ظریف: تحریم مردم عادی را رنج خواهد داد

ایران نه‌تنها در برابر تحریم‌ها دوام خواهد آورد بلکه پیشرفت هم خواهد کرد

تهران (پانا) - وزیر امور خارجه پس از دیدار با همتای بریتانیایی خود می گوید که ایران نه‌تنها در برابر تحریم‌ها دوام خواهد آورد بلکه پیشرفت هم خواهد کرد اما مردم عادی رنج خواهند کشید و اقتصاد متحمل رنج خواهد شد.

کد مطلب: ۸۷۱۹۱۶
لینک کوتاه کپی شد
ظریف: تحریم مردم عادی را رنج خواهد داد

محمد جواد ظریف روز گذشته پس از دیدار با جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا در تهران در گفت و گو با گاردین، گفت: ««ما به فشار و مقاومت در برابر آن عادت داریم. تحریم‌ها همیشه آسیب‌زا هستند و به مردم عادی آسیب می‌زنند اما به ندرت می‌توانند سیاست‌ها را تغییر دهند. تحریم، کسی را پشت میز مذاکره بازنمی‌گرداند بلکه اراده برای مقاومت را تقویت می‌کند.»

او با بیان اینکه ایران نه‌تنها در برابر تحریم‌ها دوام خواهد آورد بلکه پیشرفت هم خواهد کرد، گفت: «ما تلاش کرده‌ایم که تاثیر تحریم‌ها بر مردم را به حداقل برسانیم اما مردم عادی رنج خواهند کشید، اقتصاد متحمل رنج خواهد شد.»

ظریف گفت که مطمئن است ایران بازار نفت خود را حتی در صورت فشار شدید آمریکا برای صادرات پیدا می کند. او ادامه داد: «همیشه برای نفت بازار وجود دارد و این بستگی به شرایط و قیمت دارد.»

ظریف گفت: «من باور دارم که ایران همیشه نفت خواهد فروخت.»

وزیر امور خارجه با به چالش کشیدن ادعای مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا که گفته تحریم‌ها دارو و غذا را شامل نمی‌شود، گفت: «آمریکا تحریم‌های مالی علیه ایران اعمال کرده، وقتی می‌خواهید پول جابه‌جا کنید بانک از شما نمی‌پرسد که این پول برای غذا و دارو است یا خیر؟ به همین خاطر تحریم‌ها دارو و غذا را هم هدف قرار می‌دهند.»

او ادامه داد: «آمریکا به قول‌های خود وفادار نیست. ما بر این باوریم که همه تحریم‌ها غیرقانونی هستند. آمریکا برخلاف قطعنامه‌های شورای امنیت به تعهدی خود پایبند نیست.»

وزیر امور خارجه گفت که ایران از سرعت آهسته حرکت اتحادیه اروپا برای کمک به شرکت‌های اروپایی که مایل به ادامه تجارت با ایران هستند ناراحت است.

او بیان کرد: «آنچه مهم است این است که اروپا به ایران تعهد سیاسی داده است اما متاسفانه، قابلیت اجرا محل نگرانی است و روند بسیار کند است.»

ظریف گفت که هانت به او این تعهد را داده است که انگلستان به توافق هسته‌ای باور دارد اما ایران نیاز دارد اقدام عملی ببیند.

وزیر امور خارجه ایران همچنین در این مصاحبه درباره جنگ یمن نیز سخن گفته است. به گفته ظریف «کابوس بشری در یمن نمی‌تواند ادامه یابد. اگر ائتلاف سعودی بگذارد، همه یمنی‌ها حاضر به حضور در میز مذاکره هستند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار