دبیرکل انجمن لوازم خانگی:‌ بازار لوازم خانگی به تعادل نسبی رسیده است

تهران (پانا)- دبیرکل انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی از برگزاری هجدهمین نمایشگاه لوازم خانگی خبر می‌دهد و می‌گوید بازار لوازم خانگی به تعادل نسبی رسیده است و وضع نسبت به ماه‌های گذشته بهبود یافته است.

کد مطلب: ۸۷۱۰۷۵
لینک کوتاه کپی شد
دبیرکل انجمن لوازم خانگی:‌ بازار لوازم خانگی به تعادل نسبی رسیده است

حبیب‌الله انصاری، دبیرکل و رئیس ستاد برنامه ریزی و اجرایی انجمن لوازم خانگی ایران با بیان اینکه هجدهمین نمایشگاه لوازم خانگی 1 تا 4 آذر در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار می شود و 312 شرکت داخلی و خارجی در آن حضور دارند گفت: از میان شرکت‌کنندگان در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی ایران، تعداد 259 شرکت داخلی و 53 شرکت خارجی هستند.

وی در پاسخ به پرسش پانا درباره تاثیر نوسان‌های نرخ ارز بر تولید لوازم خانگی در کشور و ممنوع‌بودن واردات لوازم خانگی گفت:‌ افزایش قیمت ارز برای تولید‌کنندگان غیرمنتظره بود. ثبت‌سفارش‌ها با دلار 4200 تومانی انجام شده بود و وقتی به گمرک‌های کشور وارد می‌شد باید ارز 8200 تومانی پرداخت می‌شد. افزایش نرخ ارز در ماه‌های گذشته چالشی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرد که به تدریج در حال رفع‌شدن است.

وی ادامه داد:‌ البته افزایش نرخ ارزها به رونق صادرات کمک می‌کند اما صادرات به مثابه درختی است که ریشه آن در تولید است و زمانی که تولید با مسائل متعدد دست به گریبان باشد صادرات نیز رونقی نخواهد داشت.

دبیرکل انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت:‌ درحالی که تولید لوازم خانگی به دلیل افزایش نرخ ارز تا 70 درصد افزایش یافته بود سازمان حمایت از مصرف‌کننده در بازه زمانی فروردین 97 تا پایان شهریور تنها مجوز افزایش 9.6 درصدی لوازم خانگی را صادر کرده بود که این تصمیم موجب کاهش تولید لوازم خانگی در کشور شد.

وی ادامه داد:‌ این مصوبه پس از مکاتبه‌های متعدد و ارایه مستندات لازم با تصمیم کارگروه تنظیم بازار و تائید سازمان‌های ذی‌ربط منطقی شده است.

انصاری گفت:‌ دراین فاصله زمانی برخی از احتکارکنندگان کالا لوازم خانگی احتکار‌شده را با قیمت‌های گزاف به مصرف‌کنندگان فروختند که هم به زیان تولیدکنندگان و هم مصرف‌کنندگان بود. اکنون بازار به تعادل رسیده است و اگرچه هنوز هم رکود وجود دارد اما وضع نسبت به ماه‌های گذشته بهبود یافته است.

انصاری در ادامه با بیان اینکه در نمایشگاه امسال در کنار شرکت‌های داخلی نمایندگانی از کشورهای چین، ترکیه و ایتالیا نیز حضور دارند، افزود: امسال تلاش شده است برای حمایت از کالای ایرانی، حضور شرکت‌های داخلی در نمایشگاه مورد توجه قرار گیرد.

انصاری افزود: در این نمایشگاه انواع یخچال، یخچال‌فریزر، فریزر، کولر، ماشین لباسشویی، اجاق‌گاز، بخاری، آبگرمکن، پکیج، شومینه، سیلندر گاز، کباب پز، جاروبرقی، اتو، آبمیوه‌گیری، سشوار، چرخ‌گوشت، پنکه، آسیاب، سرخ‌کن، چای‌ساز، ساعت، چرخ خیاطی،انواع ظروفچینی، بلور و کریستال، تفلون، نقره، ملامین، استیل، سرویس آشـپزخانه، انواع لوازم صوتی و تصویری، تلویزیون، ضبط صوت، دی وی دی و آبسـرد‌کن، انواع سینک، هود، هـواکش، سـماور، تصـفیه آب و قطعات مربوط به صنعت لوازم خانگی، در معرض دید علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

دبیرکل و رئیس ستاد برنامه‌ریزی و اجرایی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفت: برگزاری همایش جنبی و کارگاه‌های تخصصی با حضور برخی از صنعتگران ، متخصصان و استادان دانشگاه از جمله برنامه‌های جانبی هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی ایران بود که در تاریخ 14 آبان با حضور محمدرضا نجفی منش، رئیس کمیسیون فضای کسب و کار اتاق تهران و اساتید حوزه‌های برندینگ و تبلیغات برگزار شد.

انصاری با بیان اینکه نمایشگاه امسال با شعار" پنجره‌ای رو به جهان" برگزار می‌شود، افزود: همچنین قرار است در روزهای برگزاری هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی، سفرای کشورهای خارجی و چند هیات تجاری و بازرگانی از کشورهای مختلف در نمایشگاه حضور یابند و با تولیدکنندگان لوازم خانگی کشور وارد مذاکره شوند.

وی معرفی توانمندی‌های صنعت لوازم خانگی کشور به جامعه، ارائه نوآوری‌ها و ابتکار در چرخه تولید لوازم‌خانگی، شناسایی نظر مردم از محصولات ارائه‌شده براساس اصول مشتری‌مداری، توسعه بازار داخلی و صادرات افزایش سطح تولید در صنعت لوازم خانگی، توسعه و تعمیق ارتباط بین تولیدکنندگان محصول نهایی و قطعه‌سازان، ترویج فرهنگ استفاده مردم از لوازم خانگی ملی، ایجاد فضایی برای تحقیق و ارزیابی صنعتگران، متخصصان ، کارشناسان و دانش پژوهان از صنعت لوازم خانگی و ایجاد زمینه مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی را از مهمترین اهداف برگزاری این نمایشگاه بیان کرد.

دبیرکل و رئیس ستاد برنامه‌ریزی و اجرایی انجمن صنایـع لوازم خانـگی ایران در ادامه گفـت: گردش مالی تولید لوازم خانـگی در کشـور سـالانه حـدود 8 میلیارد دلار است و 75 درصد انواع لوازم خانگی مورد نیاز کشور نیز در داخل تولید می‌شود.

دکتر انصاری تأکید کرد: لوازم خانگی تولیدی کشورمان از نظر کیفیت کاملا با کالای کشورهای مطرح قابل رقابت است، با این وجود قیمت برخی محصولات داخلی تا 50 درصد ارزان تر از کالای مشابه خارجی است.

وی با بیان اینکه برخی از محصولات لوازم خانگی تولید داخل از جمله کولر آبی، بخاری گازی، آب‌گرمکن، اجاق گاز، چرخ خیاطی و ماشین لباسشویی به دیگر کشورها صادر می شود، افزود: در صنعت لوازم خانگی کشور 400 واحد تولیدی کوچک و بزرگ به ‌صورت رسمی فعال هستند و یک میلیون و سیصد هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این صنعت فعالیت دارند.

انصاری با بیان اینکه در نمایشگاه 9 سالن تحت پوشش قرار دارد که یکی از سالن‌ها در اختیار مشارکت‌کنندگان خارجی است، گفت: متراژ کل نمایشگاه تا اکنون 22514 مترمربع است که شامل 714 مترمربع برای مشارکت‌کنندگان خارجی و 21800 مترمربع برای مشارکت‌کنندگان داخلی است.

گفتنی است هجدهمین نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی ایران از 1 تا 4 آذرماه، هر روز از ساعت 9 تا 17در محل دائمی نمایشگاههای بین‌المللی تهران آماده بازدید علاقمندان خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار