب آوری نداشته باشند نتیجه آن می‌شود که در زیر پوست جامعه صدها مشکل پنهان می‌شود. نقد، امکان تنفس را برای جامعه فراهم می‌کند اما ملاحظات تربیتی در نقد و انعکاس اخبار آموزش و پرورش باید مورد توجه قرار بگیرد.»

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اتفاقی در مدرسه‌ای رخ داده ضمن آنکه باید به شدیدترین وجه پیگیری و تنبیه اداری صورت گیرد اما پخش این خطاها با این روش باعث کاهش اعتماد عمومی و تضعیف پایگاه آموزش و پرورش می‌شود گفت: «اینکه مردم دائم نگران باشند مبادا فرزندم در کلاس آزار ببیند از تبعات انتشار این گونه اخبار است. یک مورد تنبیه بدنی در یک میلیون اتفاق افتاده است، ما اغماض نمی‌کنیم اما در انتقال مسائل تعلیم و تربیت باید ملاحظات تربیتی مورد توجه قرار بگیرد.»

بطحائی به برگزاری جلساتی با مدیران مسئول رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: «به رئیس سازمان صدا و سیما هم گفتم که چرا کارشناس انتظامی در فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی داریم، اما کارشناس تعلیم و تربیتی خیر؟ از ایشان خواستیم که از کارشناس حوزه علوم تربیتی استفاده کنند و به آن در برنامه‌سازی‌ها توجه داشته باشد. در سایر حوزه‌ها نیز این نگاه تعلیم و تربیتی باید مورد توجه قرار بگیرد.»

او در پایان گفت که امیدارم ایسنا به عنوان خبرگزاری موفق در حوزه اطلاع رسانی ادامه فعالیت دهد. در نقد و انعکاس مسایل نیز مانند چشم بینایی مسائل را به ما منتقل کند و از ما توضیح بخواهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار