حاشیه‌های جلسه 8 ساعته مجلس: ماجرای استخاره برای حضور در جمع کابینه

تهران (پانا) - مجلس شورای اسلامی از ساعت 13 امروز شاهد حضور جمعی از مسئولان عالی رتبه دولتی و نمایندگان ملت برای بررسی وزرای پیشنهادی دولت برای تصدی مسئولیت وزارتخانه‌های اقتصاد و دارایی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت معدن و تجارت و راه و شهرسازی بود.

کد مطلب: ۸۶۵۷۷۶
لینک کوتاه کپی شد
حاشیه‌های جلسه 8 ساعته مجلس: ماجرای استخاره برای حضور در جمع کابینه

حسن روحانی بعد از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید با همراهی محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری و جمعی از وزرای دولت با همراهی مسعود پزشکیان و علی مطهری، نواب رئیس اول و دوم بهارستان وارد صحن علنی شد و در کنار اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری که در روزهای گذشته بحث ماندن و نماندنش در دولت مطرح بود، نشست.

بر اساس اعلام علی اصغر یوسف نژاد، دبیر هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، رمضانعلی سبحانی‌فر و محسن علیجانی به عنوان نمایندگان موافق و علی ساری و کمالی پور به عنوان مخالف فرهاد دژپسند وزیر پیشنهادی اقتصاد نطق خواهند کرد.

به گفته او شهریاری و یوسف‌نژاد در موافقت و محمود صادقی و احمد بیگدلی نیز در مخالفت با رحمانی، وزیر پیشنهادی صنعت سخنرانی خواهد کرد.

محمدعلی پورمختار و حسن سلیمانی به عنوان موافق و سهراب گیلانی و محمد فیضی به عنوان مخالف اسلامی وزیر پیشنهادی راه به اظهار نظر خواهند پرداخت.

به گفته این عضو هیات رئیسه مجلس، بابایی صالح و ظاهری در موافقت و ولی ملکی و شهاب نادری در مخالفت با شریعتمداری وزیر پیشنهادی کار صحبت خواهند کرد.

علی لاریجانی که ریاست جلسه علنی بهارستان را برعهده داشت با خوش‌آمدگویی به روحانی او را برای دفاع از چهاروزیر پیشنهادی خود به جایگاه ناطقان فراخواند و روحانی نیز با اشاره به وضع بین‌المللی جهان، از پیروزی‌های سیاسی و حقوقی اخیر کشورمان در برابر ایالات متحده آمریکا سخن گفت.

رایزنی امیدی‌ها

هنگام اظهارات روحانی، جمعی از اعضای فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی به ویژه محمدعلی وکیلی و فرید موسوی، نمایندگان مردم تهران با حضور در اطراف محمد رضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی مشغول رایزنی با او شدند.

بهرام پارسایی، نماینده مردم شیراز و غلامرضا حیدری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اندکی بعد به جمع اصلاح‌طلبان در صحن علنی ملحق شده و مشغول رایزنی با یکدیگر شدند.

در سوی دیگر مجلس شورای اسلامی بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رئیسه قوه مقننه بعد از دقایقی کوتاه صحبت درگوشی با جهانگیری به جایگاه هیات رئیسه رفت و با لاریجانی به گفت‌و‌گو پرداخت.

پشت سر لاریجانی نیز محل جلسه سرپایی جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با محوریت کاظم جلالی بود که حسین نقوی حسینی، نماینده اصولگرای مردم ورامین نیز اندکی بعد به این جمع پیوست.

ماجرای استخاره روحانی

روحانی در بخشی از اظهارات خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به مسئله‌ای اشاره کرد که چندی پیش به عنوان شایعه در فضای مجازی چرخیده بود.

او در میانه دفاع از وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت که برخی از افراد در پاسخ به پیشنهاد برای حضور در کابینه گفته بودند که استخاره کرده و این استخاره خوب نیامده است.

واکنش منفی اصولگرایان

رئیس‌جمهوری کشورمان در بخش دیگری از اظهارات خود به مسئله آمار و اشتغال اشاره کرد که در این هنگام جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با فریادهای خود آمارهای ارائه شده توسط رئیس‌جمهوری را خلاف واقع دانسته و به آن اعتراض کردند.

این رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی به حدی غیرقابل پیش‌بینی بود که چهره متعجب اعضای هیات رئیسه از جایگاه خبرنگاران به وضوح قابل رویت بود ولی لاریجانی به نمایندگان تذکر داد که سکوت را رعایت کنند که در نتیجه فریادها پایان یافت و رئیس‌جمهوری به ادامه اظهارات خود پرداخت.

حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان بعد از پایان اظهاراتش در دفاع از وزرای پیشنهادی به جایگاه خود برگشت که در این‌زمان بیش از 20 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی اطراف او حلقه زده و به رایزنی با او پرداختند. همین مسئله موجب شد تا نظم صحن علنی برهم خورده و بی‌نظمی در بهارستان حاکم شود.

علی لاریجانی این مسئله را برنتافت و خطاب به تجمع‌کنندگان اطراف رئیس‌جمهوری گفت که باید نظم جلسه علنی را حفظ کنند در این هنگام روحانی از صندلی خود برخاست و به سمت درهای خروجی حرکت کرد ولی نمایندگان همراه او حرکت کرده و در مقابل در خروجی صحن دوباره مشغول به رایزنی با او شدند. نکته جالب گفت‌و‌گوی به نسبت طولانی هاجر چنارانی، نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی با رئیس‌جمهوری و محمود واعظی، رئیس دفتر او بود که چند دقیقه‌ای در مقابل در خروجی بهارستان به طول انجامید.

آقای جهانگیری حق دارد بخندد

او واعظی را به سمت در خروجی مجلس شورای اسلامی مشایعت کرد و به داخل صحن برگشت و در گوشه‌ای از بهارستان مشغول رایزنی با محمدرضا تابش، نماینده اصلاح‌طلب مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی شد.

موافقان و مخالفان یک به یک به ایراد اظهارات خود پرداختند و بی‌نظمی حاکم در صحن لحظه به لحظه بیشتر می‌شد ولی ملکی نماینده سرعین در مجلس شورای اسلامی که به‌عنوان مخالف فرهاد دژپسند وزیر پیشنهادی اقتصاد به اظهارنظر می‌پرداخت با انتقاد از همین مسئله به خنده‌های جهانگیری اشاره کرد و گفت: «آقای جهانگیری می‌خندد، بله حق دارد این وضع همکاران ماست و این هم وضع مجلس. پس آقای جهانگیری حق دارد که بخندد.»

یک بام و دوهوای لاریجانی و پزشکیان

لاریجانی در این جلسه هیچ‌گونه رأی‌گیری برای نوبت دوم مجلس برای رأی اعتماد به 4 وزیر پیشنهادی نکرد و به طور قطع برای نمایندگان و خبرنگاران نیز مسجل شد که مجلس در نوبت دوم نیز برای بررسی رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی، جلسه علنی دارد، اما پس از اینکه لاریجانی در حین بیان اظهارات موافقان و مخالفان محمد شریعتمداری، وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کُرسی ریاست را به مسعود پزشکیان نایب رئیس دوم مجلس واگذار کرد، اعلام کرد که برای ادامه جلسه بدون وقفه و تنفس، رأی‌گیری می‌کنیم که نمایندگان مجلس به آن رأی موافق دادند و مقرر شد وزیر پیشنهادی تعاون، به مدت نیم ساعت سخنانش را مطرح کند، اما پزشکیان مجدد گفت که «یک ربع تا زمان اذان مغرب فرصت داریم» و مجدد برای ادامه جلسه رأی‌گیری کرد.

این مسائل در حالی رخ داد که محمد شریعتمداری همچنان در جایگاه سخنران ایستاده و نظاره‌گر مشاجرات اعضای هیات رئیسه با پزشکیان بر سر ادامه و یا پایان جلسه علنی بود.

در نهایت پزشکیان با اصرار برخی اعضای هیات رئیسه از جمله محمدعلی وکیلی، اشتباه او در رأی‌گیری برای ادامه جلسه علنی را به او اعلام کردند که او زنگ پایان جلسه علنی را به صدا درآورد و مقرر شد که جلسه مجلس بعد از نماز مغرب و عشاء و تنفس کوتاهی، برگزار شود.

در نهایت شیفت نخست بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت از ساعت 17:15 پایان یافت و نمایندگان برای استراحتی حدودا یک ساعته راهی لابی های بهارستان شدند.

کلیپ حاشیه‌ساز خوشرودی

نجفی خوشرودی، نماینده مردم بابل در مجلس که در مخالفت با محمد اسلامی، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، به ایراد نطق می‌پرداخت برای اثبات اظهارات خود به پخش کلیپی اقدام کرد. در کلیپ پخش شده، اسلامی در حال گفت‌و‌گو با علی زیا مجری رسانه ملی بود که در آن درباره لابی‌ها وفشارهای نمایندگان و همچنین توصیه‌های آنان می گوید که حرف‌های نمایندگان را باید از یک گوش گرفت و از گوش دیگر خارج کرد.

پخش این کلیپ در مجلس سبب شد تا صدای فریاد نمایندگان بلند شود و عده‌ای از آنها در جهت مخالفت با اسلامی عده‌ای دیگر به عنوان موافق او اظهار نظر کنند.

عکس یادگاری با واعظی و شریعتمداری

هنگام اظهارات رضا رحمانی، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت جمعی از نمایندگان مجلس با محمود واعظی که در حال حاضر عالی‌رتبه‌ترین مقام حاضر در صحن علنی بهارستان است عکس یادگاری گرفتند.

از جمله این نمایندگان می‌توان به یوناتن بتکلیا، نماینده آشوریان و غلامرضا کاتب، عضو فراکسیون نمایندگان ولایی اشاره کرد. نکته اینجاست بتکلیا با واعظی عکس یادگاری انداخت و کاتب با محمد شریعتمداری.

هم اکنون علی لاریجانی، رئیس مجلس مسئولان دولتی حاضر در صحن بهارستان را به بیرون هدایت کرده تا جلسه اخذ آرای نمایندگان آغاز شود.

در حال حاضر کارت‌های رأی‌گیری بین نمایندگان در حال توضیح است.

در نهایت 4 وزیر پیشنهادی رئیس جمهوری در مجلس توانستند رأی اعتماد نمایندگان را کسب کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار