پیام روشن هانت برای واشنگتن در تهران

تهران (پانا) - جرمی هانت،‌ وزیر امور خارجه بریتانیا، به عنوان اولین وزیر امور خارجه غربی پس از آغاز دور تازه تحریم‌های آمریکا ضد ایران تا ساعاتی دیگر وارد تهران می‌شود و قرار است در اولین برنامه سفر خود با همتایش در ساختمان وزارت امور خارجه دیدار کند.

کد مطلب: ۸۷۱۵۹۴
لینک کوتاه کپی شد
پیام روشن هانت برای واشنگتن در تهران

سمیرا امیرچخماقی_ هانت پیش از آنکه سفرش به تهران را آغاز کند «توافق هسته‌ای ایران را یک مولفه حیاتی برای ثبات در خاورمیانه» دانسته که «تهدید هسته‌ای ایران» را از بین می‌برد.

هانت گفت که حفظ توافق هسته‌ای مستلزم پایبندی صد درصدی اعضا به این توافق است.

او ادامه داد: «تا زمانی که ایران پایبند این توافق باشد،‌ لندن نیز به تعهداتش عمل خواهد کرد.‌»

با وجود این، وزیر امور خارجه بریتانیا مدعی شده است که این نیاز وجود دارد که ایران به اقدامات بی‌ثبات‌کننده در منطقه پایان دهد.

او گقته است که در این سفر با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران درباره جنگ در یمن نیز مذاکره خواهد کرد.

هانت به ایران در حالی سفر کرده است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، بر خلاف تلاش متحدانش برای قانع کردن او در حفظ برجام در ماه می از توافق هسته‌ای ایران خارج شد و تهدید کرد که شدیدترین تحریم‌ها را علیه ایران اعمال خواهد کرد.

ترامپ وعده خود در تحریم ایران را در دو مرحله بعد از خروج از توافق هسته‌ای اجرا کرد. 13 آبان تاریخ اجرای دومین مرحله تحریم‌ها علیه ایران بود که به گفته مقام‌های آمریکایی شدیدترین آنها بوده و قرار است در آینده نیز شدت پیدا کند.

در حالی که جان بولتون،‌ مشاور امنیت ملی ترامپ، از تحریم مردم ایران و گرسنگی کشیدن آنها سخن می‌گوید‌، اتحادیه اروپا به ویژه با همکاری سه کشور فرانسه،‌ آلمان و بریتانیا در تلاش است تا با ایجاد کانال ویژه مالی (SPV) اثر تحریم‌های آمریکا علیه ایران را کاهش دهد.

با وجود این، برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا برای ایران هفته گذشته این ادعا را مطرح کرد که تقریبا هیچ شرکت اروپایی حاضر به رعایت نکردن تحریم‌های آمریکا نیست. یک سری از شرکت‌ها از سرمایه‌گذاری‌های برنامه‌ریزی شده در ایران خارج شده‌اند.

اما گاردین نوشته است، تصمیم بریتانیا برای کنار آمدن با فرانسه و آلمان موجب اختلاف با واشنگتن شده است. ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، در یک تماس تلفنی که به منظور تبریک درباره برگزاری انتخابات کنگره آمریکا با ترامپ انجام شده بود از سوی دونالد ترامپ مورد ملامت قرار گرفته است‌.

بریتانیا بر خلاف آمریکا معتقد است که فشار اقتصادی این کشور به ایران باعث نخواهد شد که تهران بار دیگر بر سر میز مذاکره برای حفظ توافق بنشیند. از سوی دیگر برخی از جمهوری‌خواهان تندور بر این باور هستند که ایران «رو به سقوط» است و سفر هانت به تهران نیز می‌تواند این موضوع را ارزیابی کند. با این حال هانت همچنان بر حفظ توافق هسته‌ای و پایبندی این کشور به اجرای تعهدات تا زمانی که ایران خود را ملزم بداند تأکید می‌کند.

البته هانت از سوی دیگر بر آزادی نازنین زاغری رادکلیف (شهروند دو تابعیتی ایرانی - انگلیسی که در ایران در زندان به سر می‌برد) نیز تأکید کرده است.

هانت امروز بعد از دیدار با محمدجواد ظریف‌، با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، نیز دیدار خواهد کرد. گفته می‌شود در این دیدار موضوع یمن از مباحث اصلی گفت‌و‌گو خواهد بود.

به این ترتیب به نظر می‌رسد اولین سفر جرمی هانت به عنوان وزیر امور خارجه بریتانیا به ایران در حالی که برجام موضوع اصلی گفت‌و‌گوی این روزها بین ایران و غرب است و ایران همچنان تأکید دارد که غرب برای اثبات پایبندی‌اش به برجام فرصت زیادی ندارد و باید تکلیف مذاکرات SPV هر چه سریعتر روشن شود،‌ مذاکراتی فشرده و پیچیده در پیش رو دارد.

سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه که در روزهای اخیر در اسپانیا به سر می‌برد در مورد آخرین وضع ایجاد و‌ استقرار مکانیسم ویژه مالی اتحادیه اروپا گفت: «این یک واقعیت است که آمریکایی‌ها در حال تهدید اروپایی‌ها هستند که اگر بخواهند با ایران برای مقابله با تحریم‌ها کار بکنند‌، آنها را تحریم خواهند کرد. این خلاف حاکمیت کشورهای اروپایی است و فکر می‌‌کنم اروپایی‌ها باید تصمیم بگیرند برای حفظ حاکمیت و اعتبار خودشان اقداماتی را اتخاذ بکنند یا نه‌.»

سفر وزیر امور خارجه بریتانیا چند روز پس از آنکه ایران در قلب اروپا، اتحادیه اروپا را مورد خطاب قرار داد جدای از پیام روشنی که راهی واشنگتن می‌کند، نشان می‌دهد که اروپا حتی با وجود برخی اظهارات پیش از سفر هانت تهدید ایران را جدی می‌گیرد و احتمالا نماینده 28 عضو اتحادیه در تهران به دنبال راهی خواهد بود که ایران را مجاب کند برای روند پیچیده اجرای SPV زمان بیشتری به دست آورد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار