مرتضی جذاب *

تنوع فکری لازمه جشنواره تلویزیونی مستند است

جشنواره به معنای رویداد هنری فرهنگی است که در یک مکان و محل خاص طی یک تا چند روز برگزار میشود که تاریخ طولانی در دنیا دارد و با حضور فعالان و علاقه مندان آن محصول شکل می‌گیرد و به موجب استقبال عمومی از این حرکت فرهنگی در میان مردم جشنواره های مختلفی در زمینه های گوناگون دیگر نیز هر از گاهی برگزار می‌شود. در دنیای امروز انواع و اقسام جشنواره برگذار می‌شود از جشنواره های سینمایی و تاتر و موسیقی تا جشنواره‌های بادبادک ها ، جشنواره بالن ها ، جشنواره فانوس و ... !

کد مطلب: ۸۶۸۲۷۹
لینک کوتاه کپی شد

جشنواره های تلوزیونی نیز یکی از انواع جشنواره هاست و به خاطر شباهتی که با جشنواره های سینمایی و نمایشی از نظرمحتوا دارد همیشه نامشان در بین محافل سینمایی جاری است اما این جشنواره ها یک تفاوت اساسی با جشنواره‌های سینمایی دارند که در تعریف جشنواره و یا فستیوال خلل ایجاد می‌کند که همان حضور فیزیکی افراد و فعالان و علاقه‌مندان در مکان این رویداد است. بنابراین در ذهن کلمه شبهه جشنواره شکل می‌گیرد که بیراه نیست جشنواره تلویزیونی سالهاست که به عنوان یک رویداد هنری شکل گرفته مانند جشنواره امی در آمریکا و یا جشنواره شانگهای که البته جایزه ای که به برندگان تعلق می گیرد از خود فستیوال معروف تر است. مثل جایزه امی و یا جایزه بفتا در انگلستان که البته به آثار سینمایی نیز تعلق می گیرد و هر ساله جوایزی را در یک مراسم با شکوه به مجموعه ها و برنامه های تلویزیونی و درست اندرکاران آن اهدا می کنند و بهترین ها معرفی می شوند اما در ایران داستان دیگری است و ما بر خلاف جشنواره های مختلف سینمایی جشنواره ای فراگیر و مهمتر جایزه معتبر و پرآوازه نداریم چیزی هم طراز جایزه سیمرغ بلورین جشنواره فجر و این خلا بزرگی است و برای اینکه در اکثر جشنواره های تلویزیونی دنیا نام جایزه از خود جشنواره پر آوازه تر است دوم اینکه ما در جشنواره تلوزیونی به خاطر گستردگی مخاطب و تنوع افکار مخاطبین و محصولات ارائه شده باید هیئت داوران به صورت آکادمی و از جمع کثیری از نخبگان در رشته های گوناگون در رشته های علوم انسانی تشکیل شود تا بتواند جوایز داده شده نشانگر بیشتری از افکارعمومی باشد و منجر به کشف استعدادهای جوان و خلاق در رشته های مختلف شود...
تلویزیون ملی هر کشوری یک رسانه است که آیینه تمام نمای جامعه خود است و به شدت به افکار عمومی جامعه باید عکس العمل نشان دهد و هر آینه که از این قاعده دور بماند به سمت بی مخاطبی و از دست دادن محبوبیت خود کشیده می شود و در برگزاری جشنواره تلویزیونی نیز اگر این اصل رعایت نشود به مراتب بیشتر دچار همین گرفتاری می شود . جشنواره تلویزیونی مستند باید سعی کند زمینه بیشترین تنوع فکری را در پذیرش آثار میسر کنند. البته در وهله اول این جشنواره باید به آثار خوب فکر کند و از کیفیت بالایی برخوردار باشند.
ایجاد و ادامه یک جشنواره تابع شرایط بسیاری است که باید زمینه آنها فراهم شود وبرگزاری آن راهی برای پر کردن آنتن نباشد تا هدف کشف استعداهای جدید یا معرفی چهره های خلاق و برتر شکل بگیرد. در جشنواره تلوزیونی بیشتر از هر چیزی انتخاب آثار با کیفیت بالا و موضوعات داغ جامعه برای یک جشنواره تلوزیونی مستند بسیار مهم و حیاتی است. نکته مهم دیگر هیئت داوران که از همه گروها و دستجات فکری و نخبگان به صورت باید حضور داشته باشند همانطور که مثلا در جایزه بفتا یا جایزه امی با تبلیغات فراوان به آن پرداخت می شود و نکته مهم دیگرنام جایزه است که باید نامی فراگیر و نماینده افکار متنوع آثار حاضر در جشنواره باشد. در این صورت است که می‌تواند کار را برای ادامه جشنواره فراهم کند.
جشنواره ها با دو عامل پایدارمی‌شوند ابتدا به وسیله پیدا کردن مخاطب ودیگری یافتن منابع مالی. در دنیا هیچ جشنواره ای از ابتدا قرار نبوده است که 70 سال ادامه پیدا کنند ابتدا با امکانات محدود و مخاطب محدود شروع کرده اند و کم کم ماندگار و پایدار شده اند. استمرار در یک حرکت فرهنگی از ارکان اساسی است بنابراین یادمان باشد که جشنواره نیز یک محصول فرهنگی است.
نباید از یاد ببریم که هر جشنواره تاثیر گذاری می تواند به نوعی حامل سیاست های فرهنگی باشد و جوایزی که اهدا می کند می تواند به نوعی تشویق مستندسازان در زمینه همان آثار منتخب و موضوعات آنان باشد.
جشنواره تلویزیونی مستند اگر به صورت حرفه ای برگزار شود حتمن مستندسازان حرفه ای هم از آن استقبال می کند و چون جشنواره تلویزیونی فیلم مستند متصل به سازمان عریض و طویل صداوسیما است باید فیلم مستند حرفه ای تولید کند و بعد به فکر برگزاری جشنواره باشد مستندسازان حرفه ای و خلاق به ندرت آثاری را خلق می کنند که تکراری و دستمالی شده باشد و جایی حضور پیدا می کنند که بدانند در آن اصول ابتدایی خلق یک اثر هنری و همچنین با آنها برخورد حرفه ای می شود.

(مستندساز)

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار