مشاور وزیر آموزش و پرورش: تعلیم و تربیت مسئولیت مشترک تمام عوامل مدرسه است

شیراز(پانا) - مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجریی سند تحول بنیادین گفت: ساحت های سند تحول بنیادین در برگیرنده ابعاد وجودی انسان بر اساس آموزه های دینی است.

کد مطلب: ۸۷۴۳۰۳
لینک کوتاه کپی شد
مشاور وزیر آموزش و پرورش: تعلیم و تربیت مسئولیت مشترک تمام  عوامل مدرسه است

رضا مددی در حاشیه گردهمایی معاونان پرورشی و فرهنگی ادارات آموزش و پرورش کل کشور در شیراز در گفت و گو با پانا , گفت: همه کشور ها تعلیم تربیتشان بر اساس فرهنگ آن کشور انجام می شود و چون فرهنگ ما نیز فرهنگی دینی است پس باید ببینیم بر اساس آموزه های دینی تعلیم و تربیت چه انسان هایی را باید تربیت کند.

وی با اشاره به این که هر مکتبی برای خود برنامه های تربیتی دارد، افزود: برنامه های تربیتی اسلام نیز در راستای تربیت انسان ها براساس اهداف متعالی خلقتشان است تا آن ها را برای رسیدن به این هدف تربیت کند.

وی اضافه کرد: این تعلیم و تربیت در سند تحول بنیادین از آن به عنوان تعلیم و تربیت 6 ساحتی یاد شده است، یعنی انسان ها را در ابعاد مختلف اعتقادی اخلاقی ، اقتصادی سیاسی ، حرفه ای اقتصادی ، سیاسی اجتماعی ، هنری و زیبا شناسی ، علمی و فناوری و زیستی و بدنی باید تربیت کرد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین 6 ساحت این سند را در برگیرنده ابعاد وجودی انسان دانست و گفت: این تعلیم و تربیت مبتنی بر آموزه های دینی است که در سند تحول از آن تحت عنوان تعلیم و تربیت متوازن و جامع معروف به تعلیم تربیت 6 ساحته است.

به گفته ی این مقام مسئول با توجه به این که تعلیم و تربیت مسئولیت مشترک همه آدم هاست، برای محقق شدن این هدف تمام عوامل مدرسه در آن دخیل هستند.

مددی با بیان این که حوزه پرورشی به واسطه این که از گذشته های دور تا کنون به مسائل تربیتی تاکید داشته است، گفت: این حوزه در پیشبرد این سیاست ها و برنامه های تربیتی می تواند تاثیر موثری داشته باشد، بنابراین با توجه به این نوع تعلیم و تربیتی که در سند تحول بنیادین تاکید کرده، بستر را برای حوزه پرورشی بیشتر کرده است.

وی در خصوص نقش معلمان در تربیت دانش آموزان به خبرنگار پانا گفت: همه معلمان چه بخواهیم چه نخواهیم روی دانش آموزان در جهت رفتار و کردار و اخلاق و روابط انسانی معلم با دانش آموز تاثیر تربیتی می گذارند بنابراین نمی توان گفت معلمان تنها درس می دهند بلکه شخصیت و وجود معلم تربیت کننده است.

وی تصریح کرد: معلمان با صرف نظر از این که چه چیزی را درس می دهند، باید دارای شخصیتی الگویی برای دانش آموزان باشند، و به نحوی علم را آموزش دهند که روی دانش آموزان تاثیر تربیتی داشته باشد، یعنی علاوه بر یادگیری درس، نتایج دیگری را بیاموزند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین یکی از جنبه های سند تحول بنیادین را پیشگیری از آسیب های اجتماعی دانست و تاکید کرد: مدارس ما باید به سمتی حرکت کنند تا از گرفتار شدن دانش آموزان به آسیب های اجتماعی جلوگیری کنند.

مددی با اشاره به این که یکی از اهداف تربیت کمک به درست زندگی کردن انسان ها و عدم گرفتاری آن ها به آسیب های اجتماعی است، گفت: مدرسه باید با آگاهی بخشی، اطلاعات و دانش لازم را در اختیار دانش آموزان قرار دهد و فهم آن ها را افزایش دهد تا گرفتار این آسیب ها نشوند و اگر گرفتار شدند، مدرسه باید کمک کند تا از این آسیب ها نجات یابند.

به گفته وی با توجه به این که تربیت در مدرسه برای سلامت، اخلاق و رفتار دانش آموز است، مدرسه باید تلاش کند تا آسیب های اجتماعی به سلامت روح و روان و جسم دانش آموزان آسیب نزند.

وی با بیان این که نمی توان دانش آموزان را به اجبار به راه راست هدایت کرد، مگر این که خودش بخواهد، خاطر نشان کرد: چون آدم ها خودشان باید تصمیم بگیرند که به چه راهی بروند، پس تعلیم و تربیت به معنی قوی کردن اراده ی آدم ها است.

وی افزود: با توجه به این که انسان آزاد و مختار و صاحب اراده است، مدرسه باید در اینجا با افزایش آگاهی و نشان دادن راه به دانش آموز ، اراده آن ها در برابر آسیب های اجتماعی قوی کند.

مشاور وزیر در پایان از آموزش و پرورش استان فارس برای میزبانی گردهمایی معاونان پرورشی ادارات کل استان ها در جوار حرم مطهر شاهچراغ (ع) تقدیر کرد.

خبرنگار: پوریا کشاورز مؤیدی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار