واکنش سید ضیاء هاشمی و سید مسعود اطیابی به اظهارات اخیر پژمانفر

سید ضیاء هاشمی دبیر کمیته انضباطی کارگروه اکران به کاربردن واژه مستهجن برای فیلمهای ایرانی را ناشی از ناآگاهی گوینده درباره آثارفرهنگى و عدم شناخت از سینما و در حد شعارهای پوپولیستی عنوان کرد.

کد مطلب: ۸۷۱۸۰۵
لینک کوتاه کپی شد
واکنش سید ضیاء هاشمی و سید مسعود اطیابی به اظهارات اخیر پژمانفر

در روزهای اخیر نصر الله پژمانفر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت اینکه حریم خانواده در بسیاری از شوخی‌های رکیک و مستهجن فیلم های کمدی دریده شود و بی‌پروایی با جنس مخالف به شدت فراگیر شود، موضوعی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت. در چند سال گذشته فیلم‌های کمدی که محتوای مستهجن و نامناسب دارند به شدت رو به رشد هستند و درصد قابل توجهی از فرصت اکران در سینماهای بزرگ کشور را پر کرده‌اند، فیلم‌هایی که با مبانی اخلاقی، اجتماعی، دینی و فرهنگی ما سازگاری ندارند و زمینه یک نوع بی‌پروایی را در فضای سینمای کشور برای مخاطب فراهم می‌کنند.این اظهارنظر با انتقادهایی از سوی مدیران سینمایی و سینماگران مواجه شد تا آنجا که ابراهیم داروغه زاده معاون نظارت و ارزشیابی و دبیر جشنواره فیلم فجر نیز در توئتیر خود نوشت: جناب آقای پژمانفر عزیز، ضمن تشکر و قدردانی از جنابعالی و دغدغه‌های فرهنگی، اخلاقی و دینی که در حوزه سینما دارید، خواهشمندم اسامی فیلم‌های مستهجنی که در یکسال گذشته در سینماهای کشور اکران شده را بفرمایید تا به سمع و نظر اعضای محترم شورای پروانه نمایش سینمایی برسد.در اینباره نظر سید ضیاء هاشمی دبیر کمیته انضباطی کارگروه اکران و همچنین سید مسعود اطیابی را جویا شدیم.

کمسیون فرهنگی مجلس بدهکار فیلمسازان است

سید ضیاء هاشمی درباره اظهارات نصر الله پژمانفرعضو کمیسیون فرهنگی مجلس مبنی بر مستهجن خواندن فیلم های اکران شده در سینماها گفت: هر فردی که درباره فیلم های اکران شده ایران واژه مستهجن را بکار می برد این فرد نسبت به معنى این کلمه و تعاریف آن ،به خصوص محل استفاده آن در اظهار نظردرمورد آثارفرهنگى طبق عرف کاملا ناآگاه است ، بدون شک سینما را نمی شناسد و تنها شعار پوپولیسمى می دهد.

دبیر کمیته انضباطی کارگروه اکران ادامه داد: فیلم های مستهجن یعنی فیلم هایی زشت ،قبیح که دور از موازین اخلاقی هستند ، بنابراین آنچه ایشان اطلاق می کنند درست نیست .(بارها در خبرها خوانده ایم نیروى انتظامى افرادى که در ضمینه ى تهیه و توزیع فیلمهاى منافى اخلاق و مستهجن فعالیت داشته اند را دستگیر و روانه محاکم قضایى کرده است ) استفاده از کلمه مستهجن اینجا و در این اخبار درست است پس نتیجه میگیریم دوستانمان در مجلس اظهاراتشان را در باب فیلم هاى سینمایى روى پرده بر اساس تعابیر شخصى و براى خوش آیند برخى همیشه مخالف فرهنگ و هنر تنظیم و نشر داده اند ،ضمن اینکه این آقایان فیلم ها را ندیده اند بلکه آدم هایشان را برای دیدن فیلم ها فرستاده اند و هدفشان کاملا سیاسی است و فرهنگی نیست.

هاشمی خاطرنشان کرد: اگر هدف کمیسیون فرهنگی مجلس واقعا فرهنگی بود در طول این 40 سال قائده و قانون مشخصی برای سینما می نوشتند. کمیسیون فرهنگی مجلس و شورایعالی انقلاب فرهنگی بدهکار ما فیلمسازان هستند و تاکنون حتی یک قدم برای فرهنگ برنداشته اند.

وی ادامه داد: آنها هیچ وقت قانون مشخصی ننوشته اند تنها یک کتاب به ما داده اند که درآن قوانین کلی مطرح شده است و همه آن شعار است.

هاشمی با بیان اینکه سینمای ایران بهترین سینمای جهان است، گفت: ما برای این سینما از جیب خودمان و گاهی از جیب دولت هزینه می کنیم. آقای پژمان فر اگر حرفشان صحیح است مصداق بیاورند و رودر روی ما بنشینند تا با هم درباره آن حرف بزنیم. آنها تنها بیرون گود نشسته اند و شعار می دهند و برای سینما هیچ کاری نکرده اند.

این تهیه کننده سینما یادآور شد: سینما وظیفه دارد برای کلیه اقشار مردم فیلم بسازند و نباید تنها برای نمایندگان مجلس فیلم بسازیم زیرا اینها همان مردمی هستند که به این آقایان رای داده اند تا نماینده مجلس شوند.

هاشمی با بیان اینکه فیلم های ما برای کارگر ساده تا دکترها و فیلسوف ها ساخته می شوند، افزود: سینما وظیفه دارد به صورت یکسان برای همه اقشار جامعه فیلم بسازد مانند رمان ها که شامل علمی، دانشگاهی ، تاریخی و ... نوشته می شود و برای عموم جامعه است.

وی خاطرنشان کرد: قطعا اگر همه فیلم ها ارزشی باشند و همچنین اگر همه فیلم ها تنها عامه پسند ساخته شوند دیگر کسی به سینما نمی رود. این آقایان تنها شعار می دهند و برای دستگاه های خاصی کار می کنند و میخواهند از آنها امتیاز بگیرند.

هاشمی خاطرنشان کرد: این همه فیلم خوب و ارزشی داریم چرا اینقدر نسبت به فیلم های سینما بدبین هستند درحالیکه همه فیلم های ایران عامه پسند هستند.

آقای پژمانفر به عنوان یک روحانی آموزه درستی به ما نداده

سید مسعود اطیابی نیز در اینباره گفت: نصرالله پژمان فر در لباس روحانیت و نماینده مجلس است و نباید اظهارنظرعمومی کند و اگر هم نظری دارد باید در صحن مجلس آنرا مطرح کند.

وی ادامه داد: ایشان فیلم هایی که مدنظرش است و درباره آنها صحبت می کند را ندیده و بر اساس شنیده ها می گوید این فیلم ها مستهجن هستند و باید بداند که به خاطر این تهمت خدا او را نمی بخشد به خصوص که ایشان روحانی هم هستند و شان نماینده مجلس این است که ابتدا فیلم را ببیند و بعد اظهارنظر کند.

اطیابی با بیان اینکه آقای پژمانفر به عنوان یک روحانی آموزه درستی به ما نداده است، یادآور شد: سینمای ایران سینمای پاک و سالمی است و زمانیکه این فیلم ها با اقبال مردم مواجه می شوند وموجب شادی آنها می شود با هر چیزی از طرف دشمن مقابله می کنند.

وی یادآور شد: وقتی مردم نسبت به فیلم ها اقبال دارند درواقع می خواهند در مقابل فشار دشمنان شاد باشند.

تهیه کننده «تگزاس» همچنین گفت: من آقای پژمانفر را به سادگی متهم می کنم که گول منافقین را خورده است. او باید این سادگی را کنار بگذارد و اگر مومن است باید از انبوهی از آدم ها حلالیت بطلبد زیرا سینمای ایران سینمای بسیار پاکی است.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است 2 یا 3 دیالوگ در این فیلم ها وجود داشته باشد اما نمی توان واژه مستهجن را درباره آنها بکار برد زیرا این واژه مستحق کسانی است که فضاهای سبز را به اسم تکیه می گیرند و پس از مدتی در آنجا مسجد می سازند و زمین خواری می کنند.آقای پژمانفر باید جلوی آنها را بگیرد.

اطیابی ادامه داد: کار آقای پژمان بسیار بد و زننده و در شان یک نماینده مجلس نبود. ایشان حق اظهارنظر در رسانه را ندارد زیرا اظهارنظر کار مردم است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار