ظریف و پمپئو در توئیتر رو در روی هم ایستادند

وزیر امور خارجه اسناد را منتشر کرد

تهران (پانا) - جدال توئیتری بین وزرای امور خارجه ایران و آمریکا روز گذشته تا جایی ادامه پیدا کرد که محمد جواد ظریف برای اثبات دروغ مایک پمپئو به ارائه سند در توئیتر روی آورد.

کد مطلب: ۸۶۹۸۴۰
لینک کوتاه کپی شد
ظریف و پمپئو در توئیتر رو در روی هم ایستادند

ماجرای جدال این دو وزیر خارجه در توئیتر روز گذشته از اعتراض وزیر امور خارجه آمریکا به گزارش نیوزویک و توئیتی که وزیر امور خارجه کشورمان منتشر کرده بود آغاز شد.

پمپئو در پیام توئیتری خود به نیوزویک تاخت و نوشت: «شرم بر نیوزویک که به ظریف کمک کرد تا دروغ‌پراکنی کند. حقیقت این است که آمریکا هرگز غذا و دارو را تحریم نکرده و چنین کاری نمی‌کند. این کالاها و تراکنش‌های مالی مرتبط با نیازهای بشردوستانه از تحریم‌ها مستثنی هستند.»

نیوزویک در گزارش روز جمعه خود اظهاراتی از پمپئو را منتشر کرده بود که گفته اگر رهبران ایران می‌خواهند که مردم این کشور غذا داشته باشند، باید یک تصمیم بگیرد. این اظهارات در حالی بود که آمریکا در ماه‌های اخیر و به ویژه بعد از 13 آبان و اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران مدعی بود که این تحریم‌ها شامل کالاهای اساسی از جمله غذا و دارو نمی‌شود؛ ادعایی که مقام‌های ایران آن را نمی پذیرند.

محمد جواد ظریف در واکنش به آنچه نیوزویک منتشر کرده بود صحبت‌های پمپئو را «جنایت علیه بشریت» خواند.

او در پیام خود نوشت: «ما فراموش نخواهیم کرد. وزیر امور خارجه مایک پمپئو در اقدامی از روی استیصال برای اعمال هوا و هوس‌های آمریکایی علیه ایران، به‌طور آشکار مردم ایران را تهدید به گرسنگی دادن، که یک جنایت علیه بشریت است، می‌کند. وی نیز همانند پیشینیانش خواهد فهمید که علی‌رغم تلاش‌های آمریکا، ایران نه‌ تنها بدون قربانی کردن تمامیتش دوام خواهد آورد، بلکه پیشرفت نیز خواهد کرد.»

این جدال توئیتری بعد از توئیت ظریف ادامه پیدا کرد و کار به جایی رسید که دو وزیر امور خارجه با «منشن» کردن (مورد خطاب قرار دادن) یکدیگر در توئیتر به اظهارات پاسخ می‌دادند.

ظریف ابتدا در توئیتی در پاسخ به پمپئو نوشت: «مایک پمپئو این جسارت را دارد که تهدید به جنایت ضدبشری علیه شهروندان عادی ایرانی کند و پس از آن رسانه‌ها را به خاطر نقل حرف‌های خودش مورد هجمه قرار می‌دهد.

او باید یا حرف‌هایی را که خودش می‌زند قبول داشته باشد یا حرف‌هایی را که آمریکا می‌گوید رد کند. هر دو با هم ممکن نیست.»

اما این جدال همین جا پاپان نیافت و او در ساعت های اولیه بامداد امروز مستنداتی را در توئیتر منتشر کرد و نوشت:

«- تمامی تحریم‌هایی که مجددا از سوی آمریکا اعمال می‌شوند، نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

- نیت به قحطی کشاندن جامعه غیرنظامی، جنایت علیه بشریت است.

- دیوان بین‌المللی دادگستری پیش‌تر ادعای پامپئو درباره معافیت‌های بشردوستانه را رد کرد.

-گزارش‌های مبتنی بر واقعیت رسانه‌های غربی و نامه‌های ضمیمه‌شده نشان می‌دهد که چه کسی دروغ می‌گوید.»

مستنداتی که ظریف منتشر کرد را ببینید:

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار