حاشیه‌های یک نشست خبری 120 دقیقه‌ای دیپلماتیک؛ «مشکل میکروفون در جمهوری اسلامی حل نمی‌شود»

تهران (پانا) - علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، با فاصله 629 روز از نشست خبری پیشین خود صبح امروز از حدود ساعت 10 در جمع خبرنگاران پارلمانی حاضر شد تا درباره عملکرد سه ساله مجلس دهم و مسائل حاشیه‌ای مرتبط با آن به سوالات و ابهامات پاسخ دهد.

کد مطلب: ۸۷۵۵۲۹
لینک کوتاه کپی شد
حاشیه‌های یک نشست خبری 120 دقیقه‌ای دیپلماتیک؛ «مشکل میکروفون در جمهوری اسلامی حل نمی‌شود»

ناهماهنگی سیستم صوتی سالن مشروطه پیش از حضور لاریجانی نخستین عاملی بود که توجهات را به خود جلب کرد. مشکل و ناهماهنگی که بعد از حضور رئیس مجلس شورای اسلامی نیز برطرف نشد تا جایی که لاریجانی در میانه اظهارات خود به طعنه گفت: «مشکل میکروفون در جمهوری اسلامی حل نخواهد شد»

این اظهارات لاریجانی با خنده خبرنگاران همراه شد و او ادامه داد: «چندروز پیش در همایش صداوسیما بودیم که این مشکل ایجاد شد و حدود 20 دقیقه‌ای مراسم را به تاخیر انداخت. خلاصه این مشکل میکروفون نیز جزء معضل‌هاست.»

اظهارات نه چندان صریح رئیس مجلس شورای اسلامی و سوالات بعضا تکراری، در کنار هم به دو عامل کاهش جذابیت این نشست مطبوعاتی بدل شدند.

رئیس مجلس که سوالات حاشیه‌ای را با خونسردی و دیپلمات‌گونه پاسخ می‌داد، در مواجه با پرسش خبرنگار روزنامه ایران درباره نظر شخصی لاریجانی درباره لایحه الحاق به کنوانسیون بین‌المللی پاریس تنها به ذکر این نکته بسنده کرد که این لایحه هم اکنون درحال بررسی است و از ارائه پاسخ‌های بیشتر خودداری کرد.

او در بخش دیگری از نشست خود در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره نحوه توزیع بسته‌های حمایتی با طعنه گفت: «قطعا این بسته‌ها به شکل کارتن به مردم داده نمی‌شود بلکه مبالغ آن به حساب آنها واریز خواهد شد.»

اظهارات محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، درباره وجود پولشویی در کشور نیز مطابق انتظار بخش مهمی از اظهارات لاریجانی را به خود اختصاص داد. خبرنگاران ایلنا و ایسنا با طرح سوالی در این زمینه موجب شدند تا رئیس مجلس بر خلاف دیگر اظهاراتش در نشست خبری، پاسخی روشن‌تر ارائه دهد.

او نخست از اظهارات ظریف گلایه کرد و متذکر شد که سیاستمداران گاهی حرف‌هایی می‌زنند که می‌توانند نگویند ولی در ادامه با رد برخی انتقادات و اظهارات مبنی بر نبود پولشویی در کشور با یادآوری اظهارات پیشین عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، وجود پولشویی در کشور را تایید کرد.

اما شفاف‌ترین بخش پاسخ‌های لاریجانی بی شک به خبرنگار تلویزیون CBS آمریکا اختصاص داشت. او درباره اظهارات ترامپ مبنی بر علاقه به مذاکره با جمهوری اسلامی برای دستیابی به «برجام2» و واکنش جمهوری اسلامی به این مسئله سوال کرد و در پاسخ شنید: «از رئیس‌جمهوری آمریکا دو سنخ حرف شنیده می‌‌شود که بخشی جسارت به ملت ایران است.حرف‌های سخیف گفتن مایه مباهات نیست و آمریکایی‌ها باید با پایبندی به تعهدات درست عمل می کردند.»

او در ادامه بیان کرد: «این شگرد آمریکایی‌هاست و آن‌ها به صورت باطنی دنبال مذاکره نیستند چنانچه روی معاهده‌ای که سال‌ها بحث صورت گرفت و در نهایت در شورای امنیت تصویب شد متعهد نماندند لذا در وهله نخست باید گامی بردارند و برجام را اجرا کنند و اکنون زمینه برای مذاکره مهیا نیست و ما دیپلماسی بزک را دنبال نمی‌کنیم.»

خبرنگار خبرگزاری فرانسه نیز به باقی ماندن حضور ایران در برجام اشاره کرد و لاریجانی تاکید کرد که ایران التزامی به حضور در برجام ندارد همان‌طور که طرف آمریکایی از آن خارج شد ولی جمهوری اسلامی ایران آن اقدامی را انجام خواهد داد که بر اساس منافع ملی خود باشد.

در ادامه وقتی که خبرنگار فونیکس چین سؤال خود را به دیدار روسای جمهوری چین و آمریکا اختصاص داد و گفت: «آقایان شی و تینگ دیدار داشتند نظر شما درباره دیدار آنها چیست» لاریجانی چند مرتبه سؤال پرسید که «چه کسانی؟» که مجدد خبرنگار گفت «شی و تینگ» که لاریجانی دوباره با خنده در پاسخ گفت که «من که آخر متوجه نشدم شما دیدار چه کسانی را می‌گویید» که نهایتاً خبرنگاران با صدای بلند اعلام کردند که منظور خبرنگار فونیکس دیدار روسای جمهوری آمریکا (دونالد ترامپ) و چین (شی جین پینگ) است که لاریجانی در نهایت به سوالات او پاسخ داد.

در این بین برخی خبرنگاران با طرح دو سوال پشت سرهم یا طولانی کردن سوال خود موجبات سروصداهای اعتراض‌آمیز سایر خبرنگاران را فراهم می‌آوردند.

نشست ادامه یافت و نوبت به خبرنگار تسنیم رسید. او سوال خود را به مسئله سرنوشت دانشجویان بورسیه اختصاص داد و تنها در پاسخ شنید: «باشه، چشم، از کمیسیون آموزش سوال می‌کنم»

پاسخ‌های کوتاه لاریجانی در هنگام مواجه با سوال روزنامه ابتکار تغییر کرد و او مجبور شد برای دفاع از خود تاکید کند که اهل توجه به جناح‌ها نیست.

خبرنگار ابتکار درباره مسئله پیگیری طرح استیضاح خود از سوی جمعی از نمایندگان اصولگرای مجلس شورای اسلامی نیز بیان کرد: «در این باره نظری ندارم چراکه سؤال نمایندگان حق آنهاست و اصلاً هم از این موضوع دلگیر نشدم. ما معتقدیم منافع ملت را تشخیص می‌دهیم و اینکه عده‌ای کلمه سوءظن را برای بنده به کار برده‌اند تشخیص‌شان نسبت به من اشتباه بوده است. کاری به این جناح‌بندی‌ها هم ندارم.»

در نهایت با پخش صدای اذان نشست مطبوعاتی لاریجانی که حدود 120 دقیقه طول کشیده بود پایان یافت تا جذاب‌ترین مطلب برای رسانه‌ها همان اظهارات لاریجانی مربوط به ظریف و معضل پولشویی در کشور باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار