چرا مخدر «گل» گران شد؟

تهران (پانا) - سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه افزایش قیمت «گل» ناشی از تغییرات قیمت دلار نیست، گفت افزایش قیمت «گل» به دلیل فزونی تعداد مصرف‌کنندگان آن است و این باعث شده تا در نظام عرضه و تقاضا، به دلیل تقاضای بیشتر برای این مخدر، قیمت آن نیز افزایش یابد.

کد مطلب: ۸۷۱۰۳۵
لینک کوتاه کپی شد
چرا مخدر «گل» گران شد؟

پرویز افشار در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تاثیر افزایش قیمت دلار بر روی قیمت مواد مخدر افزود: تولید مواد مخدر در افغانستان از ۴۶٠٠ تن در سال گذشته به بیش از ۹ هزار تن بر اساس اعلام رسمی خود افغانستان افزایش یافته است، البته بررسی‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که این افزایش تولید بین ۱۰ تا ۱۲ هزار تن است.
وی با بیان اینکه اگر هم تغییرات نرخ دلار رخ داده باشد، افزایش حجم تولید در این ابعاد باعث می‌شود که قیمت مواد مخدر کاهش یابد اظهار کرد: قاچاقچیان با تجارب قبلی که دارند، به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهند که قیمت مواد مخدر افزایش زیادی پیدا کند چرا که اگر قیمت خیلی افزایش یابد، آنها مشتریانشان را از دست می‌دهند و یا اینکه مشتریانشان به سمت مواد مخدر دیگر مثل «گل» که ارزان‌تر، سهل الوصول‌تر و با مصرف راحت‌تر است، گرایش می‌یابند.


سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه افزایش قیمت «گل» نیز ناشی از تغییرات قیمت دلار نیست، تصریح کرد: افزایش قیمت گل به این دلیل است که موجی از تغییر الگوی مصرف به سمت این ماده مخدر اتفاق به راه افتاده، یعنی تعداد مصرف‌کنندگان این ماده فزونی پیدا کرده است و این باعث شده تا در نظام عرضه و تقاضا، به دلیل تقاضای بیشتر، قیمت نیز بالاتر رود.


افشار با بیان اینکه در مدت اخیر قیمت تریاک تغییری نکرده است توضیح داد که افزایش قیمت گل ناشی از افزایش تقاضای القایی است و به قیمت دلار مربوط نیست.

وی در ادامه اظهار کرد: قاچاقچیان یک کار مهم دیگر نیز انجام می‌دهد، به طوریکه اگر واقعاً تولید در افغانستان نیز زیاد نشده بود نیز آنها سعی می‌کردند قیمت را پایین نگه دارند و این کار را از طریق افزایش ناخالصی ها در مواد مخدر انجام می‌دادند.


سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در این مورد توضیح داد: به عبارت دیگر قاچاقچیان ناخالصی‌ها را وارد موادمخدر می کنند تا قیمت مواد را ثابت نگه دارند، این درحالیست که این کار پیامدهای خطرناکی را به همراه دارد و مسمومیت با سرب تنها یکی از معضلات ناشی از افزایش ناخالصی‌ها است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار