در پی بارش های اخیر رخ داد ؛

بهبود ذخیره آب سدهای امیر کبیر و طالقان

البرز (پانا) - داود نجفیان ، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز با اشاره به بارش های اخیر در استان البرز گفت : بارش های 50 روز گذشته موجب بهبود ذخیره آب سدهای امیر کبیر و طالقان شده است.

کد مطلب: ۸۷۱۲۳۵
لینک کوتاه کپی شد
بهبود ذخیره آب سدهای امیر کبیر و طالقان

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز تصریح کرد: این بارش ها نسبت به مدت مشابه 30 سال گذشته 60 درصد افزایش یافته است.
نجفیان با اشاره به میزان ذخیره آب سدهای امیرکبیر و طالقان استان البرز گفت: اکنون 120 میلیون متر مکعب از ظرفیت 183 میلیون مترمکعبی سد امیر کبیر را آب فرا گرفته که البته نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود هفت درصد کمتر بوده لیکن از وضعیت کم آبی تابستان فاصله گرفته است.

وی اظهار داشت: از ابتدای مهرماه تا 20 آبان ماه جاری حدود 75 میلی متر بارش در البرز ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 210 درصد یعنی معادل 2 برابر افزایش بارش نشان می دهد.
نجفیان در ادامه افزود : ظرفیت سد طالقان 420 میلیون متر مکعب است که در شرایط کنونی حدود 260 میلیون مترمکعب آب در این سد داریم هرچند 12 میلیون مترمکعب از مدت مشابه سال قبل کمتر است اما به نسبت تابستان بهتر شده است.
این مسئول گفت : امیدواریم استمراربارش ها در استان البرز به ویژه ارتفاعات به بهبودی آبخوان ها بینجامد.
نجفیان افزود: واقعیت ها این است که آنقدر شرایط کسری آبخوان ها بالا است که اگربارش ها مشکل را حل نکند می بایست روی این بخش بیشتر کار کنیم.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وضعیت آب های سطحی استان البرز اشاره کرد و گفت: اکنون 57 میلیون متر مکعب از منابع سطحی برای مصارف آشامیدنی استان البرز تخصیصی داریم لیکن وابستگی البرز آب های زیر زمینی بالا است .
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز اظهارداشت: حدود 80 درصد آب شرب البرز وابسته به آبخوان ها است که همه این منابع اکنون در وضعیت بحرانی هستند .
این مسئول میزان برداشت آب از منابع زیر زمینی استان را بیش از حد ظرفیت دانست و گفت: سالانه 100 میلیون مترمکعب از حجم آب های زیر زمینی البرز کاسته می شود.
نجفیان با اشاره به اینکه به طور متوسط در سال های اخیر 130 سانتی متر سطح آب آبخوان های استان کاهش یافته، گفت: در دشت هشتگرد سال گذشته رکورد زدیم و متوسط در این منطقه کاهش آبخوان ها به 2 متر رسید .
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز تاکید کرد: با این محدودیت منابع آبی که داریم بیشتر آب های تجدید پذیر به صورت مجاز و غیر مجاز در استان آب برداشت می شود.
جمعیت میلیونی و حفاری چاه های غیر مجاز سبب شده تا سطح سفره های زیر زمینی البرز کاهش یابد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار