مستثنا شدن 8 کشور از اعمال تحریم‌های نفتی کاخ سفید علیه تهران

تهران (پانا) - مقام‌های دولتی آمریکا از مستثنا شدن هشت کشور از اعمال تحریم‌های نفتی این کشور علیه جمهوری اسلامی ایران خبر می‌دهند.

کد مطلب: ۸۶۷۱۹۸
لینک کوتاه کپی شد
مستثنا شدن 8 کشور از اعمال تحریم‌های نفتی کاخ سفید علیه تهران

به گزارش ایرنا، منابع آگاه در دولت آمریکا به بلومبرگ گفته‌اند که کاخ سفید با وجود تلاش برای قطع درآمدهای نفتی ایران، ناچار به صدور این معافیت‌ها برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها در بازار جهانی شده است.

به گفته این رسانه، با وجود تصمیم آمریکا برای مستثنی کردن چین از تحریم‌ها، دو کشور تاکنون نتوانسته‌اند در گفت‌وگو ها به نقطه تفاهمی در این زمینه دست یابند.

بلومبرگ در همین رابطه به نقل از یک منبع دولتی دیگر نوشته که واشنگتن با وجود صدور معافیت، خواستار کاهش واردات نفت ایران از سوی همه کشورها است؛ موضوعی که با مخالفت شرکای تجاری مهم تهران مواجه شده است.

انتظار می‌رود فهرست هشت کشور معارف شده توسط دولت آمریکا از اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران، روز دوشنبه اعلام شود.

به گزارش پانا، کارشناسان مختلف اقتصادی پیش از این درخصوص پیامدهای گزاف کاهش صادرات نفت ایران بر بازار جهانی نفت هشدار داده بودند.

خبرگزاری رویترز نیز در همین راستا به نقل از اسناد داخلی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) خبر داده بود که اعضای این نهاد و متحدانش در افزایش سطح تولید به میزان مورد انتظار ناکام بوده‌اند.

آژانس بین‌المللی انرژی هم در همین رابطه در گزارش ماه گذشته خود هشدار داده بود که ظرفیت تولید مازاد نفت جهان به 2 درصد سطح تقاضا رسیده است و کشورها دیگر توانی برای افزایش تولید ندارند.

بر همین مبنا بدیهی است که هرگونه کاهش صادرات، شوکی بر قیمت تمام شده برای هر بشکه نفت باشد.

کارشناسان و ناظران منطقه‌ای و بین‌المللی تاکید دارند که آمریکا هرگز قادر نیست خرید نفت از ایران را با اعمال تحریم‌ها به صفر برساند.

با وجود اینکه پیشتر چشم امید مقام‌های کاخ سفید به افزایش سطح تولید عربستان سعودی بود، وزیر نفت این کشور چندی پیش اذعان داشت که ریاض هم نمی‌تواند با افزایش صادرات خود مانع افزایش بهای نفت در بازار جهانی شود.

از سوی دیگر اتحادیه اروپا برای مقابله با تحریم‌های یکجانبه آمریکا اعلام کرده است که به زودی سازوکار جامعی برای ادامه تجارت شرکت‌های خارجی با تهران و همچنین فروش نفت ایران ارائه می‌کند.

دراین چارچوب، بسیاری از ناظران سیاسی و تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که تحریم نفت ایران در بلندمدت همراه با افزایش بهای نفت، به تضعیف دلار در سطح بین‌المللی منجر شده و محکوم به شکست است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار