تعطیلی باشگاه‌های مثبت ایدز راه کنترل این بیماری را سخت‌تر می‌کند

تهران (پانا) - عضو کمیسیون بهداشت مجلس، با تاکید براینکه بی‌توجهی به کنترل بیماری ایدز باعث سرعت انتشار آن شده و عواقب بدی برای کشور رقم می‌زند از مسئولان خواست با تامین اعتبارات مانع از تعطیلی باشگاه‌های مثبت ایدز شوند.

کد مطلب: ۸۷۴۸۱۲
لینک کوتاه کپی شد
تعطیلی باشگاه‌های مثبت ایدز راه کنترل این بیماری را سخت‌تر می‌کند

به گزارش خانه ملت، احمد همتی به مناسبت روز جهانی ایدز در واکنش به انتشار خبری از سوی معاون پیشگیری و درمان مرکز درمان سازمان بهزیستی کشور مبنی‌بر اینکه اگر اعتبارات سازمان بهزیستی در خصوص حمایت از بیماران ایدز پرداخت نشود، باشگاه‌های مثبت ایدز را تعطیل می‌کنیم، گفت: البته مشکل عمده‌ای که در کشور در رابطه با بیماری ایدز وجود دارد نبود فرهنگسازی در این مورد است و باعث شده هم از سوی افراد سالم جامعه و هم بیماران مبتلا به این بیماری، فرهنگی که از جهت پیشگیری و پیگیری این بیماری برای کنترل آن مورد نیاز است، وجود نداشته باشد.

نماینده مردم سمنان و مهدی شهر در مجلس شورای اسلامی، در بیان تبعات نبود فرهنگ کنترل بیماری ایدز در سطح جامعه، ادامه داد: هم‌اکنون بیماران مبتلا به ایدز از آشکار کردن این بیماری واهمه دارند و افراد سالم هم به شدت از این بیماران می‌گریزند.

وی با اشاره به اقدامات اولیه‌ای که باید از سوی مسئولان در جهت فرهنگسازی برای نحوه برخورد با مبتلایان به ایدز صورت بگیرد، تصریح کرد: در وهله اول باید شرایط این بیماران برای مردم ترسیم شده و راه‌های سرایت آن برای همگان مشخص شود تا هم نگرانی مردم در این مورد از بین برود و هم بیماران مبتلا به ایدز بتوانند روند درمان خود را آشکارا پیگیری کنند.

همتی در مورد اقداماتی که تاکنون برای کنترل بیماری ایدز صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت مراکزی را برای تست این افراد دارد و به‌تازگی هم کیت‌هایی بدین منظور با قیمت نسبتا مناسب وارد شده است که در داروخانه‌ها وجود دارد، از سوی دیگر مراکز انتقال خون هم خون افرادی که به آنها مراجعه می‌کنند را از نظر هپاتیت و HIVمورد آزمایش قرار می‌دهند که راهی برای شناسایی این بیماران است، ضمن اینکه سازمان بهزیستی هم اقداماتی در این خصوص انجام می‌دهد.

وی اظهار کرد: اگر حتی در شرایط کنونی از نظر تامین اعتبارات با کمبود هم مواجه هستیم نباید نسبت به کنترل ایدز به عنوان یک بیماری خطرناک و مُسری بی‌تفاوت باشیم، بنابراین لازم است توجه به این مهم در اولویت برنامه‌های وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی قرار بگیرد و در تخصیص بودجه نیز بدان توجه ویژه‌ای شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآورشد: قطعا وقتی باشگاه‌های مثبت ایدز تعطیل شوند، شناسایی این افراد و پیگیری روند درمان آنها دچار اختلال خواهد شد و کنترل راه‌های سرایت این بیماری هم سخت‌تر می‌شود، بنابراین مسئولان مربوطه باید از طریق فعالترشدن این مراکز و جدیت در پیگیری وضعیت این بیماران، این بیماری را کنترل کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: ایدز از جمله بیماری‌هایی است که اگر چه راه‌های انتقال آن محدود است، ولی اگر کنترل نشود می‌تواند به سرعت در سطح جامعه منتشر شود و عواقب بدی برای کشور در پی داشته باشد، بنابراین نباید اجازه دهند که این گونه مراکز به دلیل کمبود اعتبارات تعطیل شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار