در کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی

روحانی: ما حاضریم از مردم عربستان در برابر تروریست ابر قدرت حمایت کنیم

به نام شیعه و سنی نخواهیم منطقه را تصرف کنیم

تهران (پانا) - رئیس‌جمهوری کشورمان با انتقاد از مشی فعلی حاکمان عربستان سعودی تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران آماده است از مردم عربستان سعودی در برابر تروریست ابر قدرت حمایت کند.

کد مطلب: ۸۷۲۸۸۶
لینک کوتاه کپی شد
روحانی: ما حاضریم از  مردم عربستان در برابر تروریست ابر قدرت حمایت کنیم

حسن روحانی صبح امروز در سی‌ودومین کنفرانس وحدت اسلامی که در سالن اجلاس سران در حال برگزاری طی اظهاراتی ضمن تبریک ولادت باسعادت پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) و خیر مقدم به میهمانان این اجلاس، اظهار کرد: «این اجتماع شکوهمند به نام پیامبر(ص) و برای بیعت دوباره با پیامبر اسلام و ادامه راه وی است.»

رئیس‌جمهوری کشورمان با بیان اینکه پیامبر اسلام بی‌تردید مسیر نور و هدایت را برای همه جهانیان به ارمغان آورد، گفت: «درست است که پیامبر برای مسلمانان برادری آورد اما برای جهانیان نیز همزیستی مسالمت‌آمیز را به ارمغان آورد. اسلام دین احترام به همه انسان‌ها و ارزش‌های والای انسانی است.»

او با تاکید بر اینکه امروز افتخار ما مسلمانان این است که از خُلق نیکوی پیامبر و کلام والای او را پیروی می‌کنیم، خاطرنشان کرد: «شرایط امروز منطقه ما، شرایط سخت و ناگواری است. اوضاع کشورهایی مانند فلسطین، لیبی، سوریه، یمن، عراق، پاکستان، و افغانستان چیزی نیست که مورد انتظار جامعه اسلامی باشد.

رئیس شورای عالی امنیت ملی کشورمان با بیان اینکه منطق اسلام و پیامبر، آزادی انسانها و امت اسلامی بوده است، گفت: «آنچه امروز آمریکا از این منطقه می‌خواهد اختلاف است.»

منطق پیامبر و منطق اسلام آزادی انسان‌ها و آزادی جوامع انسانی و امت اسلامی

رئیس‌جمهوری کشورمان گفت‌:«برخورد و جنگ و دعوای ما امروز با غرب و در رأس آن امریکا بر سر چیست؟ سخن در یک کلمه است آیا آزادی برای غرب و بردگی برای دیگران یا آزادی برای همه. منطق پیامبر و منطق اسلام آزادی انسان‌ها و آزادی جوامع انسانی و امت اسلامی است.آنچه امروز امریکا از این منطقه و سایر نقاط جهان می‌خواهد بردگی است.»

او ادامه داد: «اختلاف ما با امریکا اختلاف بین آزادی و بردگی است. آنها می‌گویند همه جهان باید امریکایی فکر کند و به ارزش‌های امریکا احترام بگذارد. اما ما می‌گوییم همه انسان‌ها آزادند همان‌طور که می‌فهمند و درک می‌کنند و مصلحت خود و جهان می‌دانند. بیندیشند و ارزش‌هایی را مورد احترام قرار دهند که آن ارزش‌ها راه سعادت انسان‌ها را تضمین می‌کند.»

عظمت و فرمانروایی بر مبنای عدل، انصاف و احترام به حقوق همه است

روحانی افزود: «این اختلاف اختلافی بلند مدت در طی قرن‌ها است قبل از جنگ جهانی اول و بعد از جنگ جهانی دوم در همه نقاط دنیا این اختلاف را می‌بینیم آن‌ها می‌گویند عظمت و فرمانروایی بر مبنای قدرت است و ما می‌گوییم بر مبنای عدل، انصاف و احترام به حقوق همه است.»

رئیس‌جمهوری ادامه داد:«این اختلاف قرن‌ها بین ما و قلدرمابان جهان غرب و در رأس آن‌ها امریکا است. امریکایی می‌گویند منافع ما در همه جای دنیا باید اصل باشد و ملت‌هایی که بر خلاف منافع آن‌ها حرکت می‌کنند از آن‌ها دعوت می‌کنند تا به راهی که خود ترسیم کرده‌اند بازگردند. اما ما می‌گوییم راه انسان‌ها را خداوند بزرگ‌، انبیا و خرد انسان‌ها ترسیم کرده است قلدران تاریخ نمی‌توانند راه و مسیر زندگی ما را تعیین کنند.»

او افزود: «غربی‌ها می‌گویند هرکس که سلاح برتر دارد او در سازمان ملل حق وتو دارد سازمان ملل متحد بعد از جنگ جهانی دوم بر مبنای قدرت نظامی تشکیل شد و هر کس زور بیشتر دارد رای بالاتری دارد. آنکه قدرت نظامی‌اش از دیگران برتر است حرف او حرف نهایی است و حق وتو دارد. 5 کشوری که آن روز دارای سلاح اتمی بودند صاحب حق وتو شدند و غیر از این مبنایی ندارد.»

روحانی گفت:‌ «آیا کشورهای دنیا رای دادند که این 5 کشور حق وتو داشته باشند یا جمعیت این 5 کشور دیکته می‌کرد که آن‌ها باید حق وتو داشته باشند یا سوابق تمدنی آن‌ها در تاریخ می‌گفت که باید حق وتو داشته باشند. هر کس که به سلاح برتر و کشنده‌تر و ویرانگرتر دست داشته باشد او حاکم است و حق وتو دارد و این اساس ترسیم دنیای جدید بعد از جنگ جهانی دوم بود.»

رئیس‌جمهوری ادامه داد: «یکی از آثار شوم بعد از جنگ جهانی دوم تشکل غده سرطانی در این منطقه بود و مبنای آن این بود که غرب به ملت‌های منطقه اعتماد نداشت حتی به دولت‌های این منطقه نیز اعتماد نداشت باوجود این که اکثر آن‌ها دست نشانده خود آن‌ها بودند.»

او افزود: «غرب می‌گفت باید دولت دست‌نشانده خودمان را در این منطقه مستقر کنیم که صد در صد گوش به‌فرمان ما باشد و منافع غرب را در منطقه حساس خاورمیانه تأمین کند. چطور یک رژیم جعلی به نام اسرائیل در این منطقه تشکل شد و چطور ملت بزرگ و تاریخی فلسطین از خانه‌های خود رانده شدند و سالها مورد قتل و غارت این رژیم جعلی قرار گرفتند.»

حق وتوی امریکا و انگلیس در سازمان ملل متحد جزء آثار شوم بعد از جنگ جهانی دوم بود

روحانی تصریح کرد:«اگر آمریکا راست می‌گوید و به برخی از کشورهای منطقه اعتماد دارد چرا می‌گوید حفظ رژیم فلان کشور را برای امنیت اسرائیل لازم می‌دانم یعنی همه چیز در این منطقه بر گرد یک مسئله می‌چرخد و آن حفظ صهیونیسم و قدرت ظالمانه آن‌ها است و در این منطقه هر کاری هم که بکنند آزادند. زیرا قبل از اینکه هر کشور مجعولی در این منطقه ایجاد شود حق وتو را در سازمان ملل متحد برای خود قرار دادند اول امریکا و انگلیس در سازمان ملل برای خود حق وتو درست کردند و سپس رژیم جعلی اسرائیل را در این منطقه به وجود آوردند که هر دوی آن‌ها جزء آثار شوم بعد از جنگ جهانی دوم بود.»

رئیس‌جمهوری ادامه داد:«در برابر این نقشه غرب و در رأس آن‌ها امریکا ما مسلمانان دو راه بیشتر نداریم یا باید از هویت دینی و اسلامی و بیعت با پیامبرمان دست برداریم و در برابر غرب و امریکا سر تسلیم فرود بیاوریم و این به آن معناست که به ارمان،دین و به اینده نسل‌های این منطقه برای همیشه خیانت کردیم و خیانت کرده‌ایم تا اسوده زندگی کنیم همه دروازه‌های اسلام را به‌سوی امریکا گشوده نگه داریم و فرش قرمز برای جنایتکاران تاریخ پهن کنیم یا اینکه باید با همه توان در مقابل ظلم و جور آن‌ها باکمال قدرت بایستیم و دست از پیامبر،‌قران و ‌اسلام برنداریم.»

همواره در میدان جنگ و مبارزه گاهی پیروزی و گاهی شکست وجود دارد

او افزود: «پیامبر الگوی ما بوده است و خواهد بود. از جمع آن‌هایی که در برابر اسلام دست در دست هم داده‌اند و شمشیر خود را به رخ اسلام کشیده‌اند نمی‌ترسیم بلکه در این روزهای سخت بر ایمانمان افزوده می‌شود و در برابر حق تسلیم می‌شویم. البته در میدان جنگ و مبارزه گاهی پیروزی و گاهی شکست وجود دارد. اما اگر پای همه اصول خود بایستیم پیروزی نهایی از آن ماست.در عین حال در شرایط امروز تاریخ وظیفه سنگین و سختی بر دوش ما گذاشته شده است اولین مسئله امید به آینده است ما مسلمانان در نهایت پیروز خواهیم بود و در این تردیدی نداریم. اگر ما هم پیروزی نهایی را نبینیم فرزندانمان پیروزی نهایی را خواهند دید و این وعده الهی است و آن‌ها نمی‌توانند نور حق را خاموش کنند و نمی‌توانند ظلمت را به جامعه اسلامی برگردانند زیرا دین ما دین حق و دین پیروز است و راه پیامبر راهی درست به سمت سعادت و پیروزی است و به آینده درخشان جهان اسلام مومن و معتقد هستیم و این کلید اصلی پیروزی است نسل جوان ما باید به آینده درخشان جهان اسلام امیدوار باشد و بداند که سختی‌ها را پشت سر می‌گذاریم.»

روحانی گفت:‌ «مگر ملت عراق سختی‌ها را پشت سر نگذاشته‌اند و در برابر امریکا نایستاده است و در مقابل داعش و تروریست‌ها مقابله نکرده است مگر مردم سوریه مقاومت نکرده‌اند و در برابر تروریست‌ها پیروزی‌های درخشان به دست نیاورده‌اند و مگر ملت فلسطین تا امروز در برابر تجاوز اسرائیل مقاومت و ایستادگی نکرده است و مگر یمن مظلوم ویرانه شده به دست جنایتکاران و با سلاح غرب ویرانه نشده است. اما با همه وجود مقابل آن‌ها ایستاده‌اند و مگر مردم ایران این آزمایش را نشان نداده‌اند. خود به‌تنهایی 40 سال پیش در یک نهضت اسلامی در برابر تمام قدرت‌های جهان به پیروزی نرسیدیم و مگر در جنگ 8 ساله نه در برابر افلقیان بلکه در مقابل قدرت‌های جهان به پیروزی نرسیدیم مگر کسی از ایران و از مردم ایران دلجویی کرد و کسی به یاری آن‌ها آمد.»

رئیس‌جمهوری ادامه داد:‌ «انروز که بمب‌های شیمیایی بر سرما ریخته می‌شد مگر کسی از ما دفاع کرد آن روز که مردم سردشت زیر بمباران شیمیایی قرار گرفتند مگر نفس دنیا درآمد آن روز که در همین تهران موشک‌ها بر سر مردم می‌خورد، مگر دنیا در برابر این تجاوز سخنی گفت. اما با همه وجود در مقابل آن‌ها ایستادیم و متحد شدیم و با فداکاری مقابل آن‌ها ایستادیم. وقتی راست‌گویی خود را در میدان جنگ ثابت کردیم خدا نصرتش را به ما عنایت کرد.»

بیگانه اتکایی از بزرگ‌ترین اشتباهات تاریخی است

رئیس جمهوری خطاب به مسئولان عربستان گفت:«امروز دنیای اسلام تنهاست و ما مسلمانان باید دست یکدیگر را بگیریم بیگانه اتکایی از بزرگ‌ترین اشتباهات تاریخی است شما 450 میلیارد دلار هدیه دادید تا امنیتتان حفظ کند و 110 میلیارد دلار اسلحه خریدید تا امنیتتان تضمین شود چه کسی به شما این حرف را زد کسی که این مبالغ را از شما تاراج کرد به شما گفت شیر این گاوده را ما می‌نوشیم و می‌بریم. جواب شما این بود چه کسی این سخنان را گفت همان ابوالابرقدرتی است که شما به آن تکیه کردید او به شما گفت اگر ما نباشیم شما دو هفته بیشتر امنیت ندارید حداقل احترام ظاهری را از ارباب بخواهید، لااقل توهین‌های مستمر را از ارباب نپذیرید، شما چه نیازی به امریکا دارید که منابع خود را به او هدیه می‌کنید. چه کسی در این منطقه دشمن شماست.»

روحانی در بخش دیگری از اظهارات خود با انتقاد از مشی در پیش گرفته‌شده توسط عربستان سعودی خطاب به آنان اظهار کرد: «ما حاضریم همان‌طور که از افغانستان و عراق حمایت کردیم از عربستان نیز در برابر تروریست ابر‌قدرت دفاع و حمایت کنیم. 450 میلیارد دلار هم نمی‌خواهیم و به شما هم اهانت نخواهیم کرد.»

رئیس‌جمهوری کشورمان در بخش دیگری از اظهارات خود با تاکید بر وجود وفاق در جهان اسلام خاطرنشان کرد: «به نام شیعه نخواهیم منطقه اسلام را تصرف کنیم، به نام سنی نخواهیم منطقه را تصرف کنیم. مذهب ذیل دین تفسیر می‌شود. مذهب سرچشمه نیست و جویبار است و اسلام چشمه است. نمی‌شود به اسم جویبار چشمه را خشک کرد.»

این خبر در حال تکمیل است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار