سالانه 60 سانتی متر سطح آب دشت اردستان پایین می رود

اردستان، اصفهان (پانا) - مدیر اداره منابع آب اردستان اعلام کرد هرساله به طور میانگین بالغ بر 60 سانتی متر سطح آب زیر زمینی در دشت این شهرستان پایین می رود.

کد مطلب: ۸۶۶۴۸۰
لینک کوتاه کپی شد
سالانه 60 سانتی متر سطح آب دشت اردستان پایین می رود

فریدون دری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به خشکسالی های چند سال اخیر و برداشت نامناسب آب‌های زیرزمینی شاهد پایین رفتن سطح آب در دشت اردستان هستیم.

وی افزود : وجود حدود 400 حلقه چاه عمیق پروانه‌دار در شهرستان از جمله ؛ 239 حلقه چاه کشاورزی موجب پایین رفتن سطح آب زیر زمینی شده است، هرچند اکنون بهره‌برداران همکاری مناسبی در زمینه کاهش مصرف دارند و تا کنون بر روی 220 حلقه چاه کنتور هوشمند نصب شده مابقی در حال پیگیری و نصب است.

وی تاکید کرد : 92 حلقه چاه در بخش صنعت و مرغداری ها ، 58 حلقه آب شرب روستایی ، 9 حلقه آب شرب شهری و یک حلقه در بخش خدمات فعال بوده افزون بر 90 درصد آب استحصال‌شده به مصرف کشاورزی می‌رسد.

مدیر اداره منابع آب اردستان خاطرنشان کرد: برداشت غیر اصولی از منابع آبی دشت اردستان موجب فرو نشست زمین و شوری آب خواهد شد و می‌طلبد با اصلاح الگوی مصرف، بهینه سازی، استفاده از گیاهان کم‌مصرف آب و تغییر سیستم آبیاری باید با این پدیده‌ها مبارزه کرد.

دری تصریح کرد: وجود حدود 300 حلقه چاه خانگی غیر مجاز شناسایی شده از دیگر چالش های موجود بوده پر کردن چاه‌های غیر مجاز باید به یک مطالبه عمومی تبدیل و مردم در این خصوص همکاری موثر با مسئولان داشته باشند.

وی تاکید کرد : این برداشت ها باعث شده دشت اردستان به عنوان دشت ممنوعه بحرانی معرفی و اجازه تخصیص آب به جز مصرف شرب به دیگربخش ها و متقاضیان داده نشود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار