جشنواره فرهنگی ورزشی جنگل نخاب خوسف " بهشت گمشده کویر"

خوسف (پانا) - نهم آذر ماه جنگل نخاب " بهشت گمشده کویر" خوسف میزبان جمعی از مسئولان ، گردشگران ، کویر نوردان ، ورزش کاران و ورزش دوستان شهرستان و استان با همراهی فرمانداری ، اورژانس ، هلال احمر و امور عشایر بود.

کد مطلب: ۸۷۵۰۱۶
لینک کوتاه کپی شد
جشنواره فرهنگی ورزشی جنگل نخاب خوسف " بهشت گمشده کویر"

با توجه به فعالیت اداره ورزش و جوانان ، هیئت ورزش های بومی محلی ، خانه های ورزش و دیگر نهادها هر هفته شاهد برگزاری جشنواره های مختلف فرهنگی ورزشی در شهر و روستاهای شهرستان خوسف هستیم که این هفته جنگل نخاب " بهشت گمشده کویر" خوسف میزبان گردشگران ، ورزش کاران و ورزش دوستان شهرستان و استان بود.


« فاطمه چهکندی » رئیس اداره ورزش و جوانان خوسف در جمع شرکت کنندگان این جشنواره با تقدیر از برگزارکنندگان این برنامه و خانواده های عشایری ساکن در منطقه ، گفت: ایجاد نشاط و سرگرمی ، جمع کردن خانواده ها در کنار هم ، بهره مندی از طبیعت بکر و کویر و معرفی منطقه به عنوان منطقه گردشگری را از مهمترین اهداف این جشنواره اعلام کرد .


جنگل نخاب در حدود 60 کیلومتری جنوب غرب شهرستان خوسف در یک منطقه کویری واقع شده که راههای دسترسی به این منطقه از مسیر جاده بیشه فدشک 60 کیلومتر خاکی ، مسیر جاده آبگرم لوت 50 کیلومتر خاکی و 27 کیلومتر آسفالت و مسیر خور به جنگل نیز حدود 40 کیلومتر خاکی که بر اساس اطلاع رسانی قبلی دو مسیر فدشک و آبگرم برای شرکت کنندگان در جشنواره معرفی شده بود که از جمله گروهها و تیم های شرکت کننده ، تیم دوچرخه سواری استان بود که صبح نهم آذر ماه با حضور در گلزار شهدای شهر خوسف و غبارروبی و ادای احترام مسابقه خود را شروع و از مسیر جاده فدشک مسیر 55 کیلومتر را رکاب زدند که در پایان ولی ا... دانشمند ، میلاد زیرکی مقدم و احسان دادرس مقدم مقام های اول تا سوم را کسب و مورد تقدیر قرار گرفتند.


ادامه گزارش خبرنگار ما حاکی است که دیگر شرکت کنندگان با انواع وسایل نقلیه سواری از دو مسیر یاد شده خود را به این منطقه رساندند تا یک روز به یاد ماندنی را در کنار خانواده های خود با ورزش ، سرگرمی ، دیدن کویر و طبیعت رقم بزنند.


گروهی از آقایان سرگرم بازی والیبال ساحلی ، طناب کشی ، هفت سنگ ، چوب کشی و گروهی از بانوان نیز یک قل دو قل و هفت سنگ بازی می کردند.
سرهنگ رجبی نیز با حرکات نمایشی پاراموتور در آسمان جنگل پرواز می کرد.


موسیقی محلی و سنتی و اجرای حرکات نمایشی و برگزاری مسابقه توسط مجری برنامه از دیگر برنامه ها بود.


در پایان به برندگان و برترین های مسابقات طناب کشی ( صالحی ، کریم آبادی ، برادران شخمگر و مهرپویا ) ، هفت سنگ ( احسان دادرس ) و چوب کشی (جواد شبانی) و در گروه بانوان در رشته هفت سنگ (معصومه کریم دادی) و یک قل دو قل ( رقیه عابدینی) لوح و هدایایی تقدیم شد.

* چای آتشی ، آش رشته ، نان تنوری ، انواع کماچ ، لبنیات محلی ، کشک محلی (قروت) و... نیز به فروش می رسید.


*گفتنی است در این منطقه چند خانواده عشایری زندگی می کنند که به برکت انقلاب اسلامی از امکانات برق خورشیدی ، تانکرهای ذخیره آب ، دو توربین بادی جهت انتقال آب از چاه برای دام ها ، جاده مناسب ، آرد و گاز ( توسط امور عشایر) برخوردار شده اند.


*جنگل نخاب حدود 36 کیلومتر مربع است که پوشیده از درختچه های جنگلی و نیزار بوده و به دلیل زه آب موجود منطقه در طول سال سر سبز می باشد و تغذیه شتران و دام های عشایر است .


*همچنین به منظور ایجاد فضای گردشگری ، درآمد اقتصادی خانواده های عشایری منطقه و جذب توریست جهت استفاده از شب های کویر و بیتوته در این منطقه شش کوله ( اتاقک عشایری با گل و چوب پوش) ساخته شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار