مدارس نقش مهمی در نهادینه کردن فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در دانش آموزان دارند

خرم آباد ( پانا ) - معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش لرستان گفت: مدارس نقش مهمی در ترویج و نهادینه کردن فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در دانش آموزان دارند.

کد مطلب: ۸۷۰۲۱۹
لینک کوتاه کپی شد
مدارس نقش مهمی در نهادینه کردن فرهنگ مطالعه و   کتابخوانی در دانش آموزان  دارند

اسدالله عباس زاده در جمع دانش آموزان و معلمین دبستان هیات امنایی شهدای جهاد شهرستان خرم آباد و در بازدید از نمایشگاه کتاب گفت : باید فرهنگ‌سازی را در تمامی مقوله‌های اجتماعی از مدارس آغاز کرد.

وی در ادامه ابراز داشت: کتاب و مطالعه می‌تواند نقش مهمی در آگاهی بخشی دانش آموزان و ارتقا سطح دانش و بینش آنان ایفا کند.
عباس زاده از برگزاری 50 هزار نمایشگاه کتاب در50 هزارمدرسه در28 استان کشور خبر داد و خاطر نشان کرد: امسال با هدف تشویق و ترغیب دانش آموزان نمایشگاه کتاب در مدارس برپا شده است .
وی گفت: انتظار می رود خانواده ها در نهادینه کردن فرهنگ مطالعه و کتاب خوانی بیش از پیش تلاش کنند و شرایط را برای دسترسی فرزندانشان به کتاب‌های مناسب فراهم کنند .
عباس زاده افزود : هدف از بعثت انبیای الهی تفکر بوده است ، تعلیم و تربیت یکی از پیامهای انبیا الهی می باشد ، هنگامی پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) به رسالت رسید، فرشته وحی کلمه بخوان را به عنوان اولین کلمه برایشان قرائت کرد ، همه اینها نشان از اهمیت تعلیم و تربیت و فرهنگ علم آموزی است .
وی افزود: حریص بودن در مطالعه و یادگیری را باید در دانش آموزان تقویت کنیم که مدیران باید با اتخاذ برنامه‌ریزی‌ و تدابیر لازم تلاش کنند تا در مدارس کتابخانه دایر شود.
عباس زاده بر نقش مدارس دوره ابتدایی در نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی تاکید کرد و گفت: عادت به کتابخوانی و مطالعه به عنوان یک ضرورت فرهنگی باید از دوران کودکی آغاز شود. و معلمان دوره ابتدایی باید کتابخوانی را به عنوان یک ضرورت در برنامه روزانه دانش آموزان قرار دهند
وی نقش والدین را در ترغیب کودکان و نوجوانان به سمت مطالعات غیردرسی نیز مهم دانست و افزود: تجربه نشان می دهد محیط خانواده نیز در نهادینه کردن ارزش های فرهنگی از جمله مطالعه نقش مهم و بی بدیلی دارند..
عباس زاده در عین حال دست یابی به استاندارد ها در کتابخانه های مدارس را ضروری خواند و بیان داشت: برای رسیدن به جایگاه مناسب کتابخانه های مدارس از نظر کمی و کیفی ، نیازمند همکاری و تعامل نزدیک همه دستگاهها و ارگانهای فرهنگی هستیم
عباس زاده در مورد اینکه چرا با وجود سفارش اکید دین اسلام بر دانش و دانستن، مطالعه کردن به صورت یک فرهنگ در نیامده و متوسط مطالعه در جامعه کم است، گفت: برای اینکه فرهنگ مطالعه تسری پیدا کند نیاز به عوامل مختلفی دارد.

یکی از این عوامل مهم تبیین دستورات دینی به مطالعه است که با الفاظ مختلف در متون دینی ما از آن یاد شده است و باید با هنرمندی برای دانش آموزان و جامعه تبیین و تحلیل شود .
وی افزود: علاوه بر این سفارش اکید اسلام، عوامل مختلف خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی در آن دخالت دارد.

عباس زاده در پایان از همه دانش آموزان برای نمایشگاه کتاب که به همت اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی از تاریخ ۲۶ آبان ماه لغایت یکم آذر ماه برگزار می شود دعوت نمود که برای بازدید از این نمایشگاه حضور پیدا کنند
بیست و ششمین دوره هفته کتاب از 18 تا 24 آبان ماه ، با شعار "حال خوش خواندن" در سراسر کشور برگزار می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار