برای نخستین بار در سیستان و بلوچستان:

اجرای سیلوی ذرت علوفه ای به روش تونلی

زاهدان(پانا)- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: افزایش سطح زیر کشت محصولات علوفه ای، با توجه به خشکسالی های سالیان اخیر و کمبود شدید علوفه با کیفیت در مراتع استان، در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان قرار گرفته است.

کد مطلب: ۸۷۴۲۹۱
لینک کوتاه کپی شد
اجرای سیلوی ذرت علوفه ای به روش تونلی

دهمرده افزود: در حال حاضر بالغ بر 54 هزار هکتار از اراضی استان به کشت انواع محصولات علوفه ای اختصاص یافته وسالیانه بالغ بر 1 میلیون و 400 هزار تن انواع محصولات علوفه ای در سطح استان تولید می شود.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین محصولات علوفه ای استان ذرت می باشد که سطحی بالغ بر 10 هزار هکتار را به خود اختصاص داده است که قسمتی از این سطح بصورت دانه ای و قسمتی نیز با تولید بالغ بر 200 هزار تن به صورت علوفه ای برداشت می شودوعلوفه تولیدی معمولاً به صورت تازه یا سیلویی جهت مصرف دامداریهای سطح استان و خارج از استان حمل می شود.

وی تصریح کرد: قبلاً سیلو علوفه به روش سنتی انجام می شد که در سال جاری برای اولین بار تلاش همکاران جهاد کشاورزی شهرستان و بخش خصوصی سیلاژ علوفه به روش سیلو تونلی در شهرستان ایرانشهر آغاز شده است.

دهمرده به مزایای روش سیلاژ علوفه نسبت به روش سنتی اشاره کرد و گفت: در روش سنتی احتمال قارچ زدگی و کپک زدگی علوفه سیلو وجود دارد که این امر بعضاً باعث تلفات در دامها می شود. علوفه سیلویی تونلی کاملاً بهداشتی است وعلوفه،طراوت و تازگی همان زمان برداشت را خواهد داشت.

وی عنوان داشت: زمان تغیر و آماده مصرف شدن علوفه سیلویی در روش سنتی معمولاً حدود 2 ماه به طول می انجامد که در این روش بعد از 3هفته تا یک ماه علوفه سیلویی آماده مصرف می باشد.

وی در پایان از دیگر مزایای روش سیلاژ علوفه را عدم تغییر زیاد ارزش غذایی علوفه، نگهداری طولانی مدت، قابلیت حمل و نقل به هر مکان، حفظ وزن اولیه و ماندگاری زیاد، بی نیاز از انبار و قابلیت نگهداری در فضای آزاد و حفظ وزن اولیه علوفه بر شمرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار