رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران

شورای شهر پنجم مانع از ادامه شهرفروشی‌ها شد

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران گفت شورای شهر پنجم اگر هم به هر دلیل نتواند هیچ کاری بکند حد کم مانع از ادامه شهر فروشی‌ها و گسترش بسیاری از معضلات شده است.

کد مطلب: ۸۷۵۱۷۰
لینک کوتاه کپی شد
شورای شهر پنجم مانع از ادامه شهرفروشی‌ها شد

محمد جواد حق‌شناس گفت: امروز شورای شهر پنجم شاهد تحلیف سومین شهردار منتخب خود است. این شورا تا کنون سه شهردار انتخاب کرده است. مردان بزرگی پا به میدان گذاشتند و انتخاب شدند.

وی ادامه داد: محمد علی نجفی یکی از سرمایه‌های ارزشمند این کشور به میدان آمد تلاش کرد و از سلامتی و آبرو و تخصص خود مایه گذاشت. زیر بار زورگویی‌ها و توقعات نابجا نرفت و مجبور به ترک میدان شد. محمد علی افشانی آمد از اعتبار و آبرو و تخصص خود مایه گذاشت، فشارهای سنگین و بد اخلاقی‌های بسیاری را تحمل کرد اما اصالت اصلاح‌طلبی خود را حفظ کرد و مجبور به رفتن شد. امروز هم پیروز حناچی آمده است تا همه تخصص و اعتبار خود را سرمایه کند.

حق شناس افزود: مردان بزرگی نیز آمدند و بنا به مصالحی انتخاب نشدند. بنابراین وظیفه خود می‌دانم که از فرد فرد این افراد تشکر و تقدیر کنم.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورا گفت: از محمدعلی نجفی که هنوز هم آماج حملات و بد اخلاقی‌های بسیاری است و از محمد علی افشانی که در حقش ظلم شد و با تحمل همه سختی‌ها و بی‌اخلاقی‌ها نجیبانه تا لحظه آخر همراه با شورای شهر ایستاد با وجود آنکه شخصا هیچ تمنایی برای ماندن در شهرداری نداشت.

وی اظهار کرد: ازسایر نامزدها در سه دوره انتخاب شهردار و بویژه آقایان آخوندی و هاشمی رفسنجانی تشکر می‌کنم که بزرگوارانه به رای شورای شهر احترام گذاشته و نیک می‌دانند که انتخاب اعضای شورای شهر بر اساس اولویت منافع مردم و شهر و با در نظر داشت ضرورت‌های انسجام درونی شورا و ضرورت‌های تعامل با دولت و مجلس و ویژگی‌های خاص شرایط شهر و شهرداری صورت می‌گیرد وگرنه شاید اگر آرای اعضا شخصی و مبتنی بر علایق فردی بود نتایج انتخاب شهردار بسیار متفاوت می‌شد.

حق شناس اضافه کرد: اما چه عاملی موجب شده است که این شورا مجبور به انتخاب 3 نفر ظرف 15 ماه شود.

وی در تشریح این امر گفت: هر بار که شورای شهر در شرایط انتخاب شهردار قرار می‌گیرد مدیریت شهری دچار بی‌ثباتی می‌شود و روند امور به نوعی دچار تزلزل می‌شود و این واقعیت دقیقا هدف استراتژی کسانی است که می‌خواهند این شورا را ناتوان جلوه دهند.

حق شناس افزود: همه ما بخوبی می‌دانیم که حذف محمد علی نجفی و محمد علی افشانی از مدیریت شهری اتفاقی نبود و هدف بعدی از میدان به در کردن پیروز حناچی است.

این عضو شورای شهر تهران گفت: آیا همانگونه که مدعیان می‌گویند این وضع ناشی از ناتوانی شورای شهر است! آیا دولت معتدل و نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس و شورای شهر می‌توانند ساز و کاری موثر برای مقابله با این تهدید به کار گیرند!

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران خاطرنشان ساخت: امروز می‌خواهم سخنی شفاف با حاکمیت و مردم، شورای شهر و اصلاح طلبان و با مدعیان ناتوانی شورای شهر بگویم. قانون اساسی و مردم دو ستون اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران است. این مردم در چارچوب قانون اساسی اعضای این شورا را انتخاب کرده است.

وی افزود: وضع بین‌المللی و داخلی بسیار حساس است. سرمایه‌های اجتماعی در وضع مطلوبی نیست و حذف جریان اصلاح طلبی آنهم به قیمت زیر پا گذاشتن همه اصول و ارزش‌هایی که این نظام برای آن تشکیل شده است و به قیمت نابودی امید مردم عاقلانه و به مصلحت نیست. هزینه‌هایی که برای ناتوان نشان دادن و حذف اصلاح طلبان صرف می‌شود بیش از حد گزاف است.

حق شناس در ادامه یادآور شد: وقت آنست که حاکمیت نقش سازنده خود را بازی کند و از منافع ملی و مصلحت نظام و مردم حراست کند و اجازه ندهد تا قواعد بازی سیاسی در کشور جای خود را به رفتارهای بی‌مسئولانه و قدرت طلبانه برخی صاحبان قدرت بدهد.

این عضو شورا ادامه داد: جریان اصلاح طلبی به پشتوانه مردم خواهان اصلاح در امور کشور و مردم است. مردم ایران به دفعات پشتیبانی خود از این جریان را نشان داده‌اند. هر گاه مردم از این جریان دلسرد شده است کسانی سکان اداره امور را به دست گرفته‌اند که زندگی را به مردم سخت کرده و کشور را در معرض مخاطرات جدی قرار داده‌اند. هرگاه که اصلاح طلبان بر مسند کار نشسته‌اند همانها به طرق مختلف کارشکنی کرده و مانع از پیشرفت امور شده و زندگی مردم را سخت‌تر کرده‌اند تا مردم را از انتخاب خود پشیمان کنند. جریان اصلاح طلبی امروز وظیفه سنگینی به عهده دارد و راه نیز هموار نیست. امروز استراتژی ناتوان‌سازی در دستور کار کسانی است که جز خود را بر نمی‌تابند. همان‌هایی که تلاش کرده‌اند تا دولت را عقیم و ناتوان نشان دهند در صددند تا شورای شهر اصلاح طلب را ناتوان نشان دهند.

حق شناس گفت: همه ما می‌دانیم که عرصه تا چه حد برای اصلاح طلبان تنگ است و فشارها تا چه اندازه سنگین است اما فرصت نیز بسیار اندک است. لازم است اصلاح طلبان به‌ویژه نمایندگان مجلس و شورای شهر در تهران از سازو کارهای موجود برای حفظ هماهنگی و هم‌افزایی به درستی بهره ببرند و اعتدال دولت و مجلس را نیز قدر بدانند.

وی در ادامه اظهار کرد: همراهی نمایندگان مجلس، دولت و اعضای شورای شهر و برخی بزرگان اصلاح طلب در صدور حکم حناچی نقطه آغاز مناسبی برای هماهنگی‌ها و همراهی‌های بعدی است که لازم است به طور جد دنبال شود.

حق‌شناس سپس خطاب به اعضای شورای شهر گفت: اعضای محترم شورای شهر تهران؛ من در پیشگاه خداوند یکتا و مردم شهادت می‌دهم: شما در طول پانزده ماه گذشته خواب خوش و آرامش زندگی را از خود و خانواده خود دریغ کرده‌اید. همه توان و زمان و ظرفیت خود را برای عمل به تعهد خود درقبال شهر و شهروندان تهران صرف کرده‌اید. شما بارها انسجام درونی و پایمردی خود را در انتخاب و تلاش برای دفاع از انتخاب خود به نمایش گذاشته‌اید.

وی ادامه داد: اگر حریف پر زور است و هر بار توانسته است که حاصل زحمات شما و حقوق مردم را تضییع کند از ضعف شما نیست. اما باید بپذیریم که در مقابل حریف پر زورو با برنامه نیاز به هماهنگی و همدلی بیشتری داریم. باید درصد اشتباهات و تک روی‌ها را به صفر برسانیم و همچون پیکری واحد عمل کنیم. شاید لازم باشد برنامه‌ای برای تقویت انسجام درونی خود داشته باشیم.

حق شناس افزود: ساز و کار و روش‌هایی را به کار بگیریم که حاصل آن انسجام و هماهنگی درون شورا، هماهنگی شورا و شهردار و هماهنگی شورا و مجلس و دولت در اداره امور شهر تهران باشد. تجربه نشان داده است که بزودی حملات و اقدامات و نقشه ها برای متوقف و از میدان به در کردن حناچی آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: لازم است با حفظ آمادگی راه و کاری برای حفظ ثبات در مدیریت شهری و پیشرفت امور شهر در هر شرایطی داشته باشیم. شاید لازم باشد راهکارهایی از طرف اعضای محترم شورا یا فعالان سیاسی و اجتماعی ارائه شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورا خطاب به مدعیان و سکان داران مدیریت 12 ساله شهر گفت: سخنی در باب مدعیان؛ از آغاز به کار شورای شهر پنجم مدعیان در تلاشند تا با هر ترفند و به هر قیمت شورای شهر اصلاح طلب را ناکارامد کنند و ناتوان جلوه دهند و تجربه شورای شهر دوره اول را تکرار کنند. از یک سو همه قدرت خود را برای تغییر پیاپی شهرداران منتخب این شورا و ایجاد بی‌ثباتی و توقف امور به کار می‌گیرند و از سوی دیگر شورا را به بی‌عرضگی و ناتوانی و تعطیلی امور متهم می کنند و دم از افتخارات خود می‌زنند.

وی ادامه داد: این مدعیان 12 سال مدیریت امور شهر رابا آزادی عمل و اختیار و قدرت مطلق و با پشتیبانی همه ارکان و نهادهای قدرت در اختیار داشته‌اند. آنها چندان اهمیتی برای مردم قائل نبودند اما اراده کرده بودند، با تحول در کالبد و چهره شهر، رای مردم در انتخابات را به دست آورند. با این هدف از فروش زمین و آسمان و آب و هوا و به تعبیر درست با فروش ناموس شهر هزاران میلیارد پول و درامد حاصل کردند و با هزینه‌های چند برابری اتوبان‌ها و پل‌ها و تونل‌های قابل توجهی ساختند. آنها به همین نیز بسنده نکردند و ده‌ها هزارمیلیارد تومان نیز قرض و بدهی به میراث گذاشتند.

عضو شورا یادآور شد: پس از 12 سال اما میراث این مدعیان برای شهر معضلاتی همچون 12 سال رونق فساد بی‌امان، به حراج گذاشتن سرمایه اجتماعی شهرداری و نهاد شورای شهر، گسترش آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی، توسعه بی‌قواره و نامتوازن شهر، بحران فرسودگی و تاب‌آوری شهر، حمل و نقل ناکارامد، ترافیک و آلودگی هوا، سفیدبالک‌ها، معضل پسماند، بحران آب و مصرف انرژی، بحران درامد شهرداری، بحران نیروی انسانی‌، بحران بدهی شهرداری به پیمانکاران و امثال آن است.

حق شناس گفت: حاصل کار این مدعیان ظرف 12 سال در جلو چشمان مردم است و حال می‌گویند شورای شهر پنجم ناتوان است که ظرف 15 ماه این مشکلات را حل نکرده است. اختلاس‌ها و ریخت و پاش‌های هزاران میلیاردی دوران قبل را ناچیز می‌بینند و خرید چند تبلت و خودرو اداری را در بوق‌ها می‌دمند.

حق شناس اظهار کرد: این شورا اگر هم به هر دلیل نتواند هیچ کاری بکند حد کم مانع از ادامه شهر فروشی‌ها و گسترش بسیاری از معضلات شده است و باید باور کنیم که خرد جمعی مردم همه چیز را می‌فهمد و به درستی صاحب تشخیص است.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورا سپس خطاب به مردم گفت: مردم عزیز تهران ؛ من به عنوان یکی از اعضای شورای شهر تهران اعلام می کنم این شورا به رای اعتماد شما وفادار است و با جان و حیثیت خود امانت‌دار رای شماست. این شورا حتی برای یک لحظه اصالت اصلاح طلبی و خاستگاه مردمی خود را گم نکرده است. اگر شرایط کار و فشارها بر این شورا بارها بدتر شود بازهم به عهد و پیمان خود با شما استوار خواهد ماند، چرا که این شورا به خرد و تشخیص و اعتماد شما ایمان دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار