در گفت و گو با نماینده معلولان در شهرداری تهران

خلوق: بودجه 60 ون مختص معلولان در دوره قالیباف کجا هزینه شده است

مدیرعامل انجمن برنا: عمل به قانون و رسیدگی به حقوق معلولان در برنامه های شهرداران پیشین جایی نداشته است

تهران (پانا) - قانون حمایت از معلولان به صراحت راجع به بحث دسترسی حرف می زند. بر اساس قانون، وظیفه مناسب سازی فضاهای شهری را شهردار بر عهده دارد اما متاسفانه از سال 1384 تاکنون مصوبه تشکیل ستاد مناسب سازی شهرداری تهران به خوبی انجام نشده است که به اعتقاد کارشناسان، اگر این اقدام، حتی به صورت حداقلی کار می شد،‌ تا حالا بیش از 50 درصد مشکلات معلولان حل شده بود.

کد مطلب: ۸۷۵۵۴۱
لینک کوتاه کپی شد
خلوق: بودجه 60 ون مختص معلولان در دوره قالیباف کجا هزینه شده است

محبوبه خلوق که مدیرعامل انجمن برناست؛ انجمنی برای توانبخشی به معلولان، او دلیل اجرایی نشدن قانون حمایت از معلولان در حوزه مناسب سازی را عدم نظارت بر پروژه‌هایی می داند که در سطح شهر تهران انجام شده است؛ تا این زمان،‌ مدیران شهری نپذیرفته بودند که ناظران از افراد دغدغه مند در حوزه مناسب سازی استفاده کنند.
خلوق اما خبر می دهد که تاکنون خود او به عنوان ناظر پروژه‌های مناسب‌سازی معاونت خدمات شهری، انتخاب شده است؛ او توضیح می‌دهد که شهرداری کارهایی را شروع کرده اما این کارها مقطعی و قائم به فرد هستند.
او با گریزی به دوره‌های مدیریت پیشن، اظهار امیدواری می‌کند که مدیریت جدیدی شهری به سپرستی پیروز حناچی، با توجه به دانشی که در مقایسه با تجربیات بین المللی دارند،‌ شعار شهر دسترس پذیر برای همه افراد را در راس برنامه‌های خود قرار داده‌اند.

خلوق می گوید شاید برای یک شهروند عادی 5 سانتی متر اختلاف طول و ارتفاع و... مهم نباشد اما برای یک معلول از اهمبیت بالایی برخوردار است.

حقوق حمایت از افراد دارای معلولیت، به صراحت چنین نکاتی را دیده و به گفته خلوق، این قانون در شهرداری وجود دارد و به آن ابلاغ شده است اما به این دلیل که نظارت نبوده، یا اجرا نشده یا اینکه استاندارهای لازم در آن رعایت نشده اند.

او با اشاره به بحث مناسب سازی، توضیح می دهد که در طراحی هر پروژه‌ای در وهله اول باید همه‌شمول بودن پروژه مدنظر باشد به این معنا که قابل استفاده برای همه آدم‌ها با هر نوع توانمندی، باشد. اما در بحث حمل و نقل عمومی شهر تهران هم این نکته مطرح است که معلولان هم مانند سایر شهروندان می‌بایست به وسایل حمل و نقل عمومی دسترسی داشته باشند؛ در زمینه حمل و نقل هم مثل رعایت اصول ساختمانی و... قانون وجود دارد که این سیستم ها باید بگونه ای باشند که معلولان هم بتوانند از آن ها استفاده کنند و در واقع ایستگاههای حمل و نقل عمومی زمانی باید آماده بهره‌برداری بشوند که اصول استفاذده معلولان را هم در نظر داشته باشند.

به گفته خلوق، بیش از دو سال است که بودجه خرید 60 ون به شهرداری، مختص حمل و نقل معلولان، ارائه ام چیزی خریداری نشده است. او می گوید که در دوره آقای قالیباف به عنوان نماینده معلولان رفته است و یک ون به او نشان داده اند غافل از این که هیچ ونی خریداری نشده است؛ خلوق تاکید می‌کند که باید مشخص شود بودجه این 60 دستگاه ون کجا رفته است؟

آساره کیانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار