لاری‌پور، متخصص آموزش پزشکی: مدرک‌گرایی با اصلاح سیاست پذیرش دانشجو باید اصلاح شود

تهران (پانا) - علیرضا لاری‌پور، متخصص آموزش پزشکی معتقد است برای حل مدرک‌گرایی باید سیاست پذیرش دانشجو اصلاح شود.

کد مطلب: ۸۶۸۹۵۹
لینک کوتاه کپی شد
لاری‌پور، متخصص آموزش پزشکی: مدرک‌گرایی با اصلاح سیاست پذیرش دانشجو باید اصلاح شود

علیرضا لاری‌پور در برنامه پرسشگر شبکه آموزش، با طرح این پرسش که جای مهارت‌آموزی در آموزش و پرورش کجاست گفت: «آیا همه دانش‌آموزان فارغ‌التحصیل باید وارد دانشگاه شوند؟ آیا همین دانشجویان می‌توانند از آنچه آموخته‌اند استفاده کنند؟»

او افزود: «سیستم آموزش و پرورش، دانش‌آموزان را ناچار کرده است به دانشگاه بروند. دانش‌آموزان ما در دوران تحصیل، چگونه درس‌خواندن را نمی‌آموزند و این رویه در دانشگاه هم ادامه می‌یابد.»

مدیرسابق آموزش سازمان نظام پزشکی گفت: «البته در رشته پزشکی دانشجویان در کنار استاد آموزش‌های عملی می‌بینند و کمتر با معضل روش درس خواندن مواجه‌ایم.»

او درباره معضلات اساسی در حوزه آموزش پزشکی گفت: «طبق مطالعاتی بیش از 94 درصد فارغ‌التحصیلان پزشکی عمومی قصد ادامه تحصیل در دوره تخصص و فوق تخصصی دارند. تخصص محوری در حوزه آموزش پزشکی نیز فراگیر شده است و همه می‌خواهند تخصص بگیرند.»

لاری‌پور افزود: «فرایندهای ما در دانشگاه اشتباه است و نباید انتظار داشته باشیم محصول تام و تمامی از سیستم خارج شود. مردم فرزندان خود را به سمت رشته‌های پزشکی سوق می‌دهند و تمایل بالای شرکت‌کنندگان در کنکور موید آن است.»

این متخصص آموزش پزشکی ادامه داد: «صحیح است که قانون کم نداریم اما برخی قوانین زیادی، برای دور زدن قانون‌های قبلی است. وزیر آموزش و پرورش می‌گوید نمی‌تواند کنکور را حذف کند، پس چه کسی می‌تواند؟ امروز در تلویزیون آموزش تست‌زنی داده می‌شود و یادگیری مفهومی در آن وجود ندارد. افرادی با یک سری ترفند تست‌زنی را آموزش می‌دهند و فرد باسوادی تحویل دانشگاه نمی‌شود. فرهنگ مدرک‌گرایی در مدارس ایجاد شده است.»

او افزود: «برای حل مدرک‌گرایی باید سیاست پذیرش دانشجو اصلاح شود. یعنی کسی که توانایی خواندن درس پزشکی ندارد به سمت آن نرود. دوم آنکه آنکه فرایند استخدام با ارائه مدرک اصلاح و یا حذف شود همچنین تنوع و تکثر در مدرک‌ها حذف شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار