در گفت‌وگو با پانا

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی: در سال گذشته بیش از 60 درصد «دختران فراری» به خانه بازگشته‌اند

تهران (پانا) - معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با تشریح خدمات بهزیستی به دخترانی که از خانه فرار کرده‌اند، گفت در سال گذشته کمتر از 1000 دختر از خانه فرار کرده بودند که بیش از 60 درصد آنها با اقداماتی که از سوی اورژانس اجتماعی صورت گرفت به خانواده بازگردانده شدند.

کد مطلب: ۸۷۳۶۱۲
لینک کوتاه کپی شد
معاون اجتماعی سازمان بهزیستی: در سال گذشته بیش از 60 درصد «دختران فراری» به خانه بازگشته‌اند

حبیب‌الله مسعودی فرید در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه مشکلات خانوادگی بیشترین علت فرار دختران از خانه است، گفت: بیش از 70 درصد علت فرار دختران از خانه، ناشی از مشکلاتی است که درون خانواده وجود دارد. بنابراین آگاهی خانواده‌ها از مشکلات و نحوه برخورد آنها با کودکان و نوجوانان خود در کاهش مشکلات بسیار تأثیر گذار است.

وی ادامه داد: بخشی از مشکلات درون خانواده مربوط به اعتیاد و خشونت و بی‌توجهی والدین به فرزندان به ویژه دختران است چرا که دختران آسیب‌پذیرتر هستند و بیش از پسران در معرض آسیب قرار دارند و بعد از فرار خانه مورد آسیب قرار می‌گیرند، بنابراین خانواده‌ها باید در این‌باره حساس باشند.

انسجام درون خانواده، عاملی برای پیشگیری فرار دختران از خانه

این مقام مسئول در سازمان بهزیستی با اشاره به ضرورت انسجام والدین در خانواده اظهار کرد: معتقدیم هر اندازه انسجام خانواده بیشتر باشد، منجر به پیشگیری از فرار از خانه خواهد شد. اکنون برخی از والدین به دلیل ناآگاهی و ضعف آموزشی در زمینه فرزندپروری نمی‌توانند با فرزندان خود ارتباط برقرار کنند و این موضوع به تدریج در رفتار آنها با فرزندان تأثیر می‌گذارد، بنابراین نبود مهارت‌های فرزندپروری در خانواده‌ها می‌تواند عاملی برای فرار دختران از خانه باشد.

در سال گذشته کمتر از 1000 دختر از خانه فرار کرده بودند که بیش از 60 درصد آنها با اقداماتی که از سوی اورژانس اجتماعی صورت گرفت به خانواده بازگردانده شدند

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اهمیت آموزش در فرزندپروری گفت: سبک فرزند پروری برخی از والدین یا خیلی سهل‌انگارانه یا بسیار سخت‌گیرانه است که هر دوی این روش‌ها اشتباه است و به تنش‌های محیط داخل خانه منجر می‌‌شود، البته علاوه بر اینکه والدین در امر تربیت فرزند بسیار نقش مهمی بر عهده دارند، مدارس و مربیان آموزشی نیز در پیشگیری از آسیب‌هایی همچون فرار از خانه بسیار تأثیرگذار هستند. در این راستا سازمان بهزیستی با همکاری آموزش و پرورش طرح (نماد) را اجرا می‌کند که این طرح تحت عنوان نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان در دست انجام است.

وی درباره افزایش آمار دختران فراری نیز گفت: در سال گذشته کمتر از 1000 دختر از خانه فرار کرده بودند که بیش از 60 درصد آنها با اقداماتی که از سوی اورژانس اجتماعی صورت گرفت به خانواده بازگردانده شدند. البته هنوز جمع‌بندی آمار امسال را در اختیار ندارم اما به نظر می‌رسد، نباید آمار نسبت به سال گذشته تفاوت محسوسی داشته باشد.

نگهداری دخترانی که از خانه فرار کرده‌اند در 31 خانه سلامت بهزیستی

مسعودی‌فرید با اشاره به اقدامات بهزیستی درباره نگهداری از دختران فراری گفت: اکنون اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، در شهر تهران 4 مرکز مداخلات برای نگهداری دخترانی که از شهرهای خود به پایتخت فرار می‌کنند، در نظر گرفته است که مداخلات مددکاری اجتماعی و مداخلات روان‌شناسی برای این دختران انجام می‌شود و در صورت نیاز و نرسیدن به نتیجه، این دختران به خانه‌های سلامت منتقل می‌شوند که 31 خانه سلامت در اختیار این موضوع قرار دارد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: خدمات بهزیستی به دخترانی که از خانه فرار کرده‌اند از سوی اورژانس اجتماعی با خط تماس 123 یا خط تلفنی 1480 که مشاوره رایگان می‌دهد، ارائه می‌شود و خانواده‌ها می‌توانند درباره هر مشکلی که در خانواده وجود دارد با این دو خط تماس بگیرند و بالتبع دختران نیز می‌توانند با تماس با این خطوط در هر سنینی که هستند از خدماتی که ارائه می‌شود، بهره‌مند شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار