وزیر بهداشت در اجلاس جهانی آستانه

شبکه بهداشتی و درمانی باعث کاهش هزینه‌های سلامت در ایران شد

تهران (پانا) - وزیر بهداشت با بیان اینکه شبکه بهداشتی و درمانی باعث کاهش هزینه‌های سلامت در ایران شد، گفت ایران تجربیات موفقی به ویژه پس از انقلاب اسلامی برای کنترل بیماری‌های واگیر داشته است.

کد مطلب: ۸۶۵۷۵۳
لینک کوتاه کپی شد
شبکه بهداشتی و درمانی باعث کاهش هزینه‌های سلامت در ایران شد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، سیدحسن هاشمی در پنل «پایان دادن به اپیدمی بیماری‌ها» در اجلاس جهانی آستانه به مناسبت چهلمین سالگرد تصویب بیانیه آلماآتا اظهار کرد: از اقدامات مهم ایران در پایان دادن به بیماری‌های واگیر می‌توان به اولویت دادن به بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن، ریشه‌کن کردن بیماری‌هایی مانند مالاریا، سل، جذام، بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و بیماری‌های ناشی از آب و غذا اشاره کرد.

وزیر بهداشت افزود: در ایران، تقویت نظام مراقبت‌های بهداشتی اولیه و مبارزه با بیماری‌ها در اولویت قرار گرفت و در ۴ دهه گذشته دستاوردهای بسیار زیادی در این زمینه داشته‌ایم.

هاشمی به تشریح وضع بیماری‌های واگیر در ایران در دوران قبل از انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: در آن دوران، پوشش واکسن، کمتر از ۴۰ درصد بود و سالانه بیش از ۱۰۰ هزار مورد مالاریا در کشور ثبت می‌شد و در همه شهرها، موارد ابتلا به مالاریا مشاهده می‌شد و شاهد ضعف نظام مراقبت‌های بهداشتی اولیه و مبارزه با بیماری‌ها و گزارش‌دهی کم و ناقص بودیم.

وزیر بهداشت، اضافه کرد: علی‌رغم تولید واکسن در ایران در دوران قبل از انقلاب اسلامی، وضع نگهداری واکسن مناسب نبود. یک دهه بعد از انقلاب اسلامی نیز، بیماری ایدز در ایران مشاهده شد و از همان ابتدا می‌دانستیم که این بیماری با توجه به وجود اعتیاد در جامعه و قاچاق مواد مخدر از شرق ایران به اروپا، مشکلاتی را برای کشور به وجود می‌آورد.

هاشمی با بیان اینکه برنامه ملی واکسیناسیون و ایمن‌سازی در برابر بیماری‌های واگیر از سال ۱۳۶۲ در ایران، آغاز شد، گفت: مبارزه با بیماری‌ها از طریق واکسیناسیون در طول یک دهه، موفقیت‌های چشمگیری را به همراه داشت و تا کنون، پوشش هر کدام از واکسن‌ها در کشور، کمتر از ۹۵ درصد نیست و شاید بتوان گفت که یکی از بهترین زنجیره‌های سرد در دنیا در ایران وجود دارد.

وزیر بهداشت، خاطرنشان کرد: برنامه ریشه‌کن کردن بیماری فلج اطفال از سال ۱۳۷۳ در ایران شروع شد و ۱۸ سال است که در ایران، هیچ موردی از فلج اطفال مشاهده و ثبت نشده است.

هاشمی یادآور شد: ریشه‌کن کردن بیماری سرخک از سال ۱۳۸۲ در کشور آغاز شد و در یک ماه، بیش از ۳۳ میلیون نفر در برابر این بیماری واکسینه شدند و موارد ابتلا به سرخک در ایران از ۱۱ هزار مورد در سال به کمتر از ۲۰۰ مورد کاهش یافت. البته ۴۰ درصد از موارد ابتلا به این بیماری، مربوط به خارج از کشور است.

وزیر بهداشت درباره برنامه ایران برای کنترل مالاریا گفت: سابقه مبارزه با این بیماری در ایران، مربوط به ۶ دهه پیش است و این بیماری، همه‌گیر شده بود و در همه شهرها، موارد ابتلا به مالاریا، مشاهده می‌شد. حتی در سال ۱۳۷۰، بیش از ۱۰۰ هزار مورد ابتلا به مالاریا در ایران وجود داشت که از سال ۱۳۸۴، برنامه حذف مالاریا در ایران مورد توجه جدی قرار گرفت. همچنین در همین سال، موارد ابتلا به مالاریا در کشور حدود ۱۸ هزار مورد بود که اکنون به کمتر از ۵۰ مورد در سال کاهش یافته است که این موارد نیز مربوط به استان‌های همجوار با کشورهای افغانستان و پاکستان بوده و متاسفانه بیشتر موارد ابتلا به مالاریا نیز وارداتی و از کشورهای همسایه است.

هاشمی در ادامه، دستاوردهای ایران در زمینه کنترل بیماری سل را ارزشمند دانست و افزود: تعداد موارد ابتلا به سل در ایران به ۱۴ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر در سال کاهش یافته است.

وزیر بهداشت، تاکید کرد: وضع ایران در زمینه بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و همچنین بیماری‌های ناشی از آب و غذا، بسیار مناسب است و در ۴ سال گذشته، هیچ موردی از وبا در کشور مشاهده و ثبت نشده است.

هاشمی با اشاره به برنامه ملی کنترل ایدز، یادآور شد: درباره کنترل بیماری ایدز با توجه به مشکلات موجود و تشخیص نشدن به موقع، اما دستاوردهای خوبی داشته‌ایم و در چارچوب برنامه ملی کنترل ایدز به تعهدات جهانی عمل می‌کنیم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: تعهد سیاسی بالا در جمهوری اسلامی ایران در زمینه کنترل بیماری‌های واگیر و وجود نظام مراقبت‌های بهداشتی اولیه در شبکه بهداشتی و درمانی کشور، موجب رسیدن ایران به چنین دستاوردهای ارزشمندی شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار