در گفت‌وگو با پانا

مهران رجبی: آموزش و پرورش چون آبی است که در سد ذهنی ما جمع می‌شود

کتابداران از عوامل موثر در ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی به شمار می‌روند

تهران (پانا) - مهران رجبى، بازیگر سینما و تلویزیون، از لزوم حمایت دولت از نهاد کتابخانه‌ها به منظور ترویج کتابخوانی سخن گفت.

کد مطلب: ۸۷۳۱۵۷
لینک کوتاه کپی شد
مهران رجبی: آموزش و پرورش چون آبی است که در سد ذهنی ما جمع می‌شود

مهران رجبى با اعلام اینکه خانواده عامل بسیار موثری در ایجاد عادت به مطالعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی است، گفت: محیط و شرایط خانواده، روش تربیتی و آموزشی والدین، طرز تفکر و نگرش والدین درباره مطالعه و کتابخوانی، وجود کتب و نشریات قابل دسترس و همچنین سطح اقتصادی و پایگاه اجتماعی خانواده، نقش بسزایی در تقویت عادات مطالعه و کتابخوانی دارد.

وى افزود: پس از خانواده، دشوارترین وظیفه در اشاعه کتابخوانی در هر جامعه‌ای بر عهده مدارس و نظام آموزش و پرورش آن جامعه است. اگر دانش‌آموز در مدرسه با کتاب آشنا شود، لذت مطالعه، خودآموزی و افزایش معلومات عمومی را درک کند و به مطالعه خو بگیرد، در تمام دوران زندگی، از کتاب دست نمی‌کشد.

این بازیگر ادامه داد: آموزش و پرورش، چون آبی است که در سد ذهنی ما جمع می‌شود و بهره برداری از این سد (ذهن ما) را، مهیا می‌کند. ما باید علاوه بر سیستم آموزشی، به صورت فوق برنامه، با به کارگیری شیوه‌های نوین آموزشی، روند خلاقیت و نوآوری در امر مطالعه را به دانش‌آموزان بیاموزیم. با تربیت مربیان مجرب و مسلط به مقوله کتاب و کتابخوانی، می‌توانیم افراد را تشویق به خواندن کتاب‌های سودمند کنیم و ذائقه کتاب‌خوان‌های جدیدمان را ارتقا دهیم. البته پایه‌گذاری این حرکت، باید از مدیریت کلان کشور شروع شود. مدیران ارشد ما در امر آموزش باید از مشاوران فرهنگی و هنری برای بررسی علمی و اصولی این موضوع استفاده کنند.

رجبى در خاتمه این گفت‌وگو بیان کرد: کتابداران از عوامل موثر در ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی به شمار می‌روند. کتابداران با روش‌های خلاقانه خود می‌توانند فعالیت‌های کتابخوانی را رشد دهند و حتی به حوزه‌های بیرون از کتابخانه بکشانند. اگر کتابداران کتابخانه‌ها از حیث علم کتابداری و اخلاق انسانی، رشد کاملی داشته باشند، بدون تردید، همچون معلمان و استادان جامعه، معماران نسل‌های آینده بشر خواهند بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار