گزارش پانا از روز متشنج بهارستان

عبور CFT از پیچ مجلس؛ زور مخالفان به «تدبیر» نرسید

تهران (پانا) -نمایندگانی که طی هفته‌های اخیر تلاش کرده بودند روند تصویب کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم موسوم به CFT را متوقف کنند، ناکام ماندند تا برخی از ایرادات شورای نگهبان به این لایحه اصلاح شده و برخی دیگر برای تصمیم‌گیری نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت.

کد مطلب: ۸۷۶۰۳۵
لینک کوتاه کپی شد
عبور CFT از پیچ مجلس؛ زور مخالفان به «تدبیر» نرسید

صبح امروز (چهارشنبه) لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم بعد از دو روز تأخیر و بعد از اتمام طرح اصلاح برخی از مفاد لایحه بودجه سال 97 در دستور کار صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

از همان ابتدا مخالفان که عمده آنان را اصولگرایان مجلس شورای اسلامی تشکیل می‌دادند با فریادهای خود ضمن ابراز مخالفتشان صحن علنی را به تشنج کشاندند.

محمد دهقان نایب رئیس فراکسیون ولایی مجلس شورای اسلامی به‌عنوان نخستین مخالف، کمیسیون امنیت ملی را به تخلف از آئین نامه داخلی مجلس در جریان بررسی CFT متهم کرد و گفت: «برخی دوستان به ما گفته‌اند که کمیسیون امنیت ملی به هنگام بررسی CFT اصلاً به حد نصاب نرسیده است و تنها 15 نفر در جلسه حاضر بوده‌اند.»

او در بخش دیگری از اظهارات خود هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام را ناظر سیاست‌های کلی نظام دانست و تأکید کرد:«وقتی شورای نگهبان و هیات عالی نظارت می‌گویند CFT خلاف منافع ملی و اصل 153 قانون اساسی است یعنی ایرادات آن غیرقابل برطرف شدن است.»

در ادامه شهروز برزگر، نماینده اصلاح‌طلب کمیسیون امنیت ملی، با رد اظهارات دهقان تأکید کرد: «در جلسه کمیسیون نه تنها تعداد افراد لازم وجود داشته‌اند بلکه همه نظرها نیز در نظر گرفته شده بنابراین هیچ موردی در این لایحه وجود ندارد که برخلاف قانون اساسی و امنیت ملی باشد.»

این نماینده مجلس تأکید کرد:«رای مثبت به لایحه CFT باعث می‌شود در دوران تحریم بهانه را از دست دشمن بگیریم و با دست خودمان کشور را تحریم نکنیم.»

به هنگام اظهارات برزگر محمدجواد ابطحی و حبیب اله دهمرده نماینده‌های اصولگرای مجلس با فریادهای خود خواستار ارائه تذکر شدند.

برزگر که اظهاراتش با فریادهای نمایندگان عضو جبهه پایداری قطع شده بود، صدای خود را بلندتر کرد و گفت: «با تصویب نکردن کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم به سمت خود تحریمی یعنی مسیری که دشمن می خواهد خواهیم رفت.»

او رایزنی های صورت گرفته در کمیسیون امنیت ملی را فراجناحی خواند و تاکید کرد: «سلیقه های شخصی و جناحی کشور را به سمت رکود پیش می برد. امروز مجلس شورای اسلامی در یک پیچ تاریخی قرار گرفته است و باید تصمیم بگیرد.»

در این هنگام نمایندگان نزدیک به جناح اصولگرای مجلس شورای اسلامی با فریادهای بلند عدد «2» را فریاد می زدند که این مهم نشانگر مخالفت آنان با اظهارات نماینده اصلاح طلب کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی است.

اعتراض به سبک قاضی‌پور

نادر قاضی پور، نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی در این هنگام روی صندلی خود رفته بود و با فریادهایش مخالفت خود با کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم را ابراز کرد.

حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی که دهقان او را دعوت به توضیح درباره روند بررسی CFT در کمیسیون امنیت ملی کرده بود، طی تذکری با استناد به ماده 75 آیین نامه داخلی قوه مقننه با طعنه به فریادهای اصولگرایان در جلسه علنی خطاب به رئیس جلسه اظهار کرد: «آقای لاریجانی با این سروصداهایی که در مجلس وجود دارد، باید حق بدی آب و هوا هم به ما بدهید!»

رئیس کمیسیون امنیت ملی در ادامه با رد اظهارات دهقان مبنی بر به حد نصاب نرسیدن جلسه این کمیسیون برای بررسی CFT بیان کرد: «آقایان بهتر است به کمیسیون امنیت ملی توهین نکنید. ما هم عدد داشتیم و هم بررسی ها را به صورت قانونی انجام دادیم، نوار ضبط شده جلسات کمیسیون هم موجود است.»

در این هنگام در گوشه دیگری از صحن علنی مجلس شورای اسلامی، پروانه مافی، نماینده مردم تهران با اعتراض به فریادهای محمدجواد ابطحی، نماینده عضو جبهه پایداری مردم خمینی شهر خطاب به اظهار کرد: «بی‌خود حرف نزن! بشین سر جات!»

فریادها ادامه داشت تا اینکه حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده عضو جبهه پایداری مردم شاهین شهر در اخطاری به بیانات رهبر انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس اشاره کرد و گفت: «آقای لاریجانی! شب گذشته پس از سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص مشکلات مربوط به قانون منع به کارگیری بازنشستگان، شما دستور بررسی این قانون را دادید که جای تشکر دارد پس چرا درباره این کنوانسیون این کار را انجام نمیدهید؟»

او ادامه داد: «بیان یک سری نکته ضروری به نظر می‌رسد که شما رئیس مجلس در ۳۰ خرداد ۹۷ به اتفاق همه نمایندگان در محضر رهبری بودید و ۳۰ تیرماه هم موضوع CFT مطرح و مسکوت ماند، پس از هفته‌ها یعنی در ۲۰ خرداد ۹۷ این موضوع رسما مسکوت ماند. پس از آن نیز مجدد نزد رهبری رفتیم، البته رهبری مداوم تأکید کردند آنچه بنده مرئا و علنی می‌گویم ملاک است. ما می‌دانیم که بر سر CFT مدتها ابتدا در اتاق فکر قدرت‌های بزرگ پخت و پز می‌شود، حال سوال ما این است آقای لاریجانی! چرا شما در آن زمان که شاهد بودید برخی موارد بیان می‌شد چرا چنین دستوری که روز گذشته دادید را صادر نکردید؟ آیا این مغایر با اصل ۱۱۰ قانون اساسی نیست؟»

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: «ما می‌دانیم که بخشی از این مباحث مربوط به اصل موضوع و کنوانسیون است، ما دیدیدم که اصل این کنوانسیون به شورای نگهبان رفته و بحث ما سر رفع ایرادات شورای نگهبان است.»

در همین هنگام علی لاریجانی که ریاست جلسه را برعهده داشت در میان سخنان حاجی دلیگانی گفت: «خیر، قبل از آن متوقف شد.» در همین هنگام حاجی دلیگانی گفت: «خیر، بعد از آن بود.»

لاریجانی ادامه داد: «خیر قبل از آن بود. ما به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفتیم روند بررسی کنوانسیون را متوقف کنند تا تکلیف مشخص شود.»

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین تاکید کرد: «چون رهبری مطلبی فرموده بودند اما بعد از آن دستگاه‌های مختلف مستمرا نامه‌نگاری کردند و وزارتخانه‌هایی همچون وزارت اقتصاد و وزارت خارجه و همچنین بانک مرکزی عنوان کردند در آستانه تحریم بزرگ قرار می‌گیریم که پس از آن از رهبری تدبیر خواستیم که ایشان فرمودند منظور ما کنوانسیون به معنای عام بود نه منحصرا این کنوانسیون لذا ما هم مطابق همین عمل کردیم.»

ترسو کیست؟

در ادامه نوبت به نادر قاضی پور، نماینده مردم ارومیه رسید که به اصلاح طلبان و موافقان CFT در مجلس شورای اسلامی بتازد. او در اظهارات خود خطاب به لاریجانی گفت: «اجازه بدهید همه ما حرف بزنیم تا مشخص شود ضعیف النفس و ترسو چه کسی است!»

این اظهارات قاضی پور با اعتراض گسترده نمایندگان مجلس شورای اسلامی در صحن علنی بهارستان مواجه شد به طوریکه فریادهای آنان اظهارات قاضی پور را تحت الشعاع خود قرار داد. نماینده ارومیه با فریاد در خاتمه اظهارات خود گفت: «اسلام پیروز است. اسلام پیروز است. زنده باد جمهوری اسلامی!»

در این هنگام، سید حسین نقوی حسینی، نماینده اصولگرای عضو کمیسیون امنیت ملی به مقابل جایگاه هیات رئیسه مجلس رفت و با فریاد خطاب به لاریجانی گفت: «آقا من حرف دارم. سوال دارم. اجازه دهید حرفمان را بزنیم.»

در ادامه لاریجانی خطاب به او و سایر نمایندگان که مقابل جایگاه هیات رئیسه مجلس ایستاده بودند، اظهار کرد: «بنشینید، وقت می‌دهم حرفتان را بزنید.»

پروانه مافی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نخستین نماینده ای بود که به صورت رسمی به اظهارات قاضی پور اعتراض کرد. او در اخطاری مستند به اصل 75 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: «شما حق ندارید کل مجلس را متهم کنید!»

نقوی حسینی که به صندلی خود برگشته بود در ادامه طی تذکر اظهار کرد: «ما باید بر اساس منفعت ملی کشور تصمیم بگیریم چرا که شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصحلت نظام، نظر خود را به روشنی درباره الحاق ایران به CFT داده اند. شعار انتخاباتی ندهیم.»

او تاکید کرد: «در زمان تصویب لایحه کاپیتولاسیون هم مقامات دولتی حرفها و عده های این چنینی می زدند که اگر این لایحه تصویب شود آمریکا فلان کار را می کند و در زمان تصویب برجام هم چنین وعده هایی داده شد ولی نتایج آن‌ها را دیدیم.»

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به تبصره ماده 7 لایحه الحاق ایران به CFT اظهار کرد: «ایراد شورای نگهبان به این تبصره نبود بلکه صرفا روی کلمه لیست سیاه بود ولی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کاملا این تبصره را حذف کرد و یک تبصره ای با 180 درجه تغییر تصویب کرد که این تبصره خلاف قانون است و باید اصلاح شود.»

مسعود پزشکیان، نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در ادامه با انتقاد از اظهارات قاضی پور در اخطاری مستند به ماده 75 آیین نامه داخلی قوه مقننه اظهار کرد: «حرف قاضی پور واقعا توهین بود.سابقه ها را نگاه کنید تا مشخص شود چه کسی ترسیده و خواب بوده و چه کسی در جبهه ها بوده است. این حرف ها مسخره است. ما در این مملکت قرار است تصمیم بگیریم پس حداقل خودمان را تحریم نکنیم.»

او ادامه داد: «ترسو کسانی هستند که فقر و گرسنگی را به ملت تحمیل می کنند ولی در پشت تریبون مجلس دم از فقرا و گرسنگان می‌زنند. ما در مجلس قرار است رای بدهیم تا فردا اگر مشکلی در این مملکت پیش آمد مردم بدانند مسئول آن چه کسانی هستند.»

آبستراکسیون ناکام

در این هنگام بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی مقابل جایگاه هیات رئیسه رفت و خطاب به محمد علی وکیلی، دبیر هیات رئیسه با فریاد گفت: «چرا به من وقت برای حرف زدن نمی‌دهی؟!»

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در این هنگام علی نجفی خوشرودی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی را برای اعلام نظر این کمیسیون به جیاگاه ناطقان فراخواند.

در این هنگام مجتبی ذوالنوری، نماینده نزدیک به جبهه پایداری مردم قم در مجلس به مقابل صندلی پزشکیان رفت و با فریاد و حالتی نه چندان دوستانه به مجادله با او پرداخت.

مجادله پزشکیان و ذوالنوری تا حدی ادامه یافت که محمدرضا تابش، نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی با هدف میانجی‌گری به مجادله آنان وارد شد و ذوالنوری را از مقابل صندلی پزشکیان دور کرد.

در ادامه مجتبی ذوالنوری با همراهی محمد جواد ابطحی، حسینعلی حاجی دلیگانی، نصرالله پژمانفر و جمعی دیگر از نمایندگان اصولگرا در وسط صحن علنی تجمع کردند. ابطحی خطاب به همراهان خود گفت که از صحن علنی بیرون برویم.

در ادامه حاجی دلیگانی و ذوالنوری و همراهی تنی چند از نمایندگان مجلس با هدف آبستراکسیون از صحن علنی خارج شدند. پژمانفر نیز قصد خروج از درب پایینی صحن را داشت که با توجه به بسته بودن آن درب، موفق به این اقدام نشد.

در نهایت لاریجانی مواد اصلاح شده کنوانسیون CFT توسط کمیسیون امنیت ملی را به رای نمایندگان گذاشت که با 125 رای موافق، 59 رای مخالف و 6 رای ممتنع نظرات شورای نگهبان را پذیرفت. از سوی دیگر نیز نمایندگان با 134 رای موافق، 58 رای مخالف و 9 رای ممتنع 7 بند از کنوانسیون مذکور را برای تصمیم گیری نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاد.

بعد از اتمام رای گیری، ذوالنوری و حاجی دلیگانی که دقایقی پیش صحن علنی را ترک کرده بودند به صحن علنی بازگشتند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار