لاریجانی: به من گفته‌اند سازوکار مالی اروپا تقریبا نهایی شده است

مخالف برگزاری رفراندوم نیستم

تهران (پانا) - رئیس‌ مجلس در نشست خبری خود با خبرنگاران درباره چالش‌های پیش روی کشور سخن گفت و بیان کرد که مجلس دهم تصمیم گرفت به جای افزایش قانون‌گذاری این چالش‌ها را رفع کند.

کد مطلب: ۸۷۵۳۹۱
لینک کوتاه کپی شد
لاریجانی: به من گفته‌اند سازوکار مالی اروپا تقریبا نهایی شده است

علی لاریجانی در نشست خبری خود که امروز دوشنبه (12 آذرماه) به مناسبت سالروز شهادت سیدحسن مدرس و گرامیداشت روز مجلس، باحضور خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی در محل تالار مدرس ساختمان مشروطه برگزار شد، گفت: «در اوایل کار مجلس اخیر این موضوع مطرح شد که ایران با چالش‌هایی مواجه است و به همین دلیل دوستان در پارلمان نظرشان این بود که وقتمان روی این چالش‌ها بگذاریم و کمتر قانون‌گذاری کنیم.»

او ادامه داد: «عمده این چالش‌ها وجود دولت پهن‌پیکر است که فضای زیادی دارد. اگر دولت بخواهد دولت متوازن شود باید تمهیداتی بیندیشد که چابک و کوچک شود.»

لاریجانی در ادامه با تاکید بر اینکه تا پایان زمان اجرای برنامه ششم باید 15 درصد از حجم دولت کم شود، اظهار کرد: «حتی لازم است بیش از این‌ها از حجم دولت کاسته شود تا دولت با چابکی بیشتری فعالیت کند که معاونت استخدامی ریاست جمهوری در حال حل این موضوع است.»

لاریجانی گفت: «نکته دیگر نظام بودجه‌ریزی است که نظام بودجه‌ریزی ایران بسیار قدیمی است. دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌ها کار مستمری را برای نظام بودجه‌ریزی آماده کردند که در کمیسیون بودجه مطرح است.»

لاریجانی وضع نقدینگی را از دیگر معضلات عنوان و خاطرنشان کرد: «این مسئله پیش از حوادث اخیر ارز هویدا بود. متاسفانه خیلی حرکت مطلوبی در این زمینه نشده اخیرا در شورای هماهنگی سه قوه اختیاراتی داده شد که اگر در این مسیر قدم برداشته شود، باعث آبادانی خواهد شد.»

رئیس مجلس به وضع بانک‌ها اشاره کرد و گفت: «از سال ۱۳۹۴مرکز پژوهش‌ها در این زمینه هشدار داد و تحقیقات مفصلی کردند. معلوم است که باید چه کاری انجام شود. نرخ سود بانکی آنقدر بالاست که مخل تولید است. این موضوع بین سه قوه در دستور قرار گرفته است و باید حل شود. در مسئله‌ (موسسه مالی و اعتباری) کاسپین مشکل ایجاد شد و چند میلیون مردم را درگیر کرد و این مسئله با زحمت جمع شد. این چیز ساده‌ای نیست و بیشتر باید روی آن کار کرد.»

لاریجانی در خصوص وضع صندوق‌های بازنشستگی نیز اظهار کرد: «‌ما در بودجه امسال اختیاراتی به دولت دادیم تا بدهی صندوق را بدهد البته تحرکی در این زمینه ندیدم. اگر این گام را به درستی برمی‌داشتیم سال بعد می‌توانستیم گام بعدی را برداریم تا صندوق‌ها سرپا شوند.»

او در خصوص موضوع آب نیز گفت: «این مسئله احتیاج به همکاری قوای مختلف دارد. در واقع این جنس موضوعات مجلس شورای اسلامی را درگیر کرده بود که برخی به قانون‌گذاری منجر شد و برخی باید در جلسات مشترک سه‌قوه سامان یابد.»

لاریجانی گفت: «ما ۱۲۸ قانون در این مجلس شورای اسلامی تصویب کردیم که برخی اصلاح قوانین دیگر است. یک کار زیربنایی دیگر که در مجلس انجام شده تنقیح قوانین است ما قوانین زیادی داریم که برخی منسوخ شده و باید معلوم شود فقر ما در قانون کجاست که این کار در معاونت قوانین درحال انجام است و دستگاه‌های مختلف در این زمینه همکاری دارند.»

او ادامه داد: «یکی از قوانین مهم ما اشتغال پایدار در روستاها بود. از رهبری اجازه گرفتیم ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه و به اندازه همین مبلغ از بانک‌ها برای ارائه‌ تسهیلات با سود پایین به کسانی پرداخت شود که اطراف روستاها سرمایه‌ گذاری می‌کنند تا جوانان را در روستاها نگه داریم تا آنها مجبور به مهاجرت نشوند.»

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: «قانون مهم دیگر نظام جامع فنی و حرفه‌ای بود. هرم نیروی انسانی تخصصی دچار اشکال بوده است و به جای این‌که افراد متخصص جمع شوند جابه‌جا می‌شوند بنابراین باید این بخش را حمایت کرد. البته قانون مدیریت مصرف سوخت، احکام دائمی برنامه‌های توسعه، قانون استاندارد و قانون برنامه ششم، قانون صدور چک، قانون حقوق کودک و نوجوان، کاهش حکم اعدام، حمایت از حقوق معلولان، قوانین بودجه سالانه، ثبت اختراعات طرح‌های صنعتی، لایحه هوای پاک، حفاظت از خاک و ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان نیز از دیگر مواردی بود که در مجلس شورای اسلامی بررسی شد.»

لاریجانی در ادامه نشست به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

گزیده ای از آنچه لاریجانی به خبرنگاران گفت را می خوانید:

درپاسخ به سوال شبکه خبر درباره اهم اقدامات مجلس دهم:

مجلس به دنبال حل مسائل کشور است و باید قوانینی را تصویب کند که بار مالی نداشته باشد زیرا شورای نگهبان اخطار اصل 75 قانون اساسی می‌دهد. به هر حال حل مشکلات محیط زیستی‌، سرمایه‌گذاری و داخلی کشور نیاز به سرمایه‌گذاری و اقدامات مالی دارد.

اکنون کشور در شرایط فشارهای بین‌المللی و تحریم‌هاست و باید این مشکلات را حل‌و‌فصل کنیم.

در پاسخ به خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در مورد هیات عالی نظارت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و ورود آنها به حیطه قانون‌گذاری بخصوص در مورد موضوع لوایح چهارگانه مربوط به FATF:

مجمع دو وظیفه مهم دارد که یکی از آنها رسیدگی به اختلافات بین مجلس و شورای نگهبان است. در گذشته اگر دو سوم از مجلس در مورد قانونی به توافق می‌رسیدند دیگر نیازی به تصویب شورای نگهبان نبود اما اکنون با تغییر قانون اساسی این وظیفه بر عهده مجمع قرار داده شده است اما وظیفه دیگر مجمع بحث مشورتی است که مقام معظم رهبری در بعضی از موارد با مجمع مشورت می‌کند.

در زمان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مقام معظم رهبری نظارت بر سیاست‌های کلی را بر عهده مجمع قرار داد اما در مجمع جدید قرار شد که هیات عالی نظارت کار نظارت بر اجرای سیاست کلی را بر عهده بگیرد و تا اینجا بر اساس قانون اساسی است اما در مورد روش اجرا، ابهام و مشکل قانونی وجود دارد که برخی‌ها معتقدند به‌نوعی تشکیل یک نوع مجلس سنا در کشور است. با توجه به شرایط فعلی کشور به مصلحت نمی‌دانیم که چنین چیزی باشد و در جنبه قانون‌گذاری اتفاقاتی بیفتد.

در پاسخ به روزنامه سازندگی در مورد تشکیل مجلس عوام و مجلس سنا و بازنگری در قانون اساسی:

در برخی از دولت‌ها مجلس سنا وجود دارد و قانون اساسی می‌تواند بنا به شرایط مختلف تغییر کند اما من شرایط فعلی را زمان مناسبی برای این کار نمی‌دانم زیرا اکنون کشور با مشکل تحریم‌ها مواجه است و در حال حاضر نیز بن‌بستی در قانون اساسی وجود ندارد و بر اساس تدابیر مقام معظم رهبری مانند شورای هماهنگی سه قوه می‌توانیم از این مرحله عبور کنیم.

در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان در مورد افزایش حقوق در سال آینده و افزایش قدرت خرید مردم و اینکه مساعدت دولت به کدام قشرها مربوط می‌شود:

افزایش حقوق شامل همه بخش‌ها است و برای اینکه قدرت خرید مردم افزایش یابد سیاست‌هایی در نظر داریم اما به نظر ما در این حالت باید به‌صورت پلکانی افزایش حقوق صورت گیرد که در این زمینه مرکز پژوهش‌ها نیز اقدامات خوبی انجام داده علاوه بر این برای تعدیل بازار بسته‌های حمایتی در نظر گرفته شده که این بسته‌ها به‌صورت کارت‌های بانکی در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

در پاسخ به الجزیره در مورد اینکه بر اساس ضرب الاجلی که تعیین شده مهلت اتحادیه اروپا برای انجام تعهداتش در خصوص برجام به پایان رسیده، آیا دولت جمهوری اسلامی ایران برای خروج از برجام برنامه‌ای دارد یا خیر:

اروپایی‌ها بحث‌هایی را مطرح کردند که باید تعهداتشان را در این زمینه اجرا کنند اما اینکه ایران بخواهد از این توافقات هسته‌ای خارج شود راهکاری است که همواره مطرح است و باید دید که شرایط به چه صورت خواهد بود.

به من گفته‌اند سازوکار مالی اروپا تقریبا نهایی شده است

در پاسخ به ایسنا در مورد استیضاح وزیر امورخارجه و اینکه ایا در شرایط کنونی مصلحت کشور است و موضع رئیس مجلس در مورد پولشویی:

استیضاح جزء حقوق نمایندگان است ما نمی‌توانیم نظر خودمان را به اقلیتی که در مجلس هستند تحمیل کنیم پس استیضاح کاری خارج از روال نیست و به‌طور طبیعی در کمیسیون مربوطه به مطرح خواهد شد اما اینکه ایا به مصلحت کشور است یا خیر برخی از نمایندگان نیز چنین نظری دارند نکته‌ای که آقای ظریف در مورد لایحه CFT گفتند نظر صادقانه‌ای بود اما ای کاش قسمت دوم صحبت‌هایشان را نمی‌گفتند.

در پاسخ به خبرگزاری صدا و سیما در مورد شرایط اقتصادی و بودجه و نوسانات قیمت ارز

بر اساس شرایط فعلی انتظار داریم که تعادل در مورد مسئله صادرات و واردات و امور نفتی که اکنون هر بشکه 70 دلار است و علاوه بر این تأمین نیازهای اساسی مردم که در اولویت است، برقرار شود. برخی‌ها معتقد بودند که قیمت‌ها را بالا ببریم و یارانه را افزایش دهیم اما ما معتقدیم قیمت‌ها پایین باشد زیرا تورم بیشتر از این می‌تواند به وضع آبادانی کشور صدمه بزند. از طرف دیگر به دلیل گستردگی دولت بحث حقوق و مزایا وجود دارد که باعث شده از بحث‌های عمرانی عقب بمانیم بنابراین بهترین راه این است که طرح‌های نیمه تمام عمرانی را واگذار کنیم تا از کارهای عمرانی هم دور نمانیم. ما باید شرایط اقتصادی را طوری برنامه‌ریزی کنیم که طبقات ضعیف جامعه بتوانند به‌راحتی در این شرایط زندگی کنند و هنوز در مورد اینکه نرخ ارز 4200 تومان باشد و به‌صورت دو نرخی باشد تصمیمی گرفته نشده است.

در پاسخ خبرگزاری فارس در مورد ضمانت اجرایی برخی از قوانین:

باید مثالی روشن در مورد اجرا نشدن قانون بزنیم به‌طور مثال در مورد قانون بازنشستگی همه بازنشستگان باید از این قانون تبعیت کنند و در صورتی که قانون را اجرا نکنند بخش‌های نظارتی به سراغ آنها می‌رود بنابراین ابهامی در قانون نیست که اجرا نشود. اگر ابهامی هم وجود داشته باشد می‌توانیم ابهام را برطرف کنیم.

در پاسخ به روزنامه کیهان در مورد عملکرد مجلس دهم:

موقعیت مجلس دهم همین جایی است که اکنون ایستادند. به هر حال نمایندگی مجلس کاری فردی است و نماینده نمی‌تواند اختیارش را به شخص دیگری واگذار کند اینکه نمایندگان به برخی از طرح‌های منطقه‌ای می‌پردازند کار سنجیده و درستی است زیرا آنها نماینده بخشی از جامعه هستند که باید به مسائل منطقه‌ای خود رسیدگی کنند اما بعضی از مسائل جنبه ملی دارد و نمایندگان کارهای بسیار خوبی در این زمینه انجام دادند که این نشان از فعالیت نمایندگان دارد .

در پاسخ به سی بی اس آمریکا در مورد پیشنهاد ترامپ برای مذاکره بی‌قید و شرط با ایران:

رئیس جمهوری امریکا دوگانه صحبت می‌کند، گاهی به ملت ایران جسارت می‌کند و گاهی می‌گوید خواستار مذاکره با ایران است همان‌طور که رهبر انقلاب گفتند اگر امریکایی‌ها درست عمل می‌کردند و حتی الآن هم درست عمل کنند می‌توانیم مذاکره کنیم. مگر قبلاً مذاکره نکردیم. وقتی حرف‌های سخیف گفته می‌شود و معاهدات بین‌المللی زیر پا گذاشته می‌شود در این شرایط نمی‌توانیم مذاکره کنیم. ما نمی‌توانیم یک دیپلماسی بزک کرده به مردم ارائه بدهیم.

در پاسخ به روزنامه همشهری در مورد گفت و گوی ملی و ایجاد میز گفت و گوی ملی در پارلمان:

معتقدم که گفت‌و‌گوی ملی نیاز به میز و صندلی ندارد بلکه نیازمند اراده احزاب و گروه‌های سیاسی است تا اختلافات را کنار بگذارد و محور را منافع ملی قرار دهد در شرایط کنونی هر چه در داخل کشور اتحاد و همدلی باشد مسائل بهتر حل خواهد شد که این نیازمند یک عزم ملی دارد. من با هیچ‌کدام از جناح‌ها مذاکره‌ای در این زمینه نداشتم که بدانم صحبتشان در مورد گفت‌و‌گو چیست.

در پاسخ به خبرگزاری فرانسه دز موزد اینکه بررسی لوایح مربوط به FATF‌ در صورتی که در ایران اجرا نشود ممکن است امیدی به اجرای ساز و کار مالی اروپا نباشد و اینکه ایران از برجام خارج می‌شود یا خیر:

ساز و کار مالی اروپا ربطی به این موضوع ندارد اما مؤسسات و بانک‌های واسط ممکن است این شرط را بگذارند. به هر حال اروپا باید تصمیم نهایی خود را ابلاغ کند در صورتی که با اعلام نظر اروپا منافع ایران تأمین شود ما در برجام خواهیم ماند اما باید در زمینه خروج از برجام مجموعه شرایط را بسنجیم زیرا ایران همان زمانی که امریکا از برجام خارج شد می‌توانست از برجام خارج شود.

در پاسخ به تلویزیون چین در مورد مذاکرات رئیس‌جمهوری چین و رئیس‌جمهوری امریکا

بنده از جزئیات این مذاکرات خبر ندارم اما چین جزء کشورهای تأثیرگذار به‌ویژه در حوزه تأمین انرژی و سرمایه‌گذاری در ایران است و می‌تواند در این زمینه نقش آفرینی کند. به هر حال چین منافع دیگری دارد که آنها را نیز دنبال می‌کند.

در پاسخ به خبرگزاری مهر در مورد افزایش قیمت ارز و اینکه دولت افزایش درآمدهای خود را در چه محلی خرج می‌کند:

متوسط قیمت ارز 4200 تومان بوده و در لایحه بودجه نیز حدود 4 هزار تومان برای ارز در نظر گرفته شده بود و از طرفی فروش نفت کاهش داشت بنابراین خیلی درآمد اضافه‌ای نصیب دولت نشده.

در پاسخ به خبرگزاری شبستان در مورد احیای کارت سوخت و دو نرخی شدن حامل‌های انرژی:

احیای کارت سوخت بیشتر امری است که برای جلوگیری از قاچاق سوخت و ردیابی قاچاق انجام شده و باید با یک روش صحیح جلوی قاچاق را بگیریم. از طرفی می‌خواهیم در این زمینه به مردم فشار نیاید و جلوی قاچاق و مصرف زیاد بنزین را بگیریم و کاری نکنیم که منجر به تورم شود تا روی زندگی مردم تأثیر بگذارد.

در پاسخ به خبرگزاری ایلنا در مورد پول‌های کثیف که ایا وجود این پول‌ها مصداق پول‌شویی نیست:

پول‌شویی یا همان پول‌های کثیف در کشور وجود دارد، ما باید این مسائل را بگوییم یا راهکاری برای آن پیدا کنیم. به نظر می‌رسد باید در این زمینه با کمک قوای سه‌گانه راه حلی مناسب برای مقابله با آن پیدا کرد.

در پاسخ به خبرآنلاین در مورد فعالیت‌های انتخاباتی برخی از نمایندگان، در مورد FATF و اینکه می‌توان چنین موضوعی را بر اساس اصل 59 قانون اساسی به رفراندوم گذاشت:

با توجه به اینکه در شرایط امروز مشکلات متنوعی داریم و حدود 1.5 سال تا زمان انتخابات فرصت است چنین حرکت‌های انتخاباتی کار نارس است زیرا برای اقدامات انتخاباتی وقت بسیار است. در چنین لوایحی که تخصصی هستند رفراندوم مشکل است اما مخالف این موضوع نیستم که رفراندوم برگزار شود چنین لوایحی چهارگانه‌ای نظیر لوایح FAFT ظرافت‌های فنی دارد که باید در دولت و مجلس بررسی شود.خوشبختانه در چنین اموری بن بستی در قانون نداریم که بخواهیم انرا به رفراندوم بگذاریم.

در پاسخ به خبرگزاری میزان در مورد تشکیل هیات عالی نظارت بر برجام و اینکه آیا در مورد خروج یا عدم خروج از برجام در این جلسات تصمیمی گرفته شده یا نه:

شورای هسته‌ای تشکیل می‌شود و نمی‌دانم یک ماه پیش یا سه هفته پیش بود که برگزار شد و گزارش‌های مختلف به آنجا ارائه می‌شود اما از من نخواهید که تصمیماتی که درانجا گرفته می‌شود را بگویم. از طرفی دیگر آقای ظریف وزیر امور خارجه به‌صورت مستمر گزارش‌هایی در مورد آن می‌فرستند. همه ابعاد توافق هسته‌ای برجام در هیات عالی بررسی می‌شود و ماندن و یا نماندن در آن نیز منوط به تصمیم این هیات است‌.

در پاسخ به روزنامه ایران در مورد توافق پاریس و بحث‌های محیط زیستی:

لایحه‌ای در زمینه همین توافق در مجلس گذرانده شده که شورای نگهبان ایراداتی بر آن گرفته اما باید ببینیم که چنین اقداماتی می‌تواند برای ایران و آینده محیط زیستی جهان تأثیر داشته باشد یا خیر

در پاسخ به صدای جمهوری اسلامی ایران در مورد موانع ایجاد شفافیت در امور مجلس:

شفافیت مسئله‌ای است که باید اتفاق بیفتد اما ممکن است به دلیل این شفافیت برخی‌ها تحت فشار قرار گیرند و در امور سیاسی دچار مشکل شویم و برخی توهین‌ها نسبت به افراد نظیر کافر خواندن یا منافق خواندن آنها صورت گیرد.

در پاسخ به خبرگزاری تسنیم در مورد بورسیه دانشجویان و پرداخت هزینه آنها:

این موضوع مطرح شده و مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که قرار شد دیوان عدالت و کمیسیون آموزش موضوع را پیگیری کنند و اگر مطابق قانون بورسیه صورت گرفته باشد مشکل را حل کنند

در پاسخ به خبرگزاری موج در مورد پیشنهاد مقام معظم رهبری برای تشکیل نظام پارلمانی و اینکه تعطیلات صحن علنی مجلس زیاد است:

رهبر معظم انقلاب این موضوع را در جمعی در کرمانشاه فرمودند و کار خوبی برای کشور است و بنده نیز سؤال کردم از ایشان که نظر ایشان چه بوده ایشان فرمودند که من در این زمینه مثال زدم و نگفتم که تبدیل به قانون اساسی و اجرا شود. با توجه به شرایط امروز آمادگی این کار از نظر ظرف زمانی مناسب نیست.

اما در مورد تعطیلات مجلس نیز بر اساس آئین‌نامه صورت می‌گیرد یعنی مجلس سه هفته پشت سر هم کار می‌کند و یک هفته باید به حوزه‌های انتخابیه خود سر بزند که آن‌هم جزو کار مجلس است و نمایندگان تا نیمه‌های شب به مراجعات پاسخ می‌دهند و این به‌نوعی ارتباط مردم با حکومت است.

در پاسخ به اعتماد آنلاین در مورد قدم‌هایی که برای وحدت ملی و مسائل به‌جای مانده از سال 88 برداشته شده است:

با شرایط فعلی عقلا و منطقاً نیروهای علاقه‌مند به انقلاب و ایران باید با یکدیگر وفاق داشته باشند و این موضوع در مورد سران قوا نیز باید باشد البته گاهی اختلاف نظرهایی مطرح می‌شود. در مورد مسائل 88 نیز دبیرخانه شورای امنیت ملی و آقای شمخانی بررسی‌های لازم را در این خصوص انجام می دهند.

در پاسخ به آناتولی ترکیه در مورد تغییر ترکیب شورای امنیت و اظهارات رئیس‌جمهوری ترکیه در مورد 5 کشور عضو این شورا:

شورای امنیت به دلیل یکجانبه‌گرایی مرجعیت خود را از دست داده و متأسفانه تصمیم‌گیری در مورد کشورهای عصیانگر به‌موقع انجام نمی‌شود. در همین زمینه در مورد یمن هنوز نتوانستند اعلام نظر کنند. به نظر می‌رسد در آینده هماهنگی‌های منطقه‌ای نظیر شانگهای و آستانه بیشتر به کار آید اما در مورد تغییر ساختار شورای امنیت به دلیل وجود سیاست‌های زورگویانه زمان می‌برد تا مسئله حل شود.

در پاسخ به ایران پرس در مورد جذب سرمایه گذاران خارجی و حذف قوانین مزاحم در این زمینه:

برای این موضوع قوانین لازم را تصویب کردیم حتی در مورد این موضوع با معاونت قوانین مجلس در مورد تسهیل فضای کسب و کار و حذف قوانین مزاحم جلساتی داشتیم و در این زمینه با معاون حقوقی دولت نیز جلساتی داشتیم

در پاسخ به دنیای اقتصاد در مورد شائبه‌های قانونی در زمینه فعالیت شورای عالی نظارت به‌ویژه در زمینه لوایح چهارگانه مربوط به FATF و شورای عالی سران سه قوه اینکه آیا تصویب قانون در آنجا صورت گرفته یا خیر:

4 لایحه در آنجا تصویب نشد بلکه آنها بر اساس مصلحت نظراتی در مورد این قوانین داشتند در مورد قانون چک حدود 8 هزار میلیارد تومان پول‌های نامعلوم در آنجا رد و بدل می‌شد و بانک مرکزی در آنجا تنها از ما نظر خواست و به آنها گفتیم اگر نیاز به قانون است باید از مسیر قانونی طی شود یا در مسئله ارز نیز پشتیبانی قوه قضائیه مطرح بود و الا خود دولت هم می‌توانست این نظرات را اجرا کند بنابراین هیچ تصویب قانونی در آنجا صورت نگرفته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار