مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران

85 درصد از بیمه‌شدگان بیمه سلامت رایگان بیمه شدند

تهران (پانا) - مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه ۴۰ میلیون نفر از مردم ایران تحت پوشش سازمان بیمه سلامت قرار دارند، گفت ۸۵ درصد از بیمه‌شدگان به صورت رایگان بیمه شده‌اند که دولت، حق بیمه آنها را پرداخت می‌کند.

کد مطلب: ۸۶۶۰۶۲
لینک کوتاه کپی شد
85 درصد از بیمه‌شدگان بیمه سلامت رایگان بیمه شدند

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، طاهر موهبتی در آیین نکوداشت روز ملی بیمه سلامت اظهار کرد: مهمتر از پوشش ۴۰ میلیونی بیمه، این مساله است که امروز هیچ مانعی برای بیمه شدن مردم وجود ندارد و هر فردی با مراجعه به دفاتر پیشخوان و صرف وقت ۱۵ دقیقه‌ای می‌تواند تحت پوشش بیمه قرار گیرد. افرادی هم، که تمکن مالی دارند، باید حق بیمه پرداخت کنند، اما افرادی که تمکن مالی ندارند، پس از احراز، تحت پوشش رایگان بیمه قرار می‌گیرند.

وی با بیان این که اکنون هزینه‌های سلامت مردم از ۶۰ به ۳۵ درصد کاهش پیدا کرده است، یادآور شد: قبل از اجرای طرح تحول سلامت، پرداختی مردم در حوزه بستری ۵۰ تا ۵۸ درصد بود، اما اکنون این رقم به میزان ۵ تا ۱۰ درصد کاهش یافته و در حوزه سرپایی نیز ۳۰ درصد پرداختی از سوی مردم انجام می‌شود.

رئیس هیات مدیره سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه طرح تحول سلامت به بخشی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری پاسخ داد، افزود: امروز به طور نسبی به این فرمایش مقام معظم رهبری که بیمار نباید دردی به جز رنج بیماری داشته باشد، رسیده‌ایم و در سازمان بیمه سلامت، ۲۴۰۰ قلم دارو و ۵۰۰۰ خدمت، تحت پوشش است.

موهبتی خاطرنشان کرد: بسیاری از دلسوزان کشور می‌گویند که طرح تحول سلامت برای کشور بار مالی داشته است. در این زمینه باید بگوییم که انتظار هم، همین بود چون هزینه‌های حوزه سلامت از سوی دولت، بیمه و مردم تامین می‌شود و اگر بخواهیم پرداختی از جیب را از ۶۰ درصد به ۳۵ درصد برسانیم، باید حتما دولت و بیمه‌ها، این هزینه‌ها را تامین کنند. خوشبختانه با اجرای طرح تحول سلامت، رضایتمندی مردم از خدمات بهداشتی و درمانی به ۸۳ درصد افزایش یافته است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با اشاره به انتقال سازمان بیمه سلامت از یک سال پیش به وزارت بهداشت، تاکید کرد: یکی از چالش‌های همیشگی بیمه‌ها، تامین منابع مالی و واقعی دیدن بودجه بیمه‌ها است و اگر تامین مالی، واقعی نباشد، بیمه‌ها با بحران روبرو می‌شوند.

وی یکی از اقدامات سازمان بیمه سلامت را مدیریت منابع و مصارف دانست و گفت: در این راستا، یکی از اقدامات موثر، هدفمند کردن بیمه رایگان بوده است چون ابتدا قرار بود ۵ میلیون نفر تحت پوشش بیمه رایگان قرار گیرند که این جمعیت به ۱۰ میلیون نفر افزایش یافت و هر بیمه شده، ۵۲۸ میلیارد تومان بار مالی برای سازمان داشت که منابع لازم برای تامین آن، پیش‌بینی نشد.

موهبتی با بیان اینکه گروه‌های محروم و نیازمند باید تحت پوشش بیمه رایگان قرار گیرند، گفت: در صندوق بیمه سلامت ایرانیان ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار بیمه پرداز وجود داشتند که تا قبل از رایگان شدن بیمه، ۱۵ درصد حق بیمه را پرداخت می کردند که جمعیت آنها به ۴ هزار نفر رسید، اما با اتخاذ سیاست های موثر در جهت پوشش رایگان برای اقشار نیازمند، جمعیت این صندوق به ۵۰۰ هزار نفر رسید.

رئیس هیات مدیره سازمان بیمه سلامت ایران یکی از نگرانی‌های همیشگی بیمه‌ها را وجود همپوشانی بین بیمه‌شدگان عنوان کرد و افزود: اطلاعات سازمان بیمه سلامت در اختیار دستگاه‌های بیمه‌ای قرار گرفته و همپوشانی بیمه شدگان بین سازمان بیمه سلامت و تامین اجتماعی از ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار رسیده و این روند کاهشی با توجه به اعتبار ۵ ساله برخی دفترچه های بیمه، ادامه می‌یابد.

وی تصریح کرد: اطلاعات بیمه‌شدگان سازمان بیمه سلامت، سازمان تامین اجتماعی و کمیته امداد امام خمینی (ره) به صورت برخط به همدیگر متصل هستند تا از ایجاد همپوشانی جلوگیری شود. البته ما در زمان دریافت خدمت نیز حذف همپوشانی داریم چون دفترچه‌های کاغذی در ۶۰۵ بیمارستان حذف شده است و بیمه رایگان افراد در صورتی که تحت پوشش بیمه دیگری باشند، حذف می‌شود.

موهبتی با اشاره به حرکت سازمان بیمه سلامت به سمت الکترونیکی شدن، اظهار کرد: نسخه نویسی الکترونیکی در کرمان آغاز شده و پس از رفع اشکالات، در سراسر کشور اجرا می‌شود.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت یادآور شد: در فصل تدوین و تقدیم بودجه قرار داریم و باید برای یکبار هم که شده، مشکل بیمه را در کشور حل کنیم. گاهی می‌بینیم که ارائه‌دهندگان خدمات، بیمه‌ها و مردم از بیمه راضی نیستند و به غیر از حوزه سلامت، در حوزه دیگری نمی‌بینیم که خدمات بعد از ۱۰ ماه مطالبه، هنوز هم ارائه شود و زیبایی حوزه سلامت این است که ارائه‌دهندگان خدمات با وجود ۱۰ تا ۱۲ ماه مطالبه، همچنان عاشقانه به مردم خدمت می‌کنند.

وی در پایان تاکید کرد: باید بودجه بیمه‌ها را واقعی ببینیم تا مطالبات به روز پرداخت شود و اگر چنین نشود همانگونه که بیمه‌ها ۲۰ سال است بدهکار هستند، ۲۰ سال دیگر هم بدهکار می‌مانند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار