در گفت‌وگو با پانا مطرح شد

خاطره‌ نگار اسارت نوجوان 13 ساله: «سرباز کوچک امام» مسیر کودکی تا بزرگسالی را یک‌شبه پیمود

تهران (پانا) - نویسنده کتاب «سرباز کوچک امام» این کتاب را خاطرات اسارت سربازی می‌داند که مسیر کودکی تا بزرگسالی را یک‌شبه درنوردیده و مردانه از کیان و اعتبار سرزمینش دفاع کرده است.

کد مطلب: ۸۷۶۲۴۶
لینک کوتاه کپی شد
خاطره‌ نگار اسارت نوجوان 13 ساله: «سرباز کوچک امام» مسیر کودکی  تا بزرگسالی را یک‌شبه پیمود

«سرباز کوچک امام» کتاب خاطرات ایام جبهه و اسارت مهدی طحانیان رزمنده نوجوانی که در 13 سالگی به اسارت درآمد و طی مدت اسارت خود کوشید تا تصویری زیبا از ایران و ایرانی در مقابل دیدگان رسانه‌های خارجی و فرماندهان و سربازان ارتش بعث ترسیم کند. این کتاب که به قلم فاطمه دوست‌کامی خاطره‌نگاری شده و انتشارات پیام آزادگان آن را به بازار نشر عرضه کرده است، این روزها موضوع یک مسابقه بزرگ کتابخوانی و پویش اینترنتی است.

فاطمه دوست‌کامی نویسنده کتاب در گفت‌وگویی با خبرنگار فرهنگی پانا درباره آغاز نگارش خاطرات این رزمنده دفاع مقدس می‌گوید: نگارش کتاب از سال 1387 در مؤسسه پیام آزادگان کلید خورد. چنان‌که 163 جلسه مصاحبه با راوی داشتیم و در کنارش نیز مطالعات میدانی شکل گرفت. همچنین از اطلاعات بسیاری از مطلعان مثل دوستان راوی در اردوگاه‌های مختلف استفاده کردیم.

وی ادامه داد: اسارت آقای طحانیان در عراق 9 سال به طول انجامید و اگر می‌خواستیم هر روز این 9 سال را یک خط بنویسیم قطعا تعداد صفحات بیشتری را به خود اختصاص می‌داد. البته این کتاب تنها به موضوع اسارت نمی‌پردازد بلکه به دوران کودکی و قبل از اعزام به جبهه و خاطرات آنها تا پس از دوران اسارت و آزادی می‌پردازد. این کتاب سه باز بازخوانی شد و پس از سه بار کتابی 700 صفحه‌ای منتشر شد که اگر خواننده‌ای آن را بخواند مطمئنا به خاطر موضوع جذاب و اثرگذار آن را رها نخواهد کرد.

تازگی و ناب‌بودن خاطرات سختی‌ها را قابل تحمل می‌کرد

دوست‌کامی درباره همکاری با طحانیان در نگارش این خاطرات گفت: کارکردن با آزادگان ویژگی‌های خاص خودش را دارد. برای کتاب سرباز کوچک امام ۳۵۰ ساعت صوت گرفتیم که وقتی مکتوب شد، حدود هفت‌هزار صفحه شد. گاهی آقای طحانیان می‌خواندند و می‌گفتند اصلاً این‌جور نبوده و کار باب میل ایشان نمی‌شد. از جلسه 30 به بعد مسئولین مربوط گفتند دیگر فرصت نیست و باید کار زودتر جمع شود. سختی‌های کار زیاد بود؛ اما چیزی که سختی‌ها را قابل تحمل می‌کرد، یکی صبوری آقای طحانیان بود و دیگری تازگی و ناب‌بودن خاطرات ایشان بود.

نویسنده کتاب «سرباز کوچک امام» افزود: جدای این، تحقیقات میدانی هم داشتیم. مثلاً آقای طحانیان در یکی از اردوگاه‌ها رابط چهار خواهر آزاده‌ای بودند که در اردوگاه بودند. چون ایشان به لحاظ سن و سال کوچک بودند و ذکاوت بالایی هم داشتند، توانسته بودند این کار را انجام دهند. گاهی افراد در گفتن خاطراتشان برای جلوگیری از خودستایی بعضی چیزها را نمی‌گویند؛ در نتیجه خودسانسوری رقم می‌خورد. لذا باید برخی مسائل را از زبان دیگران بشنویم. برای رفتن نزد برخی از این دوستان مثل خانم آزاد یا خانم بهرامی و… یک سال طول کشید تا موفق به دیدار با آن‌ها شوم.

می‌گفتند خمینی چون سرباز ندارد، از مهدکودک این بچه را دزدیده‌اند و به جبهه آورده‌اند

دوست‌کامی در ادامه در پاسخ به این سوال که جذاب‌ترین بخش خاطرات برایش کدام قسمت بوده است گفت: وقتی خاطرات را می‌شنوی و با شخصیت همراه می‌شوی، کلیت همراهی با خاطرات است که برای شما جذاب می‌شود. با هوشی که آقای طحانیان داشتند و نظری که خداوند به ایشان داشت، اصلاً در شرایط سخت دوران اسارت دچار استیصال نمی‌شدند. حتی ایشان را شش‌ساله معرفی می‌کردند و می‌گفتند خمینی چون سرباز ندارد، از مهدکودک این بچه را دزدیده‌اند و به جبهه آورده‌اند. یا پاسخ دندان‌شکن ایشان به عدنان خیرالله، وزیر جنگ صدام که موجب رسوایی او در مقابل تمام فرماندهان جنگی می‌شود خواندنی است. اگرچه تمام خاطرات از جذابیتی برخوردارند که خوانندگان با داستان همراه می‌شوند. اینها خاطرات اسارت سربازی است که مسیر کودکی تا بزرگسالی را یک‌شبه درنوردیده و مردانه از کیان و اعتبار سرزمینش دفاع کرده است.

پویش کمک می‌کند کالای خوب فرهنگی در دسترس همگان قرار گیرد

خاطره‌نگار «سرباز کوچک امام» درباره پویش «کتاب‌قهرمان» اظهار کرد: پویش «کتاب‌قهرمان» هدیه‌ای برای جشن 40سالگی انقلاب است؛ چنان‌که محتوای ارزشمند کتاب از استکبارستیزی و خودباوری تا اقتصاد مقاومتی را پوشش داده و این دغدغه جامعه امروز است. این پویش کمک می‌کند که این کالای خوب فرهنگی لااقل به شیوه‌ای درست در دسترس همگان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه نگارش این کتاب‌ها سخت است، گفت: اگر این نوع آثار نوشته می‌شود، فقط از سر دغدغه است و این باعث فراموشی سختی‌های نوشتن می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار