بررسی مشکلات اجرایی مسکن مهر در گفت وگو با دست‌اندرکاران تولید مسکن

بسیاری از فازهای جدید مسکن مهر قابلیت سکونت ندارد

 ۱۵۰ هزار مسکن مهر بدون متقاضی است

تهران (پانا) - رئیس انجمن انبوه‌سازان با تاکید بر مشکل پیمانکاران در تکمیل فازهای جدید می‌گوید نبود تعامل بین دستگاه‌ها و شرکت‌های خدمات‌رسان موجب شد تا فازهای بسیاری در شهرهای جدید به دلیل نبود زیرساخت‌ها با وجود تکمیل بنا قابلیت سکونت نداشته باشند.

کد مطلب: ۸۶۵۹۳۹
لینک کوتاه کپی شد
بسیاری از فازهای جدید مسکن مهر قابلیت سکونت ندارد

حبیب‌الله طاهرخانی، معاون وزیر راه و شهرسازی می‌گوید مهمترین مشکل واحد‌های مسکن مهر آماده‌سازی محوطه‌هاست و نبود اعتبارات دولتی برای تأمین خدمات روبنایی و زیربنایی باعث ایجاد تأخیر در تحویل واحد‌ها شده است؛ البته برخی از خریداران هم برای تکمیل پرداخت خود اقدام نمی‌کنند.

وی در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری وزرات راه و شهرسازی با بیان اینکه نوسان‌های ایجاد‌شده در اقتصاد کشور باعث متضرر شدن برخی از پیمانکاران مسکن مهر شده است می‌‌گوید هم اکنون بسیاری از واحد‌های مسکن مهر در مرحله نازک‌کاری قرار دارد و پیمانکاران با مشکلاتی از جمله کمبود پکیج و افزایش قیمت آسانسور روبه‌رو هستند.

طاهرخانی ادامه داد: امیدواریم با تثبیت قیمت ارز و ثبات اقتصاد کشور مشکلات مربوط به خدمات رو بنایی واحد‌های مسکن مهر کاهش یابد.

وی با بیان اینکه در طرح مسکن مهر فعالیت‌های مربوط به ساخت‌و‌ساز این واحد‌ها به اتمام رسیده است و اکثر واحد‌های باقی‌مانده در مرحله نازک‌کاری قرار دارد، افزود: هم اکنون مهمترین مشکل واحد‌های مسکن مهر آماده‌سازی محوطه‌هاست و نبود اعتبارات دولتی برای تأمین خدمات رو بنایی و زیر بنایی باعث ایجاد تأخیر در تحویل واحد‌ها شده است.

طاهرخانی توضیح داد: در حال پیگیری تخصیص اعتبار دولتی برای وزارت نیرو جهت تکمیل انشعاب‌ها و فاضلاب هستیم و این موضوع از سوی وزارت راه و شهرسازی انجام می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره تعیین و تکلیف خانه‌های خالی در سایت‌های مسکن مهر نیز گفت: بخشی از واحد‌های مسکن مهر آماده تحویل به متقاضیان است ولی متأسفانه فرد متقاضی این واحد‌ها را تحویل نمی‌گیرد و همین موضوع باعث ایجاد خسارت فراوانی به پیمانکاران شده است.

وی افزود: از متقاضیانی که واحد‌های آماده خود را تحویل نمی‌گیرند هزینه‌های نگهداری اخذ و به پیمانکاران پرداخت می‌شود.

وزیر جدید مسکن تکمیل مسکن مهر را در اولویت‌های کاری خود قرار دهد

ایرج رهبر، رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن، نیز در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: هر وزیری که سکان امور را در وزارت راه و شهرسازی به عهده بگیرد باید بداند که این وزارتخانه امور مهمی را مرتبط با زندگی مردم برعهده دارد که یکی از این امور وضع مسکن مهر و تکمیل واحدهایی است که سال‌هاست برای آن هزینه شده است و باید تکمیل شود.

وی ادامه داد: وزیر بعدی وزارت راه و شهرسازی باید برای تکمیل این پروژه اقدام‌های عاجل انجام دهد.

رهبر تصریح کرد:‌ روند اجرایی ایجاد زیرساخت‌های مسکن مهر روند نامناسبی را طی کرده است. همکاری بین‌دستگاهی در زمینه ایجاد زیرساخت‌های لازم در شهرهای جدید روند مناسبی را طی نکرده است؛ درحالی که این اقدام نیازمند همکاری بین‌دستگاهی و بین وزارتخانه‌ای بود و شاید باید بودجه‌های لازم در این زمینه از سوی وزارت راه و شهرسازی تامین می‌شد.

رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن گفت: نبود تعامل بین دستگاه‌ها و شرکت‌های خدمات‌رسان موجب شد تا فازهای بسیاری در شهرهای جدید به دلیل نبود زیرساخت‌ها با وجود تکمیل بنا قابلیت سکونت نداشته باشند.

وی ادامه داد: دستگاه‌ها به منظور تسریع امور باید راهکارهایی به این منظور پیش‌بینی می‌کردند. وزیر جدید وزارت راه و شهرسازی باید مدیریت لازم را به منظور تکمیل مسکن مهر به عنوان طرحی که به منظور تامین بخشی از نیاز مسکن در کشور برنامه‌ریزی شده است اقدام کند.

مشکل اجرایی مسکن مهر به صورت ماهانه رصد می‌شود

رهبر اظهار کرد: باید همانند گذشته شورای مسکن در این زمینه تشکیل شود و به صورت ماهانه مشکل‌های اجرایی که در مسیر تکمیل این طرح‌ها وجود دارد، شناسایی و مرتفع شود.

وی ادامه داد:‌ آقای آخوندی اعتقادی به مسکن مهر نداشت و تعلل در اجرا مشکل‌هایی را برای پیمانکاران و مردم ایجاد کرد اما در دوره جدید این امیدواری وجود دارد که این طرح‌های نیمه‌تمام هر چه سریعتر نهایی شوند.

رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن تصریح کرد:‌ درسالهای 89 و 90 تکمیل طرح‌های مسکن مهر با متری 300 هزار تومان شدنی بود اما اکنون با این قیمت امکان تکمیل آن وجود ندارد. افزایش قیمت مصالح و دستمزد به گونه‌ای است که هزینه ساخت چندین برابر افزایش یافته است و مشخص نیست که این طرح‌ها چگونه باید تکمیل شود.

وی اضافه کرد:‌ سازندگان و انبوه‌سازان از مردم هستند و در نظر دارند هر چه سریعتر این پروژه‌ها را تکمیل کنند.

تبعیض میان شرکت‌های داخلی و خارجی در ساخت مسکن مهر

رهبر با اشاره به تبعیضی که میان شرکت‌های ساختمانی ترک و ایرانی در قراردادهای مسکن مهر وجود دارد، اظهار کرد:‌ نباید این‌گونه باشد که این قراردادها با نرخ مناسبتر و به صرفه‌تری به شرکت‌های تُرک داده شود. این قراردادها بین‌المللی است و اگر اجرایی نشود طرح دعوی می‌کند.

وی افزود:‌ ماشین‌الات شرکت‌های ترک بدون پرداخت مالیات و عوارض از گمر‌ک‌های کشور وارد شده است و برخی از مصالح ساختمانی نیز به نرخ‌های مناسبتری در اختیار آنها قرار گرفته است این درحالی است که انبوه‌سازان و پیمانکاران برای واردات ماشین‌الات ساختمانی باید نرخ‌های بالایی برای مالیات و عوارض ورود پرداخت کنند.

رهبر گفت:‌ در داخل کشور پیمانکاران متخصصی وجود دارند که نباید زیان معطلی کار را پرداخت کنند.

وی در مورد نبود تمایل برخی از خریداران مسکن مهر اظهار کرد:‌ تنها بخشی از خریداران هستند که تمایل به پرداخت ندارند و در تمامی پروژه‌های مسکن مهر در شهرهای بزرگ از جمله تهران خریداران خواستار تحویل هر چه سریعتر هستند.

150 هزار مسکن مهر بدون متقاضی است

رئیس انجمن انبوه‌سازان اظهار کرد:‌ تنها 100 تا 150 هزار مسکن مهر بدون متقاضی است و نسبت به تکمیل ثبت نام خود اقدام نکرده‌اند.

وی درباره وضع پیمکانکاران مسکن نیز گفت:‌ بسیاری از پیمانکاران در تعطیلی به سر می‌برند وبه دلیل طولانی‌شدن زمان پروژه‌ها قراردادهای تنظیم شده با نرخ‌های قبلی امکان ادامه اجرا واتمام ندارد.

رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن در مورد وسایل حمل و نقل عمومی در شهرهای جدید گفت: وسایل حمل و نقل عمومی موضوع بسیار مهمی است اما مشکل برخی از شهرهای جدید موضوع حمل و نقل عمومی نیست به طور مثال در مورد شهر پردیس اولویتی روی حمل و نقل عمومی نیست چون دسترسی مناسبی به اتوبان وجود دارد و تنها با 15 دقیقه رانندگی می‌توان به پردیس دسترسی داشت و مشکل، ایجاد زیرساخت‌هایی از جمله آب، برق و گاز برای واحدها و راه‌های ارتباطی درون شهری،‌ ایجاد بیمارستان و درمانگاه و مدرسه و سایر امکانات شهری است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار