*احمد خراسانی

آغاز برداشت بلوط در ارتفاعات شمالی لالی

درختان بلوط که یکی از عناصر اصلی زندگی مرم بختیاری ساکن در رشته کوه های زاگرس محسوب می شوند همه ساله در فصل پاییز و با به بار نشستن و میوه دادن رابطه صمیمی خود را با مردم این کوهستان ها احیا می کند .

کد مطلب: ۸۷۲۹۰۵
لینک کوتاه کپی شد
آغاز برداشت   بلوط  در ارتفاعات شمالی  لالی

همه ساله در فصل پاییز با رسیدن میوه های بلوط برداشت این محصول در لالی انجام می شود .

درختان بلوط که یکی از عناصر اصلی زندگی مرم بختیاری ساکن در رشته کوه های زاگرس محسوب می شوند همه ساله در فصل پاییز و با به بار نشستن و میوه دادن رابطه صمیمی خود را با مردم این کوهستان ها احیا می کند .

عشایر بختیاری که سالهای سال همجواری با درختان بلوط را در زندگی با خود به همراه داشته اند همواره در کاشت و نگهداری از این درختان نقش مهمی ایفا می کردند.

فصل پاییز در میان مردم بختیاری همواره با برداشت بلوط هایی همراه بوده است که عمر برخی از درختان آن به بیش از ۲۰۰ سال هم می رسد .

درختان بلوط پس از کاشت و بعد از حدود ۳۰ سال به مرحله ثمر دهی می رسند و میوه های آن ها هم به روش های گوناگونی مورد استفاده مردم ساکن این مناطق قرار می گیرد .

تهیه آرد و پخت نان از میوه بلوط یکی از روشهای متداول و قدیمی استفاده از این محصول طبیعی است که در زمان های گذشته و به علت کمبود آرد و نان استفاده می شده که دارای خواص بسیار زیادی هم بود .

دورهمی های مردم و عشایر ساکن در رشته کوه زاگرس بختیاری و بلوط های که برای کباب در آتش می انداختند یکی دیگر از آیین های زیبایی است که نه تنها به فضای خانواده و ایل صمیمیت می بخشید بلکه از این رهگذر اهمیت این درختان به صورت آشکاری برای اعضای خانواده ثابت می شد .

درختان بلوط که سالیان درازی است با نقش بسیار حساسی که در تعدیل آب و هوای رشته کوه زاگرس و حیات وحش آن داشته اند متاسفانه در سالیان گذشته با بی مهری طبیعت و برخی از مردم دچار مشکلات فراوانی شده اند .

قطع درختان به بهانه تهیه زغال ، آتش سوزی های گسترده و نابودی جنگل های بلوط در کنار بیماری های متعدد در سالیان اخیر موجب شده حجم زیادی از درختان بلوط در ساسر رشته کوه زاگرس دچار نابودی شوند.

هر چند در سال های اخیر برنامه هایی برای حفاظت از این جنگل ها آغاز شده اما سرعت احیای جنگل های بلوط در مقایسه با سرعت نابودی درختان مناسب نبوده و ضرورت تلاش های بیشتر در راستای احیای این جنگل ها برای ساکنین این مناطق امری حیاتی است .

ذکر فواید جنگل های زاگرس و معایب از بین رفتن آنها به صفحات زیادی می انجامد اما به همین انداز بسنده می کنیم و باید به یاد داشته باشیم که دولت و سازمان محیط زیست باید برای نگهداری از مناطق بکر و گردشگری، چشم اندازهای زیبای جنگل های بلوط ، موجودات زنده ، کمیاب ومفید زاگرس ( پلنگ ، بز کوهی ، کبک وو) از همین امروز برنامه های عملی و کارشناسی شده داشت تا در آینده دچار پشیمانی نشویم .

*روزنامه نگار و فعال محیط زیست

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار