آثار زنده یاد سبزواری با نام «این بانگ آزادی» رونمایی شد

تهران (پانا) - مجموعه اشعار زنده یاد حمید سبزواری با عنوان «این بانگ آزادی» شامگاه یکشنبه با حضور فرهیختگان و هنرمندان، شعرا و خانواده وی در تالار سوره حوزه هنری طی آیینی رونمایی شد.

کد مطلب: ۸۶۸۰۴۵
لینک کوتاه کپی شد
آثار زنده یاد سبزواری با نام «این بانگ آزادی» رونمایی شد

مجموعه اشعار زنده یاد حمیدسبزواری با عنوان «این بانگ آزادی» در حدود یک هزار صفحه و در چهار مجلد تنظیم شده است.
این بانگ آزادی کلیات آثار حمید سبزواری و یک منبع موثق برای ادب‌دوستان، پژوهشگران شعر معاصر و علاقه‌مندان به اشعار زنده‌یاد سبزواری است. این کتاب توسط انتشارات سیمرغ هنر وابسته به سازمان بسیج هنرمندان و با مشارکت شهرستان ادب منتشر شده است.
به حمید سبزواری لقب 'پدر شعر انقلاب' هم داده‌اند. 'سرود درد'، 'سرود سپیده'، 'سرودی دیگر'، 'تو عاشقانه سفر کن' و 'بانگ جرس' از جمله آثار این شاعر فقید محسوب می‌شوند.
مراسم رونمایی از کتاب مجموعه اشعار زنده‌یاد حمید سبزواری با عنوان «این بانگ آزادی» به همت سازمان بسیج هنرمندان و با مشارکت نهادهایی همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مؤسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب و حوزه هنری شامگاه یکشنبه با حضور هنرمندان و خانواده این شاعر در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد.
در این آیین ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شاعران زنده یاد نصرالله مردانی، خلیل عمرانی و احمد زارعی از خانواده این شعرا تجلیل شد.
شعرخوانی شعرای انقلابی از دیگر برنامه های این آیین بود، همچنین قطعه انقلابی 'آمریکا آمریکا ننگ به نیرنگ تو' از آثار زنده یاد حمید سبزواری با صدای استاد اسفندیار قره باغی اجرا شد.
محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری در این آیین گفت: نکته ای که شاعران انقلاب را به هم گره می زند ترویج گری نهضت مقاومت در طول عمر و آثار این بزرگان است که از دستاوردهای انقلاب و مفاهیم نهصت عاشورا به دنیای امروز است.
وی افزود: آنچه امروز استکبار جهانی را به تنگ آورده توسعه این نهضت به بیرون از مرزهای کشور است، ترویج نظریه مقاومت امروز معادله جهانی را برهم زده و آیندهدنیا را نیز این مساله رقم خواهد زد.
مومنی شریف اظهارکرد: آثار سبزواری در مسیر ترویج مقاومت و انقلاب اسلامی است، 'این بانگ آزادی' منشور انقلاب است چون تمام اهداف انقلاب در این سرود وجود دارد و جامعه و مسئولان ما این توفیق را داشتند در حیات این استاد تا حدودی به بزرگداشت وی پرداختند.
حسین آقا ممتحنی مشهور به حمید سبزواری که با عنوان «شاعر انقلاب» شناخته می‌شود در سال 1286 در سبزوار زاده شد. پدرش، «عبدالوهاب»، پیشه‌ور ساده‌ای بود که قریحهٔ شعری داشت. جدش، ملا محمدصادق ممتحنی نیز شاعری بود که «مجرم» تخلص می‌کرد و آثارش در سفری به مشهد و در حملهٔ راهزنان به یغما رفت.
سبزواری، قبل از مدرسه، قرآن را در خانه و نزد مادرش آموخته‌بود. پدر و مادر حمید اولین استادان وی بودند. او جامع المقدمات را نزد میرزا حبیب جوینی خوانده‌بود. حاج آقا محمدعلی محمدی نیز از دیگر استادان وی بود.
نوجوانی وجوانی سبزواری در دوران حکومت رضاشاه پهلوی گذشت و تحولات این دوره بر روحیه وی تأثیر گذاشتند. 14 بود که سرودن شعر را آغاز کرد. در آن سنین از روی کنجکاوی به احزاب و گروه‌های سیاسی مختلف سر می‌زد تا با آرا و نظرات آن‌ها آشنا شود.
حمید سبزواری پس از کودتای 28 مرداد 1332 متواری و مخفی شد. بعداً خود را به شهربانی سبزوار معرفی کرد و چهار سال در وضعیت بلاتکلیفی و تعلیق طی کرد تا سرانجام تبرئه شد.
مهمترین فعالیت سبزواری، شاعری است. شعر او را شناسنامهٔ زمانمند انقلاب نامیده‌اند زیرا کمتر حادثه یا رویدادی بعد از انقلاب روی داده است که انعکاس آن در شعر او نیامده باشد.
سبزواری ابتدا به شغل معلمی مشغول بود. بعد از حوادث مرداد 1332 از وزارت آموزش و پرورش اخراج شد. وی مدتی در شرکتی که سنگ معدن استخراج می‌کرد در اطراف سبزوار و شاهرود کار کرد و مدتی را نیز با اجاره حمام در سبزوار گذراند. بعدها در بانک بازرگانی (بانک تجارت پس از انقلاب) مشغول به کار شد. حمید پس از آغاز انقلاب با استعفا دادن از بانک، تمام توان خود را صرف پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران و فعالیت‌های فرهنگی هنری کرد.
وی برای انقلاب اسلامی شعر و شعار می‌ساخت که در راهپیمایی‌ها و نماز جمعه خوانده می‌شد. یکی از این شعرها «آمریکا، آمریکا، مرگ به نیرنگ تو» بود.
کمی بعد خود را بازنشسته کرد تا تمام توان خود را برای فعالیت‌های فرهنگی هنری صرف کند و به صدا و سیما رفت و از آن زمان در شورای شعر مشغول به کار شد.
نشان درجه یک فرهنگ و هنر در سال 1371، چهره ماندگار دوره سوم در سال 1382 و نشان افتخار جهادگر عرصه فرهنگ و هنر در سال 1393 از افتخارات این شاعر انقلابی است.
حمید سبزواری، بامداد 22 خرداد 1395 در سن 91 سالگی به دلیل کهولت سن و وخامت بیماری در تهران درگذشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار