در گفت‌وگو با پانا

وکیل دادگستری: فرزندان حاصل ازدواج زنان ایرانی با اتباع بیش از سایر کودکان قربانی خشونت می‌شوند

نادی:اعطای حق تابعیت به مادران ایرانی خلأهای هویتی کودکان را پُر می‌کند

تهران (پانا) - مونیکا نادی، وکیل دادگستری با اشاره به تصویب لایحه «اعطای تابعیت به فرزندان زنان دارای همسر خارجی» می‌گوید که این لایحه تبعیض‌ها را برای کودکان حاصل از این ازدواج‌ها رفع می‌کند اما این احتمال وجود دارد که در مجلس شورای اسلامی رد شود.

کد مطلب: ۸۶۸۹۶۳
لینک کوتاه کپی شد
وکیل دادگستری:  فرزندان حاصل  ازدواج زنان ایرانی با اتباع بیش از سایر کودکان قربانی خشونت می‌شوند

این فعال حقوق کودکان درباره اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی به پانا گفت: طبق قانون مدنی، اعطای تابعیت ایرانی بر اساس نسب پدری به رسمیت شناخته می‌شود اما در بند چهارم ماده 976 قانون مدنی مطرح شده است که افرادی که در ایران از پدر و مادر خارجی که یکی از آنها متولد ایران باشد به دنیا بیایند، ایرانی محسوب می‌شوند بنابراین باید وقتی مادر ایرانی باشد و فرزندش در ایران به دنیا آمده باشد حتی اگر پدر خارجی باشد، بتواند تابعیت ایرانی بگیرد.

نادی افزود: کودکانی که از مادران ایرانی و پدران خارجی، داخل ایران متولد می‌شوند به دلیل ملاحظات امنیتی و سیاسی تابعیت ایرانی ندارند و جدای از اینکه تابعیت ایرانی ندارند برای آنها ساز وکاری تعریف نشده است که بتوانند از امکانات بهره‌مند شوند به طوری که به دلیل محدودیت قانون این کودکان از هویت ایرانی محروم شدند و بالتبع از امکانات آموزشی، حقوق اجتماعی و رفاه اجتماعی نیز محروم هستند. البته پیرو دستور مقام معظم رهبری امکانات آموزشی برای این کودکان فراهم شده است تا از تحصیل بازنمانند.

او با تأکید بر اینکه کودکان حاصل از این ازدواج‌ها بیش از سایر کودکان قربانی خشونت می‌شوند، گفت: آسیب این موضوع نه تنها متوجه این کودکان است بلکه جامعه را نیز درگیر می‌کند. موقعیت جغرافیایی کشور ما ورود را برای اتباع بیگانه کشورهای همسایه به کشورمان فراهم کرده است. کشورهای همسایه ایران که در سال‌های گذشته درگیر جنگ بوده‌‌اند به ایران مهاجرت کرده‌اند و بخشی از آنها با زنان ایرانی ازدواج کردند و بچه‌دار شدند و گاهی حتی زنان ایرانی را رها کرده‌اند.

عضو انجمن حمایت از حقوق کودکان خاطرنشان کرد: واقعیت این است که این کودکان هویت ندارند و از امکانات اجتماعی و خدمات رفاهی بی‌بهره هستند و این محرومیت‌ها زمینه ورود آنها را به جرم و خشونت بیشتر می‌کند به‌ویژه در شهرهای مرزی این موضوع بیشتر دیده می‌شود.

نادی تصریح کرد: طبق لایحه «اعطای تابعیت به فرزندان زنان دارای همسر خارجی»، مادران این کودکان می‌توانند تا قبل از 18 سالگی درخواست تابعیت ایرانی کنند اما اینکه چه اتفاقی برای لایحه در مجلس می‌افتد، مشخص نیست و من شک دارم چون طرح‌های مشابه هم قبلا در مجلس مطرح شد و به دلیل اینکه هزینه زیادی به کشور وارد می‌کند با آن مخالفت شد و این احتمال وجود دارد که این لایحه دوباره در معرض رد قرار بگیرد.

او با بیان اینکه تصویب نهایی لایحه مذکور خلاهای موجود برای کودکان حاصل از ازدواج مادر ایرانی با پدر خارجی را پُر می‌کند، گفت: حق قانونی این کودکان است که شناسنامه بگیرند چون فرزندان این کشور هستند و امیدوارم با تصویب نهایی این لایحه، ساز و کاری برای این کودکان ایجاد شود چون گروه منتفع از این لایحه کودکان هستند.

این وکیل دادگستری درباره آمار کودکان بی‌هویت در ایران نیز گفت: آمار دقیقی از این کودکان وجود ندارد اما با تعداد زیادی از آنها سر و کار داریم که شناسنامه ندارند و بار اصلی مشکلات بر دوش مادرانشان است.

هیات دولت لایحه تابعیت فرزندان زنان ایرانی دارای همسر خارجی را در جلسه روز 13 آبان ماه تصویب کرد و به موجب آن، فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، تا قبل از 18 سالگی به درخواست مادر و پس از 18 سالگی به درخواست خودشان می توانند شناسنامه ایرانی دریافت کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار