مدیر جهاد کشاورزی  شهرستان خوسف :

برداشت گل نرگس در شهرستان خوسف آغاز شد

خوسف (پانا) - مدیر جهاد کشاورزی  شهرستان خوسف گفت: پیش بینی می شود امسال در شهرستان خوسف حدود 12 میلیون شاخه گل نرگس برداشت شود که بیش از 40 میلیارد ریال ارزش دارد .

کد مطلب: ۸۷۵۳۲۶
لینک کوتاه کپی شد
برداشت گل نرگس در شهرستان خوسف آغاز شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوسف گفت: بیش از 24 هکتار از زمین های کشاورزی این شهرستان زیر کشت گل نرگس می باشد که پیش بینی می شود امسال بیش از 12 میلیون شاخه گل از هر هکتار به ارزش 40 میلیارد ریال برداشت شود.


« رضوی » افزود : زمان کاشت پیاز گل نرگس در شهریور ماه است و گل‌دهی آن از آبان ماه به صورت تک شاخه شروع و در آذر ماه به اوج می‎رسد و در صورت عدم سرما زدگی تا اواخر اسفند ادامه دارد و با توجه به اینکه گل های نرگس خوسف خوشبوترین گل نرگس کشور است ، علاوه بر مصرف داخلی استان به استان های خراسان رضوی ، تهران ، سیستان و بلوچستان ،کرمان و دیگر نقاط کشور نیز صادر می شود.


رضوی اضافه کرد بعد از برگزاری جشنواره گل نرگس در سال گذشته حدود شش میلیارد و 500 میلون ریال تسهیلات به نرگس کاران پرداخت شده است.


یکی از مهمترین تولید کنندگان گل نرگس شهرستان در مورد سابقه گل نرگس می گوید: در خوسف کوهی به نام نرگس کوه وجود دارد که نرگس بصورت وحشی در آن رشد می کند و بزرگترها معتقدند که اولین بار پیاز این گل از نرگس کوه به باغ های خوسف منتقل و بومی شد و از آن پس در دیگر نقاط و روستاها کاشته شد و از محصولاتی است که مردم خوسف بواسطه مباحث اقتصادی، فرهنگی و انتصاب عطر آن به حضرت ولیعصر (عج ) نگاه ویژه ای به آن دارند و بعضی از تولید کنندگان قدیمی اعتقادی به فروش آن ندارند و می گویند باید به دیگران هدیه داد.


گفتنی است مهمترین مزارع این محصول در روستاهای دستگرد ( بزرگترین نرگس زار شهرستان محسوب می شود) ، آریش ، کلاته ملک ، مهدیه ، تقاب ، معصوم آباد وجود دارد و در شهر خوسف نیز از قدیم الایام در حاشیه باغ ها و زیر درختان بصورت سنتی کاشته و برداشت می شده و هم اکنون نیز ادامه دارد که پیشنهاد می شود با توجه به موقعیت استراتژیک شهر خوسف ایجاد بازارچه گل در حاشیه جاده ترانزیت و بسته بندی مناسب با برند خوسف بعنوان سوغات زمستانی و ایجاد کارخانه فرآوری می تواند کمک خوبی به کشاوزران و تولیدکنندگان منطقه باشد .


شهرستان خوسف قطب تولید گل نرگس رتبه اول خراسان جنوبی و در سطح کشور نیز رتبه پنجم را دارد و به همین دلیل به دیار گل های نرگس معروف است ، نرگس زار خوسف اردیبهشت سال 1394با شماره 249 در فهرست آثار طبیعی ملی ثبت شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار