سرپرست مجتمع دادگاه‌های خانواده کرمان هشدار داد:

تعرض به زنان در اماکن عمومی حبس و شلاق دارد

تهران (پانا) - سرپرست مجتمع دادگاه های خانواده کرمان گفت: افرادی که با ایراد ضرب عمدی باعث ایجاد خشونت علیه زنان بشوند حسب مورد، علاوه بر پرداخت دیه به مجازات‌های تعزیری مقرر در قانون مجازات اسلامی محکوم خواهند شد.

کد مطلب: ۸۷۴۹۸۰
لینک کوتاه کپی شد
تعرض به زنان در اماکن عمومی حبس و شلاق دارد

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین "محمد شفیعی" با بیان اینکه قانونگذار برای هرکس که در اماکن عمومی و یا معابر متعرض و مزاحم زنان شود، مجازات حبس از دو تا شش ماه و تا 74 ضربه شلاق در نظر گرفته است، عنوان کرد: همچنین هر کس به واسطه ضرب عمدی یا اذیت و آزار زن باردار موجب سقط جنین وی بشود، علاوه بر پرداخت دیه یا قصاص، حسب مورد، به حبس از یک تا سه سال محکوم خواهد شد.

وی افزود: پدیده خشونت علیه زنان پدیده‌ای نوظهور نیست بلکه از گذشته‌های دور تا عصر حاضر در جوامع مختلف بشری، علیه زنان خشونت صورت گرفته است از آزار و آسیب جسمی تا قتل دختران در دوران جاهلیت تا امروز که جوامع غربی از زن و استفاده ابزاری از آن جایگاه زن را به پائین‌ترین وضع خود تنزل داده‌اند.

رئیس شعبه اول دادگاه حقوقی (خانواده) کرمان گفت: با آمدن اسلام و ظهور آن در شبه جزیره عربستان زن جایگاه خاصی پیدا کرد که در هیچ مکتبی تا این اندازه به زن نگاه ارزشمندی نشده است و به عنوان یک موجود بافضلیت ولطیف معرفی شده است که باید از هر نوع تعرض وآسیب در امان باشد اما متاسفانه در عصر حاضر نیز شاهد خشونت علیه زنان هستیم که بارزترین شکل آن خشونت خانگی علیه زنان است که غالباً از سوی شوهران علیه همسرانشان اعمال می‌شود.

این مقام قضائی ادامه داد: شاید زن و مردی که به تعبیر قران باید مایه کمال و آرامش یکدیگر باشند رفتارشان با مجادله و مناظره یک جانبه‌گر به برخورد فیزیکی و زد و خورد بیانجامد که در این بین این زنان هستند که قربانی این نوع خشونت هستند و با آسیب جدی جسمی و گاهی اوقات غیرقابل جبران مواجه می‌شوند زیرا زنان در مقایسه با مردان از قدرت جسمی کمتری برخوردار هستند و در نتیجه بیشترین آسیب و صدمه را می بینند.

سرپرست مجتمع دادگاه‌های خانواده کرمان افزود: در اغلب درگیری‌های درون خانه، زن تنها حالت تدافعی به خود می‌گیرد و این مردان هستند که با صدمه زدن به زنان، خود را ظاهراً پیروز میدان نبرد خانگی می‌دانند.

وی با اشاره به اینکه جوامع اسلامی خود پرچمدار حمایت از حقوق زنان هستند، گفت: با همه منابع غنی اسلام و حمایت همه جانبه آن از زن به‌عنوان یک موجود تکامل یافته و مکمل گرا برای تعالی بشریت و پرورش انسان و با وجود عقایدی همچون از دامن زن، مرد به معراج می‌رود و یا اینکه بهشت زیر پای مادران است شایسته نیست که شاهد حتی یک مورد خشونت علیه زنان در جامعه اسلامی باشیم.

رییس شعبه اول دادگاه خانواده کرمان افزود: البته عموم جامعه انقلابی و اسلامی ایران مبرای از این امر هستند اما باز هم شاهد اتفاقاتی از نوع خشونت خانگی علیه زنان هستیم که در پرونده‌های دعاوی خانوادگی به درخواست زنان، طلاق و جدایی مطرح می‌شود که علت آن ناشی از سوء رفتار وخشونت مردان علیه زنان است.

وی گفت: باید توجه کنیم که علاوه بر تبعات قانونی و مجازات‌های کیفری و اعطاء حق طلاق به زنان، وقوع چنین حوادث تلخ و ناگوار نشان دهنده عمق فاجعه انسانی است که بشر در قرن بیستم هنوز دنباله رو جاهلیتی است که از آن به جاهلیت مدرن تعبیر می‌شود.

شفیعی گفت: می‌طلبد به خود بیاییم و به فکر چاره‌اندیشی و فرهنگ‌سازی باشیم و با شناخت و عمل به آموزه‌های دین مقدس اسلام ، راه برون رفت از این نوع جاهلیت را بیاموزیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار