مدیرکل کانون خوزستان:

قصه‌گویی باعث خلاقیت و شکوفایی ذهن کودکان می‌شود

اهواز(پانا) - مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان اظهارکرد: قصه‌ها به دلیل اینکه در یک محیط گرم و پویا اتفاق افتاده‌اند در شکوفایی ذهن مخاطب، خلاقیت و ایجاد وحدت و اشتراکات فرهنگی نقش‌آفرین بوده‌اند.

کد مطلب: ۸۷۱۴۳۶
لینک کوتاه کپی شد
قصه‌گویی باعث خلاقیت و شکوفایی ذهن کودکان می‌شود

وحید کیانی در نشست رسانه‌ای بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه 3 کشور گفت: با گریزی به فرهنگ کهن ایرانی متوجه می‌شویم که قصه‌ها مهم‌ترین و نقش‌آفرین‌ترین ابزار تعلیمی و تربیتی از روزگار کهن تا به اکنون بوده‌اند.

وی با بیان این‌که قصه‌گویی، قصه‌پردازی و قصه‌نویسی در فرهنگ ایران‌زمین نمودی کهن دارد افزود: قصه‌ها به زندگی ما آدمیان نظم می‌دهند و تعادل برقرار می‌کنند.

مدیر اجرایی بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه 3 کشور با اشاره به این‌که قصه‌ها نسل به نسل و سینه‌به‌سینه در میان جوامع نشر پیدا می‌کنند تأکید کرد: این قصه‌ها باید روزآمد شوند تا تأثیرگذاری آن‌ها در سطوح مختلف جامعه بیشتر شود.

کیانی ادامه داد: در فرهنگ ایرانی که افسانه‌ها و اساطیر بسیار پررنگ هستند قصه‌ها ایستا نیستند و پویا هستند و با ما زندگی می‌کنند و به عنوان موجودات زنده همواره در کنار ما زندگی کرده و بالنده می‌شوند.

این مدیرکل فرهنگی در بخش دیگری از سخنان گفت: ادبیات داستانی ایران همواره ریشه در فرهنگ ایرانی داشته و وظیفه داریم که به بازآفرینی آن کمک کنیم.

وی تأکید کرد: قصه‌ها نقلی و روایی هستند. به همین دلیل قصه‌هایی که از پدران و مادران و یا مربیان کانون پرورش فکری می‌شنویم تأثیرگذاری آنی دارند.

کیانی توضیح داد: قصه‌ها فرصت‌های تازه‌ای را برای کودکان ایجاد می‌کنند، فرصت‌هایی که در آن خلاقیت وجود دارد و آفرینش فکری تحقق پیدا می‌کند. اگر زندگی را جدی بگیریم می‌توانیم زندگی خود را بدون نگرانی از پیامدهای بی‌هویتی بازآفرینی کنیم.

مدیرکل کانون خوزستان یادآور شد: با گریزی به ادبیات دینی متوجه می‌شویم که حجم زیادی از سوره‌های قرآنی پر از قصص قرآنی است. شاهد روایت‌هایی از آدمیانی هستیم که به نیک‌اندیشی و صلح در دوره خود شهره بودند. امیدوارم با بهره‌گیری از علوم قرآنی بتوانیم فرصت ظهور و بروز قصه در روزگار امروز را بدهیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار