توضیحات معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش درباره طرح معلم تمام‌وقت:

طرح معلم تمام‌وقت اختیاری و بعد از یک سال قابل انصراف است

تهران (پانا) - معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در برنامه گفتگو ویژه خبری شبکه دو سیما حضور یافت تا درباره طرح معلم تمام وقت و وضعیت معیشت فرهنگیان پاسخگوی سوالات فرهنگیان باشد.

کد مطلب: ۸۶۹۵۳۵
لینک کوتاه کپی شد
طرح معلم تمام‌وقت اختیاری و بعد از یک سال قابل انصراف است

علی اللهیار ترکمن در ابتدای برنامه اللهیار درباره طرح معلم تمام وقت گفت: بسیاری از پیش‌داوری‌هایی که درباره این طرح صورت گرفته به خاطر اسم آن است. منظور ما از طرح تمام وقت، حضور تمام وقت معلمان در مدرسه است. یعنی شرایطی فراهم‌ شود که معلمان به غیر از ساعات مقرر کاری، در باقی ساعات نیز در مدرسه باشد.

اللهیار گفت: در حال حاضر ۲میلیون ساعت حق التدریس توسط معلمان انجام می‌شود که یک میلیون دویست ساعت آن متعلق به معلمان رسمی و مابقی توسط معلمان حق التدریسی آزاد و خرید خدمات و سرباز معلم انجام می‌شود.

او ادامه داد: این بدان معناست بخشی از معلمان ما به غیر از ساعت کاری بخشی از وقت خود را به صورت غیرموظف تدریس می‌کنند. مبلغ حق التدریسی غیر مستمر است و در آیتم‌های حقوقی دیده نمی‌شود و چون کسورات به آن تعلق نمی‌گیرد جزو حقوق بازنشستگی نیز محسوب نمی‌شود.

اللهیار گفت: این طرح کاملا اختیاری است و هر معلم به اختیار خود ۶ساعت از ساعات غیر موظف خود را به ساعات موظف خود اضافه کند، یک ماه مابه‌التفاوت ریالی دریافت می‌کند که معادل ۱۸درصد فوق العاده ویژه است و به عنوان یک آیتم مستقل وارد فیش حقوقی می‌شود و با حقوق ماهانه آن را دریافت می‌کند و شامل بازنشستگی و تعیین پاداش پایان خدمت نیز می‌شود.

او ادامه داد: اگر معلمی این طرح را یکسال اجرا کند و بعد از ادامه آن انصراف دهد، شرایط کاری او به روال سابق بازخواهد گشت.

اللهیار با اشاره به اینکه این ۶ساعت اضافه کار لزوما به معنای اضافه تدریس نیست و ممکن است نقش‌های آموزشی و پرورشی دیگری برای این عزیزان تعریف کنیم که در ابلاغیه مشخص خواهد شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره نگرانی معلمان از اینکه این ۶ساعت به مرور زمان به ۲۲ساعت موظفی معلمان اضافه شود، گفت: ما طرح طبقه بندی مشاغل معلمان را تغییر نداده‌ایم و این طرح صرفا برای استفاده از ظرفیت‌های قانونی برای کمک به وضعیت معیشتی معلمان است و قطعا این نگرانی معلمان اتفاق نخواهد افتاد.

لایحه رتبه‌بندی معلمان دومین بحثی بود که در برنامه گفت‌وگوی خبری مطرح شد. اللهیار درباره این طرح گفت: رتبه‌بندی نظامی است که از استانداردهای شغلی برخوردار است تا فعالیت‌ها و کیفیت ارتقا پیدا کند. در این طرح رفتارهای خودتنظیمی مدنظر است که بتوان از این طریق رفتار معلمان برای مشوق‌های لازم تنظیم شود.

او ادامه‌ داد: تا قبل از سال۹۴، شکل‌هایی از رتبه‌بندی وجود داشت و در سال ۹۴ دولت اجازه داد که مرحله اول رتبه‌بندی اجرا شود و برای اجرای آن در سال‌های ۹۴ و ۹۵ رقم ۵ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شد.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش گفت: طبق جز ۲ بند الف ماده ۶۳ برنامه توسعه، دولت مکلف است لایحه رتبه‌بندی را با سه محور تدوین نظام رتبه‌بندی، جبران خدمت فرهنگیان و مهندسی نیروی انسانی به مجلس ارائه دهد.

او با اشاره به اینکه طرح لایحه رتبه‌بندی معلمان، شهریور به دولت ارائه شده است، گفت: این لایحه اکنون در کمیسیون اجتماعی دولت در حال بررسی است و کلیات آن تصویب شده است. در این طرح ۵ رتبه برای معلمان تعریف کردیم که متناسب با آن ضریب افزایش حقوق پیش‌بینی شده است.

الهیار ترکمن ابراز امیدواری کرد که همزمان با بودجه، لایحه رتبه بندی به مجلس ارائه شود. او گفت: تأخیر را قبول دارم ولی می‌خواستیم رتبه‌بندی با زیرنظام‌های سند تحول همزمان باشد. اعتبار این طرح در لایحه بودجه پیشنهادی دولت آورده شده و قطعاً اجرا می‌شود.

چیزی به نام بیمه طلایی وجود ندارد

بیمه تکمیلی فرهنگیان محور بعدی صحبت‌های معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش بود. او گفت: حق بیمه ثابت است ولی خدمات در استان‌ها متفاوت است. در درمانگاه‌های فرهنگیان نیز تعرفه فرهنگی وجود دارد و تخفیف در نظر گرفته می‌شود.

او ادامه داد: در شکل فعلی بیمه تکمیلی، یک سری بیمارستان‌ها طرف قرارداد هستند و تنها فرانشیز دریافت می‌شود و برخی نیز طرف قرارداد نیستند و پس از هزینه توسط فرهنگی، مستندات ارائه می‌شود و اعتبار پرداخت می‌شود.

الهیار ترکمن با تأکید بر اینکه چیزی به عنوان بیمه طلایی درمان وجود ندارد، گفت: آموزش و پرورش سال 91 بدون پشتوانه مالی، با شرکت بیمه‌ای قرارداد بسته شد که حدود هزار میلیارد تومان بدهی ایجاد کرد.

او گفت: اگر در سال ۹۲ بیمه تکمیلی به شکل صندوقی اجرا نمی‌شد، امکان ارائه آن نبود چون با توجه به بدهی آموزش و پرورش به شرکت بیمه‌ای، هیچ شرکت بیمه‌ای حاضر به همکاری نبود.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه قرارداد بیمه تکمیلی فرهنگیان تا اول آذرماه است، گفت: در حال حاضر سهم فرهنگیان ۲۷ هزار تومان است. با چند شرکت بیمه‌ای مذاکره کردیم و در نظر داریم چند آیتم شامل «عدم افزایش قدر سهم»، «افزایش تعهدات» و «خدمات پایدار» را به تعهدات بیمه اضافه کنیم.

او با اشاره به اینکه هیچ شرکت بیمه‌ای وابسته به آموزش و پرورش نداریم، گفت: نمی‌توانیم در ارائه بیمه تکمیلی تمرکز‌گرایی را کنار بگذاریم. یکبار تفویض اختیار در این زمینه داشتیم که در ارائه خدمات بین استان‌ها تبعیض ایجاد شد و شکست خورد.

الهیار ترکمن در ادامه درباره معوقات حق التدریس و امتحانات گفت: در آموزش و پرورش با مسائل و مشکلات متعددی مواجه هستیم که دستخوش نگاه‌های سیاسی و سلیقه‌ای شده‌اند.

او ادامه داد: برخی معوقات فرهنگیان با تأخیرهای یک ساله مواجه می‌شد که اولویت ما سر و سامان دادن به پرداخت‌ها بود و خیلی از موارد اکنون به ماه پرداخت می‌شود.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش گفت: در سال ۹۶ تعداد ۴۱ هزار و ۶۰۰ نفر بازنشسته شدند که ظرف سه ماه تسویه کردیم؛ مشکل بزرگ ما معوقات است و تلاش داریم تا شهریور ماه سال آینده این مشکل را حل کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار